Pengab w sierpniu w dół. Niższa dynamika na rynku kredytów

Pengab w sierpniu w dół. Niższa dynamika na rynku kredytów
Fot. stock.adobe.com/theaphotography
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Główny indeks koniunktury bankowej od kilku miesięcy utrzymuje się na podobnym poziomie. W sierpniu Indeks Pengab odnotował wartość 24.9 pkt, pozostając miesiąc do miesiąca na podobnym poziomie. W porównaniu do ubiegłego roku jest niższy o 1,6 pkt - wynika z sierpniowego badania przeprowadzonego przez Kantar na zlecenie Związku Banków Polskich.

Odnotowano wyraźny spadek aktywności na rynku kredytów osób indywidualnych, a także kredytów dla przedsiębiorstw #Pengab #ZBP #banki #kredyty

Odnotowano wyraźny spadek aktywności na rynku kredytów osób indywidualnych, a także kredytów dla przedsiębiorstw, informuje ZBP. Wyraźnie pogorszyła się w ujęciu m/m sześciomiesięczna prognoza sytuacji ekonomicznej gospodarstw domowych, przedsiębiorstw a także gospodarki kraju. Prognoza sytuacji ekonomicznej gospodarstw domowych  w porównaniu do lipca spadła o 18 pkt., a w okresie 12 miesięcznym  jest wyższa o 2 pkt. Prognoza sytuacji ekonomicznej gospodarki kraju jest natomiast odpowiednio niższa o 16 pkt. i o 9 pkt.

Czytaj także: Pengab w lipcu w górę. Wzrosła aktywność klientów na rynku kredytów >>>

Pozycja banków zostanie zachwiana?

Bankowcy wypowiedzieli się również na temat wchodzącej 14 września Dyrektywy PSD2 dotyczącej tzw. silnego uwierzytelniania. Zdaniem połowy badanych (55 proc.) pozycja i konkurencyjność banków w Polsce nie ulegnie zmianie z efekcie wprowadzenia PDS2. W opinii ponad jednej czwartej badanych (27 proc) pozycja banków zostanie zachwiana przez atrakcyjną pozycję podmiotów trzecich. Natomiast 12 proc. badanych ocenia, że pozycja banków ulegnie wzmocnieniu.

Czytaj także: Bank i Klient. PENGAB: Słabnie wskaźnik koniunktury bankowej >>>

Procedura silnego uwierzytelnienia

Przypominamy, że procedura silnego uwierzytelnienia, czyli minimum dwuelementowe potwierdzanie tożsamości klientów opiera się na zastosowaniu co najmniej dwóch elementów należących do 3 kategorii:

– Kategoria „wiedza” – to kod (np. PIN), hasło lub inny element, który jest i powinien być znany tylko klientowi – posiadaczowi danego instrumentu płatniczego lub bankowości internetowej,

– Kategoria „posiadanie” – to element, który dany użytkownik ma w posiadaniu (np. karta plastikowa, telefon z kartą SIM) i który może zostać użyty w trakcie dokonywania płatności lub korzystania z bankowości internetowej,

– Kategoria „cecha klienta” – to specyficzna dla danego klienta cecha, którą tylko on dysponuje i która go jednoznacznie wyróżnia. Dobrym przykładem jest biometria w postaci np. odcisku palca, tęczówki oka czy układu żył.

Źródło: Związek Banków Polskich / ZBP