Prezes Banku Spółdzielczego w Gogolinie o bankowości internetowej

Prezes Banku Spółdzielczego w Gogolinie o bankowości internetowej
Marek Kuklewski
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
„W podstawowych usługach posiadamy bankowość internetową taką jak banki komercyjne lub niewiele odbiegającą od ich poziomu. Szczególnie możemy pochwalić się rozwiązaniami w kontekście security” – mówił Marek Kuklewski, prezes Banku Spółdzielczego w Gogolinie w wywiadzie, którego nam udzielił podczas Forum Liderów Banków Spółdzielczych.

Jak zapewniał, Bank Spółdzielczy w Gogolinie oferuje bezpieczną bankowość internetową nie tylko i wyłącznie w wersji webowej, ale również w aplikacji mobilnej. Przyznał jednak, że nie wszystkie sprawy w jego Banku da się załatwić zdalnie.

„Jeszcze nie jesteśmy w stanie udzielać kredytów poprzez Internet, aczkolwiek taką technologię już wdrażamy w ramach Zrzeszenia BPS i liczymy na to, że w ciągu 2-3 miesięcy będziemy mieli tę usługę już wdrożoną” – zapewniał Marek Kuklewski.

Mówiąc o aplikacji mobilnej stwierdził, że działa ona na wszystkich systemach, w szczególności na iOS i Android. Jest ona zawsze aktualizowana do najnowszej wersji. Aplikacja korzysta z dodatkowych zabezpieczeń, w tym z biometrii.

Bank chroni także klientów przed atakami socjotechnicznymi

Na pytanie o próby ataków na systemy informatyczne Banku przyznał, że się zdarzają, ale bardzo rzadko. W tej sytuacji Bank głównie koncentruje się na ochronie swoich klientów w sytuacji zagrożeń o podłożu socjotechnicznym.

Do niedawna przestępcy próbowali klientów okradać metodą na tzw. wnuczka. Obecnie próbują zmanipulować klientów, podając się za  pracowników bankowych.

 „Dzwoni pseudo pracownik bankowy do klienta i pyta się czy ten klient ma w jakimś banku rachunek. Klient  potwierdza, że tak i najczęściej mówi w jakim banku ma ten rachunek. Przestępcy informują, że jest jakieś oszustwo w jego banku, i że należy jak najszybciej pieniądze wybrać, zanieść je do wpłatomatu i za pomocą aplikacji wpłacić te pieniądze na określone konto. Oczywiście te pieniądze znikają” – tak Marek Kuklewski opisuje ostatnie ataki na klientów Banku.

Jak zapewnił, Bank Spółdzielczy w Gogolinie stale prowadzi akcje informacyjne i edukacyjne nie tylko wśród klientów, ale też wśród pracowników banku.

Bank na bieżąco współpracuje z Policją. Po otrzymaniu od policjantów informacji o pojawiającym się w okolicy nowym rodzaju działalności przestępczej – Bank uruchamia w swoich placówkach odpowiednie alerty. Jest też specjalna ankieta dla klientów, która pozwala im odpowiednio reagować w razie ataku przestępców.

Rozwiązania IT dopasowane do potrzeb banku

Inny sposób ataku, który się pojawił w ostatnim czasie, polegał na pozyskaniu za pomocą phishingu kodu autoryzacyjnego do autoryzowania drugiej aplikacji mobilnej, dającej oszustowi pełny dostęp do rachunku bankowego.

Po pojawieniu się takiego zagrożenia wprowadzono odpowiednie rozwiązanie i obecnie klient bez kontaktu z Bankiem nie jest w stanie zainstalować i autoryzować drugiej aplikacji mobilnej na innym urządzeniu. To był jeden z najczęstszych ataków prowadzonych z platformy OLX oraz różnych stron aukcyjnych.

Odnosząc się do technologii, prezes Banku Spółdzielczego w Gogolinie Marek Kuklewski stwierdził, że kierowana przez niego instytucja korzysta z rozwiązań informatycznych używanych przez kilkadziesiąt innych banków spółdzielczych.

Jednak te rozwiązania są odpowiednio skonfigurowane przez informatyków Banku pod specyficzne potrzeby samego Banku, jak i jego klientów.

Źródło: BANK.pl