Odyseja Finansowa 2014. Usługi bankowe nowej generacji

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bank.03.400x268Tradycyjna bankowość odchodzi w zapomniane. Zdaniem ekspertów do 2020 r. blisko 50% obecnie działających placówek bankowych w krajach rozwiniętych będzie przestarzała i może zostać zamknięta.1 Banki, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom konsumentów, wykorzystują nowoczesne technologie oraz innowacyjne rozwiązania. Przykładem takich działań jest nowy oddział mBanku w łódzkiej Manufakturze, który "zaczepia" przechodzących klientów, a oprócz tradycyjnych usług finansowych, zapewni także dostęp do promocyjnych ofert sklepów znajdujących się w okolicy.

W walce o klienta instytucje finansowe sięgają po coraz ciekawsze rozwiązania mające skłonić do skorzystania z konkretnej oferty. Jedną z możliwości jest personalizacja dostępnych produktów, która daje korzyści zarówno instytucjom finansowym, jak i konsumentom. Banki mogą zatem dotrzeć do wybranych klientów, natomiast ci uzyskują dostęp do usług dopasowanych do swoich potrzeb.

– Na rynku finansowym zwiększa się liczba ofert skierowanych do sprecyzowanych odbiorców  – ocenia Jarosław Sadowski, ekspert Expandera. – Dla przykładu, PKO BP niedawno wprowadziło usługi skierowane do dzieci. W ofercie pojawiły się karty przedpłacone w formie breloków i pluszaków. Również obsługa internetowa została dopasowana do potrzeb małoletnich klientów – po uproszczonym systemie płatności prowadzi ich lektor.

Z drugiej strony rozwija się także oferta dla wyspecjalizowanych grup zawodowych. – Przedstawiciele tzw. wolnych zawodów – lekarze, architekci, prawnicy itp. mogą liczyć na korzystne warunki kredytowe. Ich wnioski rozpatrywane są relatywnie szybko, bowiem jedynie na podstawie oświadczenia i dyplomu,  a kwoty udzielonego wsparcia mogą być wyższe niż w przypadku klientów zajmujących się inną działalnością – wyjaśnia ekspert.

Bank to dopiero początek

Oferta banków coraz częściej wykracza poza ofertę produktów finansowych. Dzięki współpracy z innymi instytucjami proponują one swoim klientom również inne usługi. W ostatnim czasie widać trend nawiązywania współpracy między bankami i operatorami telefonii komórkowej (Alior Bank i T-Mobile, Plus Banki i Polkomtel, mBank i Orange). Drugą, starszą tendencją jest oferowanie przez banki zniżek na zakupy u wybranych partnerów. Przykładem mogą tu być rabaty oferowane posiadaczom kart Citi Banku,  Pekao czy Deutsche Banku.

Programy rabatowe przez wiele lat przegrywały pod względem popularności z ofertami bankowymi, dzięki którym klienci otrzymywaniu zwrot części dokonanych wydatków dokonanych kartami. Jednak w wyniku znacznego obniżenia opłaty interchange większość z nich została wycofywana. To sprawia, że na popularności mogą zyskać programy rabatowe. Tego typu rozwiązania w ostatnim czasie są rozwijane czego dowodem są np. mOkazje w mBanku czy jego nowo powstała placówka w łódzkiej Manufakturze.

To najnowocześniejszy i jak na razie jedyny tego typu oddział w kraju, który zdecydowanie odbiega od tradycyjnej działalności banków w galeriach handlowych. Klienci nie tylko będą mogli założyć w nim konto czy złożyć wniosek o kredyt, lecz także uzyskają dostęp do zindywidualizowanych ofert promocyjnych sklepów zlokalizowanych m.in. na terenie kompleksu. – Jestem przekonany, że nowy wymiar bankowości otworzy kolejny rozdział w relacjach między instytucjami finansowymi a obiektami handlowo-rozrywkowymi. To również duże ułatwienie dla klientów, którzy podczas jednej wizyty skorzystają zarówno z usług bankowych, jak i dopasowanych promocji przygotowanych przez innych najemców: butiki, salony jubilerskie czy punkty usługowe – mówi Sławomir Murawski, dyrektor Manufaktury.

Rozwiązania, które jeszcze kilka lat temu mogliśmy oglądać jedynie w filmach takich jak Matrix czy StarTrek stają się dziś powszechnie dostępnym standardem. Dzięki wprowadzanym innowacjom trzymając kartę płatniczą w dłoni możemy sprawdzić stan konta, a na zakupach pomoże nam smartfon, który porówna ceny w innych sklepach i z powodzeniem zastąpi portfel. Gdy natomiast zajdzie potrzeba, niczym bohaterowie Odysei Kosmicznej Stanleya Kubricka, możemy skonsultować się ze specjalistą za pośrednictwem wideokonferencji. Nikt nie ma zatem wątpliwości, „technologie jutra” są dostępne już dziś.

1. Jones Lang LaSalle, Global retail banking, 2012

Źródło: Expander