Polski sektor finansowy dostosowuje się do Europejskiego Aktu o Dostępności
„Nowe regulacje nakazują producentom urządzeń samoobsługowych oraz bankom i instytucjom finansowym instalowanie urządzeń, które spełniają wymogi przepisów o dostępności. To oznacza, że z urządzeń samoobsługowych muszą potrafić korzystać osoby z różnymi niepełnosprawnościami” – mówił Maciej Różański.
„Firma NCR od dłuższego czasu przygotowuje swoje rozwiązania zarówno sprzętowe, jak i aplikacyjne w tym kierunku. Nasze urządzenia były w Polsce certyfikowane i testowane z Fundacją Integracja” – dodał.
Przykłady dostosowań
Wyjaśniał w jaki sposób urządzenia samoobsługowe są dostosowane do potrzeb osób z różnymi niepełnosprawnościami. Oznakowania klawiszy urządzeń alfabetem Braille’a, ekrany wysokiej kontrastowości, moduły audio z prowadzeniem głosowym podczas każdego kroku transakcji – to tylko niektóre z rozwiązań, które wdrożyła firma NCR.
„Dodatkowo dla osób niedowidzących mamy rozwiązania modułu audio, gdzie osoba korzystająca z urządzenia podpina się słuchawkami i otrzymuje pełne prowadzenie głosowe przez wszystkie etapy transakcji” – tłumaczył.
Urządzenia firmy są także przystosowane do potrzeb osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Np. klawiatura pionowa urządzeń jest umieszczona na odpowiedniej wysokości. Dotyczy to zarówno urządzeń instalowanych wewnątrz placówek bankowych, jak i urządzeń do instalacji przyściennych.
Już pracujące urządzenia też będą wymieniane
Na pytanie o już pracujące urządzenia, czy one będą także dostosowywane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami Maciej Różański przypomniał, że przepisy dotyczą obecnie instalowanych urządzeń, tym nie mniej spodziewa się, że banki będą sukcesywnie wymieniać stare urządzenia na nowe spełniające wymogi Europejskiego Aktu o Dostępności.
„Firma NCR jest gotowa swoim doradztwem oraz rozwiązaniami wspierać instytucje w dążeniu do tego, żeby cała sieć urządzeń obsługi gotówki była dostosowana do korzystania przez osoby z niepełnosprawnościami” – podkreślił.
„Nasza firma od lat stosuje rozwiązania zgodne z American Disability Act obowiązujące przy projektowaniu urządzeń samoobsługowych” – powiedział i dodał, że te rozwiązania NCR stosuje na rynku ogólnoświatowym.
Odnosząc się do rynku polskiego Maciej Różański ocenia, że po pięciu latach ponad połowa zainstalowanej bazy urządzeń samoobsługowych będzie spełniała wymogi przepisów o dostępności.