Ponad 80% konsumentów wybiera dostawy do automatu paczkowego

Ponad 80% konsumentów wybiera dostawy do automatu paczkowego
Źródło: Alsendo
Dane rynkowe pokazują, że punkty odbioru, a zwłaszcza automaty paczkowe, stały się dla wielu klientów domyślną formą dostawy, zaś dla e-sklepów jednym z filarów stabilnej obsługi sprzedażowego szczytu, czytamy w informacji prasowej Alsendo.

Według raportu Związku Banków Polskich Polacy planują wydać w tegoroczne Święta Bożego Narodzenia o 13 proc. więcej niż w 2024 roku. Średnia deklarowana kwota przypadająca na jedną osobę wynosi 1787 zł, z czego 40 proc. ma zostać przeznaczone na prezenty, w dużej mierze zakupione online.

Przy skali, jaką osiąga grudniowy e-commerce, kluczowe znaczenie ma nie tylko tempo realizacji zamówień, ale również model doręczeń, który zapewnia konsumentom wygodę i elastyczność.

Tegoroczny okres przedświąteczny zapowiada się jako rekordowy pod względem liczby paczek w obiegu. 

W warunkach gwałtownego wzrostu liczby zamówień oraz presji czasowej tradycyjny model doręczeń coraz częściej ustępuje rozwiązaniom, które dają odbiorcom większą kontrolę nad momentem i miejscem odbioru przesyłek. 

Punkty odbioru jako standard zakupów online 

Automaty paczkowe są obecnie najczęściej wybieraną formą dostawy przesyłek w Polsce. Jak wynika z raportu Gemius, preferuje je 83 proc. konsumentów. 

Z kolei badanie Colliers pokazuje, że blisko 40 proc. Polaków nie bierze pod uwagę innej formy doręczenia, jeśli sklep oferuje możliwość odbioru zamówienia w automacie paczkowym. 

– Punkty odbioru, szczególnie te automatyczne, zyskują na znaczeniu w okresach intensyfikacji zamówień online, takich jak sezon przedświąteczny. Elastyczność odbioru pozwala ograniczyć ryzyko nieudanych doręczeń i lepiej dopasować moment odbioru do indywidualnych potrzeb klientów. 

Samo oferowanie tej formy dostawy dawno przestało być już wyróżnikiem. Coraz większe znaczenie ma sposób jejwdrożenia, a także prezentacji w procesie zakupowym – zauważa Michał Wójcik, Partnership & Enterprise Director w firmie Alsendo.  

Rola punktów odbioru nie ogranicza się wyłącznie do wygody – może realnie wpływać na skłonność klientów do dokonania zakupu. 

Raport „E-commerce w Polsce 2025” pokazuje, że jednym z najsilniejszych czynników motywujących konsumentów do składania zamówień online jest bliskość automatycznego punktu odbioru – wskazuje na nią aż 88 proc. respondentów. 

Mapy punktów odbioru paczek

Rola, jaką w procesie decyzyjnym konsumenta odgrywa odległość automatu paczkowego od jego domu sprawia, że dla sklepów e-commerce kluczowe staje się posiadanie narzędzia, które pozwoli klientowi szybko i intuicyjnie wybrać najbardziej dogodny dla niego punkt odbioru.  

– Z raportu Alsendo „Wsparcie IT w logistyce, marketingu i obsłudze klienta w e-commerce” wynika, że obecnie 56 proc. firm w Polsce korzysta z cyfrowych map punktów odbioru. Narzędzia te umożliwiają m.in. szybkie zlokalizowanie najbliższego automatu paczkowego – funkcję tę jako kluczową wskazuje 59 proc. przedsiębiorstw korzystających z tego rozwiązania.

Jednocześnie 38 proc. firm nie wdrożyło jeszcze takich map, a 6 proc. nie potrafi określić, czy z nich korzysta, co wiąże się z ryzykiem mniej intuicyjnej ścieżki zakupowej dla konsumentów oraz – w efekcie – większym obciążeniem działu obsługi klienta – wyjaśnia Michał Wójcik. 

Firmy wykorzystujące mapy punktów wskazują również na inne funkcje istotne  pod kątem zwiększenia komfortu klientów podczas zakupów online oraz optymalizacji procesów logistycznych.

Wśród nich znajduje się możliwość wyboru punktu odbioru już na etapie składania zamówienia (57 proc. wskazań), a także narzędzia wspierające dopasowanie lokalizacji do preferencji czasowych klientów – takie jak filtrowanie punktów według dostępności (np. 24/7) oraz porównywanie godzin otwarcia.

Rozwiązania te umożliwiają bardziej świadomy wybór punktu, szczególnie gdy przesyłka odbierana jest poza standardowymi godzinami pracy. 

Grudzień pozostaje dla e-commerce najbardziej wymagającym testem operacyjnym w roku. Firmy, które konsekwentnie rozwijają zaplecze techniczne logistyki, przechodzą go sprawniej i bardziej przewidywalnie.

Dla przedsiębiorstw odkładających cyfryzację jest to natomiast czytelny sygnał, że rozwiązania takie jak mapy punktów odbioru stają się fundamentem stabilnej obsługi sprzedaży i mogą realnie decydować o konkurencyjności marki. 

Czytaj także: Handel tradycyjny stabilizuje się, e-commerce zmaga się z narastającym ciężarem zaległości

Źródło: Alsendo