Nowoczesny Bank Spółdzielczy | Technologie | Cyfrowy spółdzielca buduje bankowość jutra

Nowoczesny Bank Spółdzielczy | Technologie | Cyfrowy spółdzielca buduje bankowość jutra
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Co trzecia z polskich firm podjęła działania na rzecz zwiększenia aktywności w kanałach cyfrowych podczas pandemii, a niemal 60% podmiotów z sektorów zaawansowanych technologicznie inwestuje w budowę kompetencji cyfrowych załogi – ustalili eksperci Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Instytucje finansowe, także te o lokalnym zasięgu działania, znajdują się rzecz jasna w obu tych kategoriach.

W hybrydowym środowisku pracy kompetencje ludzi i maszyn będą się uzupełniać, a zadania powierzane pracownikom w coraz większym stopniu polegać będą na współdziałaniu z zaawansowaną technologią – to jeden z najważniejszych wniosków z raportu, zatytułowanego „Przemiany pracy w sektorze bankowym w kontekście rozwoju gospodarki cyfrowej”, opracowanego przez Digital Economy Lab Uniwersytetu Warszawskiego we współpracy z Fundacją Cyberium i Warszawskim Instytutem Bankowości. Przemiany te determinowane są rozmaitymi czynnikami, na czele ze zmianą mentalności współczesnych społeczeństw, co znajduje swe odzwierciedlenie w rosnących oczekiwaniach wobec dostawców usług.

– Zmiany upodobań klientów, wchodzące na rynek nowe technologie, a także rosnąca konkurencja ze strony dużych graczy bankowych i fintechów powodują ewolucyjne zmiany również w bankowości lokalnej. Dotyczą one przede wszystkim nowych produktów i usług, ale także sposobu raportowania, czy przepływu informacji wewnątrz zrzeszenia. Wszystko po to, aby szybciej reagować na zmiany rynkowe i dostarczać klientom to, czego aktualnie potrzebują – podkreśla Magdalena Adamczyk, dyrektor Departamentu Klienta Indywidualnego w Banku BPS. Bankowcy w dalszym ciągu będą potrzebni, jednak ich liczba może zmniejszyć się nawet o połowę, wskazują autorzy opracowania Digital Economy Lab.

Reskilling zamiast bezrobocia

Na wielką zmianę w życiu zawodowym muszą być gotowi przede wszystkim pracownicy frontendu, w tym inspektorzy kredytowi i kasjerzy, a ponadto wszelkie osoby wykonujące powtarzalne i proste czynności z zakresu przetwarzania danych, które w największym stopniu podlegać będą automatyzacji. To ważna informacja dla bankowców, bowiem, jak ustalili autorzy cytowanego opracowania, połowa czasu pracy w bankach przypada na rozmaite zadania z obszaru data processingu. Na szczęście redukcja dotychczasowych miejsc pracy nie musi być równoznaczna z wysłaniem sporej części załogi na bezrobocie, istnieje wszak spore prawdopodobieństwo, iż będą oni przydatni w innych obszarach funkcjonowania banku.

„Eksperci z Uniwersytetu Oksfordzkiego już teraz prognozują, że do 2030 r. zniknie 47% obecnie istniejących zawodów. Natomiast wedle szacunków 65% dzieci urodzonych po 2007 r. będzie pracowało w zawodach, które jeszcze nie istnieją. Dlatego może aż 97% przedsiębiorstw inwestujących w automatyzację i digitalizację procesów, skłania się do utrzymywania liczby zatrudnionych osób na&...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK