Prezes Banku Spółdzielczego w Gogolinie o bankowości internetowej
Jak zapewniał, Bank Spółdzielczy w Gogolinie oferuje bezpieczną bankowość internetową nie tylko i wyłącznie w wersji webowej, ale również w aplikacji mobilnej. Przyznał jednak, że nie wszystkie sprawy w jego Banku da się załatwić zdalnie.
„Jeszcze nie jesteśmy w stanie udzielać kredytów poprzez Internet, aczkolwiek taką technologię już wdrażamy w ramach Zrzeszenia BPS i liczymy na to, że w ciągu 2-3 miesięcy będziemy mieli tę usługę już wdrożoną” – zapewniał Marek Kuklewski.
Mówiąc o aplikacji mobilnej stwierdził, że działa ona na wszystkich systemach, w szczególności na iOS i Android. Jest ona zawsze aktualizowana do najnowszej wersji. Aplikacja korzysta z dodatkowych zabezpieczeń, w tym z biometrii.
Bank chroni także klientów przed atakami socjotechnicznymi
Na pytanie o próby ataków na systemy informatyczne Banku przyznał, że się zdarzają, ale bardzo rzadko. W tej sytuacji Bank głównie koncentruje się na ochronie swoich klientów w sytuacji zagrożeń o podłożu socjotechnicznym.
Do niedawna przestępcy próbowali klientów okradać metodą na tzw. wnuczka. Obecnie próbują zmanipulować klientów, podając się za pracowników bankowych.
„Dzwoni pseudo pracownik bankowy do klienta i pyta się czy ten klient ma w jakimś banku rachunek. Klient potwierdza, że tak i najczęściej mówi w jakim banku ma ten rachunek. Przestępcy informują, że jest jakieś oszustwo w jego banku, i że należy jak najszybciej pieniądze wybrać, zanieść je do wpłatomatu i za pomocą aplikacji wpłacić te pieniądze na określone konto. Oczywiście te pieniądze znikają” – tak Marek Kuklewski opisuje ostatnie ataki na klientów Banku.
Jak zapewnił, Bank Spółdzielczy w Gogolinie stale prowadzi akcje informacyjne i edukacyjne nie tylko wśród klientów, ale też wśród pracowników banku.
Bank na bieżąco współpracuje z Policją. Po otrzymaniu od policjantów informacji o pojawiającym się w okolicy nowym rodzaju działalności przestępczej – Bank uruchamia w swoich placówkach odpowiednie alerty. Jest też specjalna ankieta dla klientów, która pozwala im odpowiednio reagować w razie ataku przestępców.
Rozwiązania IT dopasowane do potrzeb banku
Inny sposób ataku, który się pojawił w ostatnim czasie, polegał na pozyskaniu za pomocą phishingu kodu autoryzacyjnego do autoryzowania drugiej aplikacji mobilnej, dającej oszustowi pełny dostęp do rachunku bankowego.
Po pojawieniu się takiego zagrożenia wprowadzono odpowiednie rozwiązanie i obecnie klient bez kontaktu z Bankiem nie jest w stanie zainstalować i autoryzować drugiej aplikacji mobilnej na innym urządzeniu. To był jeden z najczęstszych ataków prowadzonych z platformy OLX oraz różnych stron aukcyjnych.
Odnosząc się do technologii, prezes Banku Spółdzielczego w Gogolinie Marek Kuklewski stwierdził, że kierowana przez niego instytucja korzysta z rozwiązań informatycznych używanych przez kilkadziesiąt innych banków spółdzielczych.
Jednak te rozwiązania są odpowiednio skonfigurowane przez informatyków Banku pod specyficzne potrzeby samego Banku, jak i jego klientów.