PKO BP tworzy platformę dla start-upów do oferowania usług klientom banku

PKO BP tworzy platformę dla start-upów do oferowania usług klientom banku
Źródło: PKO BP
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Nową platformę usług dodatkowych (VAS) w PKO Banku Polskim zaprezentowano 13 czerwca 2023 r. w warszawskiej Rotundzie PKO Banku Polskiego.

Jak podano, dzięki unikalnej na skalę światową Platformie usług dodatkowych PKO, start-upy oraz dostawcy z różnych branż mogą w łatwy sposób zaoferować swoje usługi klientom banku. PKO Bank Polski, jako pierwszy bank w Polsce, rozwija system usług pozabankowych w formie ogólnodostępnego i łatwego API.

W ten sposób chce poszerzyć ofertę VAS (value added services) dostępną w aplikacji mobilnej IKO i serwisie internetowym iPKO. Usługi VAS to element realizacji strategii banku przyjętej pod koniec ubiegłego roku, która zakłada nowoczesną akwizycję klientów i rozwój usług pozabankowych.

Jak stwierdził Dariusz Szwed, wiceprezes zarządu PKO Banku Polskiego, bank jest liderem w wielu nowoczesnych rozwiązaniach i wierzy w to, że jest to przyszłość bankowości. Przypomniał, że w maju tego roku Bank już po raz trzeci zwyciężył w światowym rankingu Finnoscore i został uznany za europejskiego lidera cyfrowej bankowości. W rankingu poddano ocenie 230 jednostek finansowych w zakresie wykorzystania nowoczesnych technologii, postępów i podejścia do tego typu innowacji w życiu codziennym.

Jak dodał, dostępność VAS to droga do lepszej bankowości codziennej i do tego, żeby klient zechciał być z bankiem. Jak podał, jeśli chodzi o już dostępne w banku usługi dodane, to średnio miesięcznie odnotowuje się ponad 3,5 mln takich transakcji. Bank ma 12 mln klientów, co pokazuje, jak duży jest jeszcze potencjał, dla rozwoju tego typu usług. Jak podkreślił, obecnie tworzony jest ekosystem usług dodanych masowych.

Katarzyna Dziwulska, dyrektor Pionu Strategii i Transformacji Cyfrowej w PKO Banku Polskim podkreśliła, że rozwój kanałów cyfrowych i nowe technologie dają nowe możliwości tworzenia oferty dopasowanej do stylu życia klientów. Jest też przekonana, że VAS-y są przyszłością bankowości i pozwolą bankowi odpowiadać na zmieniające się potrzeby konsumentów, a docelowo spowodują wzrost bazy młodych klientów.

Platforma usług dodatkowych

Platformę wspólnie z bankiem zbudowała spółka PKO Finat z grupy kapitałowej PKO. Jak przypomniał Mateusz Siepielski, prezes zarządu PKO Finat, spółka funkcjonuje od ponad 20 lat i świadczy usługi outsourcingowe dla instytucji rynku finansowego, ale posiada również istotne i ważne kompetencje technologiczne. Pomagają one tworzyć nowe rozwiązania dla kanałów w banku. Dostarcza między innymi usługi w zakresie transformacji cyfrowej, sprzedaży biletów, chmury i utrzymania aplikacji. Już dziś jest numerem jeden, jeśli chodzi o sprzedaż kart podarunkowych. Jak dodał, Grupa wprowadza coraz więcej usług na platformę. Usługi dodatkowe to ważna część strategii nie tylko banku, ale też całej Grupy Kapitałowej.

Jak przedstawiono, usługi finansowe stanowią dziś infrastrukturę dla realizacji szeregu różnych potrzeb klientów związanych z płatnościami w tle. Dziś najczęściej korzystają oni z e-commerce, kupują bilety do kina, do teatru oraz z usług z kategorii podróże i transport. Przy budowie Platformy wzorowano się na rozwiązaniach agregujących w sobie możliwie wiele usług. Takie oferty są bardzo popularne w Azji i dzięki nim użytkownicy mogą kupić praktycznie wszystko.

Inspiracją dla projektu PKO Finat był między innymi bank KakaoBank z Korei Południowej. Początkowo budowano w nim różne wąsko wyspecjalizowane interfejsy do realizacji konkretnych potrzeb klienckich. Obecnie zbudowano jeden interfejs, który realizuje wszystkie takie potrzeby w jednej aplikacji mobilnej. Jak zauważono, obecnie 45% rynku to realizacje usług w modelu subskrypcyjnym.

Bank chce wykorzystać rosnące zainteresowanie klientów tym modelem sprzedaży obecnym już na naszym rynku. Klientom łatwiej jest podjąć decyzję o wydaniu kilku lub kilkunastu złotych niż jednorazowo dużej kwoty. Łatwo też przerwać takie subskrypcje, jeśli uzna się je za nie potrzebne. PKO Bank Polski liczy na to, że będzie mógł na przykład w jednym pakiecie dostępnym, na Platformie zaoferować kilka takich usług razem w atrakcyjnej cenie, niższej niż prosta suma każdej z nich. Liczy na większe możliwości negocjacyjne ze strony banku, jeśli chodzi o ceny takich usług, bo może on zaoferować dostęp do milionów klientów.

Bank ma już duże doświadczenie, jeśli chodzi o wdrażanie usług dodanych bankowości elektronicznej i zna potrzeby konsumentów. Jak stwierdzono, Platforma daje możliwość połączenia biznesu z technologią, oraz przywiązania klienta do oferty i dodatkowych usług. Także możliwość szybkiego wdrażania usług, optymalizacji procesów sprzedażowych, obsługowych i posprzedażowych. Jest osadzona w infrastrukturze chmurowej i budowana generycznie. Jak stwierdził Radosław Janusz, dyrektor Biura Rozwoju Usług Dodanych i E-commerce w PKO Banku Polskim, dzięki otwartej platformie API w chmurze, integracja z bankiem nie wymaga dużych nakładów finansowych i trwa zaledwie kilka tygodni.

Natomiast dzięki programowi Let’s fintech bank daje wybranym startupom także możliwość sfinansowania kosztów integracji. Siłą rozwiązania ma też być duża wiedza o klientach banku (kim są, ile mają lat, na co ich stać, na co wydają pieniądze itp.). Można wprowadzać informacje, o tym, co może chcieć zrobić klient tuż po zakupie lub po wykonanej transakcji. Na przykład zaproponować mu usługę ochrony wyświetlacza w telefonie, gdy wiadomo, że właśnie wymienił telefon na nowy itp.

Jakie usługi dodatkowe oferuje już PKO BP?

PKO Bank Polski od dawna oferuje w swoich kanałach różnego rodzaju usługi dodatkowe. Za pośrednictwem aplikacji mobilnej IKO i serwisu internetowego iPKO klienci mogą załatwiać sprawy urzędowe, doładować telefon, kupić bilety komunikacyjne czy zapłacić za parkowanie lub przejazd autostradą. We wszystkich kanałach bankowości elektronicznej bank sprzedaje miesięcznie ponad 1,5 mln doładowań telefonów.

Coraz liczniejsza grupa klientów kupuje też bilety komunikacyjne przez IKO. Tylko w maju sprzedaż ta była na poziomie 1,7 mln sztuk. Dynamicznie rośnie także sprzedaż biletów parkingowych, w tempie 8% miesięcznie. W tym roku klienci kupili też 800 tys. biletów autostradowych. Dużym zainteresowaniem cieszą się także karty podarunkowe (najszybciej rośnie sprzedaż Spotify, PaySafeCard, Empik GO i Xbox) oraz raporty i alerty BIK.

W ramach usług dodatkowych, wdrożonych poprzez nową Platformę w serwisie internetowym iPKO i w aplikacji mobilnej IKO dostępne są już trzy kolejne usługi: Telemedycyna, czyli konsultacje lekarskie przez internet, „Bezpiecznie w Internecie” (ochrona przed cyberzagrożeniami) i „Bezpieczny Ekran” (ubezpieczenie ekranu smartfona).

Bank planuje współpracę z kolejnymi dostawcami z branż audiobooków, obsługi nieruchomości oraz z serwisami streamingowymi.

Źródło: BANK.pl