Polacy wydają coraz więcej na walentynki. Mastercard Love Index
Mastercard zaprezentował wyniki najnowszej edycji badania Mastercard Love Index. Zestawienie obrazujące trendy i zwyczaje zakupowe konsumentów związane z walentynkami obejmuje lata 2017-2019. Wydatki Polaków z okazji Dnia Zakochanych wzrosły w tym czasie o 63%, co jest zbieżne z trendami światowymi. Łączna wartość tych zakupów to już 259 mln zł (wartości kwotowe dotyczą wyłącznie wydatków kartami Mastercard), czyli tyle, ile kosztowałoby 6,5 mln bombonierek lub 52 mln czerwonych róż. Zdecydowaną większość walentynkowych wydatków stanowią jednak prezenty niematerialne. Wśród nich najbardziej popularna jest wciąż romantyczna kolacja w restauracji, na drugim miejscu plasuje się wyjazd we dwoje (zakupy biletów lotniczych i na inne środki transportu), a na trzecim pobyt w hotelu.
Lepiej być (razem) niż mieć
Wskaźnik Mastercard Love Index jest obliczany na podstawie transakcji zrealizowanych za pomocą kart Mastercard w dniach od 11 do 14 lutego. Ich analiza potwierdza, że kartki walentynkowe jeszcze nie odeszły do lamusa. W ciągu roku wydatki na ich zakup wzrosły o 12%. Kartka zdaje się jednak być wyłącznie dodatkiem do głównej niespodzianki. Aż o 113% wzrosły bowiem wydatki na kwiaty, w porównaniu do roku ubiegłego. Kupujemy też więcej biżuterii dla swoich ukochanych – w ciągu dwóch lat wydatki na „błyskotki” wzrosły o 34%.
Czytaj także: Walentynki w tym roku będą o 7 proc. droższe >>>
Liczą się jednak nie tylko prezenty materialne. Coraz częściej decydujemy się ofiarować ukochanej osobie swój czas. Bezcenne przeżycia, wspólne chwile i emocje to niematerialny wymiar prezentów, takich jak wspólna podróż czy kolacja we dwoje. W 2019 r. Polacy wydali na bilety lotnicze (oraz na inne środki transportu) o 51% więcej niż dwa lata wcześniej. Równie duży przyrost zanotowały hotele: liczba płatności za noclegi zwiększyła się w tym samym okresie o 57%. Największą popularnością od lat cieszy się natomiast romantyczna kolacja we dwoje. W ciągu dwóch lat liczba transakcji w restauracjach wzrosła o 65%. W świadomości Polaków powiedzenie „przez żołądek do serca” jest więc wciąż aktualne.
Zakupy bez wychodzenia z domu
Raport Mastercard wskazuje ponadto, że przygotowując się do walentynek, Polacy coraz częściej decydują się na zakupy online. W minionym roku takich transakcji było o 77% więcej niż dwa lata wcześniej. Z kolei wśród płatności dokonywanych osobiście, w sklepie stacjonarnym lub punkcie usługowym, zdecydowana większość to transakcje zbliżeniowe (85% wszystkich płatności). To potwierdzenie faktu, że Polska jest jednym z europejskich i światowych liderów technologii zbliżeniowej.
Z zestawienia wynika również, że z roku na rok decydujemy się na coraz wcześniejszy zakup upominków. W 2019 r. większość prezentów walentynkowych kupiliśmy już 11 lutego. To widoczna zmiana, biorąc pod uwagę fakt, że w 2018 r. zakupy robiliśmy głównie 12 lutego, a w 2017 r. w przeddzień walentynek, czyli 13 lutego.
Inne ciekawe wyniki Mastercard Love Index w Europie Środkowo-Wschodniej:
- Czesi kupują online: najwyższy wzrost transakcji w e-commerce, aż o 369% w porównaniu do 2017 r., zanotowano w Czechach.
- Ukraińcy są najhojniejsi: wydatki związane z obchodami Dnia Świętego Walentego wzrosły na Ukrainie w ciągu dwóch lat o 122%. Ukraińcy są też rekordzistami, jeśli chodzi o wzrost wydatków na noclegi w hotelach (+69% w stos. do 2017 r.).
- Rumuni chętnie podróżują: wzrost ich wydatków na bilety lotnicze i na inne środki transportu wyniósł ponad 90% w ciągu dwóch lat. Odwrotny trend można zaobserwować wśród Serbów i mieszkańców Bośni i Hercegowiny (-9% w stos. do 2017 r.).