Ostre hamowanie w firmach transportowych dotknie branżę leasingową
Tylko 9% przedsiębiorców spodziewa się wzrostu zamówień, za to ich spadku obawia się już niemal co trzeci zapytany. Dla porównania, w II kwartale br. podobny odsetek zapytanych prognozował wzrost i spadek zamówień (29% i 26%).
Wojna w Ukrainie spędza sen z powiek 66% przedstawicielom branży transportowej. W konsekwencji, zaledwie co dwudziesty zapytany ma nadzieję na poprawę kondycji branży w najbliższych miesiącach.
Subindeks Barometru EFL na III kwartał br. dla branży transportowej wyniósł 48 pkt., o 1,3 pkt. mniej niż w drugim kwartale tego roku. Trzeci raz z rzędu wartość wskaźnika nie przekroczyła progu ograniczonego rozwoju, czyli 50 pkt., co oznacza powrót do trudnej sytuacji z pandemicznych lat 2020 i 2021 (pierwsze miesiące).
Z kwartału na kwartał pogarsza się płynność finansowa firm transportowych
Prezes zarządu EFL zwraca uwagę, że hamowanie branży transportowej ma swoje odbicie w wynikach branży leasingowej.
– W 2021 roku leasing pojazdów ciężkich odnotował dynamikę o niemal jedną trzecią wyższą niż w pierwszym pandemicznym roku. W pierwszym kwartale tego roku wzrost jeszcze się utrzymał, ale tylko na 4% poziomie, podczas gdy już pierwsze półrocze zakończyliśmy na 3% minusie rok do roku.
Niestety, nie spodziewamy się, że druga część roku przyniesie odbicie. A w związku z tym, że inwestycje są jedną z pierwszych „jaskółek zbliżającej się wiosny”, a w planach firm transportowych nie ma ich niemal wcale, musimy uzbroić się w cierpliwość, zanim transport przyspieszy – mówi Radosław Woźniak, prezes Zarządu EFL.
Czytaj także: Co druga firma traci na przerwanych łańcuchach dostaw
Wojna coraz większym hamulcem
Transport z kwartału na kwartał coraz bardziej odczuwa silniejszy wpływ wojny toczącej się na terenie Ukrainy niż pandemii. 66% firm uważa, że to, co dzieje się za naszą wschodnią granicą, ma niekorzystny wpływ na ich działalność (z czego 28,8% – bardzo niekorzystny i tyle samo – 37,5% – raczej niekorzystny).
Pierwsze półrocze zakończyliśmy na 3% minusie rok do roku (…) Niestety, nie spodziewamy się, że druga część roku przyniesie odbicie
Warto podkreślić, że odsetek respondentów oceniających, że wojna ma zdecydowanie negatywny wpływ na ich działalność jest jednym z najwyższych wśród wszystkich 6 badanych branż. Tylko w handlu pesymistów jest więcej (66,6%).
W przypadku COVID-19 – na jej negatywny wpływ wskazuje 32,5% zapytanych (z czego 10% – zdecydowanie niekorzystny, a 22,5% – raczej niekorzystny).
Czytaj także: Przybywa zatorów płatniczych; czy to już początek kolejnych problemów firm?
Inwestycje nie ruszą, a płynność coraz niższa
Inwestycje kolejny kwartał stoją w miejscu. W III kwartale br. niemal wszystkie firmy transportowe (97,5%) planują podobny poziom inwestycji co w poprzednich miesiącach.
W porównaniu do poprzedniego kwartału więcej przedstawicieli branży obawia się o sprzedaż swoich usług. Tylko 9% liczy na wzrost zamówień, a 31% spodziewa się ich spadku. Ponad połowa oczekuje podobnego poziomu co trzy miesiące wcześniej. Dla porównania, w II kwartale br. ponad trzy razy więcej firm transportowych (29%) liczyło na większe zamówienia, 41% spodziewało się podobnego poziomu co w poprzednim kwartale, a 26% obawiało się ich spadku.
Ponadto z kwartału na kwartał pogarsza się płynność finansowa firm transportowych. Już niemal co trzecia obawia się jej pogorszenia w III kwartale br. (30%), podczas gdy kwartał wcześniej ten odsetek wynosił 24%. Tylko 9% liczy na jej poprawę, a kwartał wcześniej było to 15%.
Wartość głównego indeksu Barometru EFL na III kwartał 2022 roku wyniosła 47,6 pkt. Osiągnięty poziom jest o 1,1 pkt. niższy niż w II kwartale 2022 roku.