Nowoczesny Bank Spółdzielczy | Pivotal Polska | Bankowość post-COVID – wyzwania, trendy i technologie

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Jesteśmy świadkami ewolucji, jakiej podlegają banki, w tym także banki spółdzielcze. Wśród wielu ekspertów panuje przekonanie, że bank przyszłości to bank cyfrowy, potrafiący stworzyć przemyślaną strategię rozwoju w tym obszarze. To z kolei oznacza konieczność inwestycji w projekty i rozwiązania IT. Źródłem sukcesu najlepszych biznesów, w tym także technologicznych i bankowych, jest: być o kilka kroków do przodu przed pozostałymi.

Jolanta Orełko
Dyrektor ds. rozwoju rynku w Pivotal Polska

Bank firmą technologiczną?

Dlatego ważne jest, aby monitorować zmieniające się zachowania klientów i wdrażać innowacyjne sposoby na dostosowywanie swoich produktów i usług do oczekiwań i potrzeb klientów. Rekomendacja Bretta Kinga dotycząca banku przyszłości dla wielu wydaje się przesadna, jednak nasuwa się nam pytanie, czy nowa sytuacja rynkowa nie wskazuje na to, że może być słuszna?

Pandemia COVID-19 dała ogromny impuls do przyśpieszenia procesu cyfryzacji i przesunięcia obsługi klienta do kanałów elektronicznych. Wymusiła nowe zachowania klientów i szybką odpowiedź instytucji finansowych na nowe potrzeby. – Widzieliśmy dwa lata cyfrowej transformacji w ciągu dwóch miesięcy – stwierdza Satya Nadella (dyrektor generalna Microsoft). Utrzymanie pozycji rynkowej banków i płynności procesów wymagało ogromnych nakładów pracy, środków finansowych i efektywnego wdrażania często bardzo skomplikowanych systemów IT.

Widzimy też, że polepszenie się sytuacji epidemiologicznej nie oznacza zwolnienia tempa cyfryzacji i powrotu do starych metod działania. Przeciwnie, nadal pozostaje wiele wyzwań przed sektorem bankowym i finansowym. Poszukiwanie, wdrażanie i integracja nowych technologii stała się „must have” strategii wielu instytucji finansowych. Kluczowe będą wiec kolejne kroki, a zwłaszcza współpraca z partnerami oferującymi innowacyjne rozwiązania IT, responsywne do zmieniających się wymagań rynku.

Nowy klient post-COVID

Zmiana sytuacji pandemicznej i wydłużający się czas zamknięcia tradycyjnych kanałów komunikacji wpłynął nie tylko na adaptację nowych narzędzi cyfrowych, ale również na zmianę podejścia do usług finansowych oraz dotychczasowych nawyków związanych z bankowością. Obserwujemy, że coraz częściej mamy do czynienia z klientami „post-COVID”. Są to osoby, które chętnie testują dostępne produkty czy usługi w poszukiwaniu optymalnego dla siebie rozwiązania. Proponowane rozwiązania instytucji finansowych, w tym banków, są coraz częściej zestawiane z innymi propozycjami firm, działających także w innych branżach. Szczególnie istotne dla firm i instytucji obsługujących klientów indywidualnych i biznesowych jest zwinna identyfikacja potrzeb swoich klientów. Kluczowa jest jednak umiejętność reagowania na ich problemy i sprawne dostarczanie usług ułatwiających codzienne funkcjonowanie w zmieniającej się rzeczywistości (źródło: Jim Marous).

<...>

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK