Nowoczesny Bank Spółdzielczy | Bankowość Lokalna | Kompetentni i zaangażowani pracownicy oraz zadowoleni klienci to filary bankowości lokalnej

Nowoczesny Bank Spółdzielczy | Bankowość Lokalna | Kompetentni i zaangażowani pracownicy  oraz zadowoleni klienci to filary bankowości lokalnej
Fot. PBS w Wągrowcu
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Bardzo trafnie ideę bankowości spółdzielczej oddaje hasło: WZAJEMNOŚĆ. Pracujemy w celu rozwoju naszych banków, wzmocnienia ich siły i pozycji na rynku, ale także dla poprawy komfortu i jakości życia mieszkańców małej lokalnej ojczyzny. Wspierając tę społeczność, oprócz wzmacniania wizerunku, poprawiamy jednocześnie pozycję rynkową. W ten sposób koło nam się domyka - podkreśla Marzena Łaska-Bierła, prezes zarządu Pałuckiego Banku Spółdzielczego w Wągrowcu w rozmowie z Karolem Mórawskim.

Kierowany przez panią bank został nagrodzony w XXV edycji rankingu „Wyróżniające się Banki Spółdzielcze”. Jakimi cechami powinna wyróżniać się lokalna instytucja finansowa, by zasłużyć na tak zaszczytne miano, i gdzie tkwi klucz do uzyskiwania dobrych wyników?

– Otrzymana przez Pałucki Bank Spółdzielczy w Wągrowcu nagroda w kategorii „Bank Progresywny” jest dla nas przede wszystkim powodem do zadowolenia i dumy, ale także źródłem ogromnej satysfakcji i potwierdzeniem sensu naszej codziennej pracy. Nagroda jest dla banku tym cenniejsza, gdyż świadczy o docenieniu przez kapitułę osiągnięć w trudnym dla sektora okresie, związanym z pandemią koronawirusa oraz koniecznością prowadzenia działalności w środowisku niezwykle niskich stóp procentowych.

W mojej ocenie, kluczem do sukcesu, jakim jest systematyczny rozwój banku, osiąganie satysfakcjonujących wyników oraz budowa siły i znaczenia lokalnej instytucji finansowej, jest realizacja przyjętej strategii działania, przy zachowaniu odpowiedniego poziomu elastyczności i szybkim reagowaniu na sygnały z otoczenia. Sytuacja makroekonomiczna zmienia się ostatnio bardzo dynamicznie i nie zawsze sprzyja spokojnemu prowadzeniu działalności. Mierzymy się z wieloma wyzwaniami, aktywnie poszukując nowych i bezpiecznych rozwiązań. Najważniejsze są dwa filary: kompetentni i zaangażowani pracownicy oraz zadowoleni klienci, z którymi budujemy i utrzymujemy trwałe, uczciwe relacje. Pracujemy z oddaniem i zaangażowaniem, należycie wykorzystujemy atuty bankowości lokalnej, w tym doskonałą znajomość rynku, elastycznie i profesjonalnie odpowiadamy na potrzeby oraz oczekiwania klientów, pomagając im niejednokrotnie realizować plany i marzenia. Nieustannie zabiegamy o pozyskanie nowych klientów, w szczególności młodych i perspektywicznych, dbamy też o utrzymanie i zadowolenie dotychczasowych. Naszym klientom oferujemy nowoczesne i bezpieczne rozwiązania technologiczne, co stało się standardem na rynku. Niezmiennie mamy aspiracje, aby być dla klientów z naszego terenu działania bankiem pierwszego wyboru i żeby zawsze mieli poczucie, że jest to trafny wybór.

Przez lata podstawą funkcjonowania bankowości spółdzielczej był model depozytowo-kredytowy Na ile spółdzielcy muszą poszukiwać alternatywnych przychodów, i jakie obszary powinny one obejmować?

– W tym roku bank świętuje jubileusz 155-lecia działalności. Jest jedną z najstarszych instytucji funkcjonujących w Wągrowcu. Podstawą naszego biznesu była dotąd działalność rozliczeniowa, depozytowa i kredytowa. Myślę, że nie zmieni się to istotnie na przestrzeni najbliższych lat – nadal będzie to trzon działalności zarówno naszego, jak i innych banków. Nie zwalnia to nas z poszukiwania alternatywnych źródeł przychodów, w szczególności pozaodsetkowych, co robimy od lat. Okres niskich stóp procentowych pokazał bankom dotkliwie, jak istotna jest dywersyfikacja. Obecnie, z uwagi na wysokie stopy procentowe, wysoki poziom inflacji, ogromną niepewność sytuacji makroekonomicznej, w tym kryzys na rynku energetycznym, obserwujemy silne zahamowanie akcji kredytowej, czasowe wstrzymanie potrzeb kredytowych klientów, a w wielu przypadkach wcześniejsze spłaty. Może to mieć w przyszłości istotnie negatywny wpływ na przychody odsetkowe. Dlatego już teraz musimy pracować nad wykreowaniem modelu biznesowego, który pozwoli zachować efektywność działania, tym bardziej że spodziewamy się dalszego znaczącego wzrostu kosztów.

Sprzedaż ubezpieczeń czy leasing są już częścią naszej codziennej pracy. Widzimy wymierne korzyści w tym obszarze. Intensywnie pracujemy nad wdrażaniem rozwiązań, umożliwiających sprzedaż usług przez kanały elektroniczne, a możliwości w tym obszarze jest naprawdę wiele. Bacznie obserwujemy banki komercyjne i staramy się nie ustępować im pola. Rozwój nowych technologii w połączeniu z potrzebami i coraz wyraźniej akcentowanymi oczekiwaniami klientów, aby mieć bank pod ręką na klik, daje nam przestrzeń do rozwoju w nowych obszarach. Nie możemy jednak zapominać o bezpieczeństwie danych i środków naszych klientów.

Na jakich produktach kredytowych należy się koncentrować w dobie inflacji, by wykorzystać potencjał, nie generując nadmiernych ryzyk, i jak mitygować ryzyka makroekonomiczne?

– Wysoka inflacja w połączeniu ze wzrostem stó...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK