Nowoczesne rozwiązania cyfrowe w bankach spółdzielczych
Maciej Małek: Nowoczesne technologie to wyzwanie, szansa czy warunek dalszego rozwoju?
Zdzisław Kupczyk: W dobie aktywności dynamicznie rozwijających się fintechów i perspektywy wejścia na rynek firm globalnych – tzw. GAFAA (Google, Amazon, Facebook, Apple, Alibaba), które silnie kreują zachowania konsumenckie i społecznościowe, optymalne wykorzystanie nowoczesnych technologii jawi się jako kluczowe wyzwanie.
Rzecz jasna, dla banków spółdzielczych to również szansa dynamicznego rozwoju. Szansa pozyskania klientów, zapewnienia im dobrze dopasowanych usług i produktów, a także usprawnienia organizacji procesów biznesowych.
Jako zrzeszenie musimy nadążać za zmianami i rozwojem w tym obszarze. Przykładem niech będzie potrzeba szybkich i wygodnych usług płatniczych dopasowanych do oczekiwań współczesnych klientów. Już dziś korzystamy z Google Pay i dążymy do wdrożenia jeszcze w tym roku Apple Pay i BLIK.
Co, pana zdaniem, stanowi barierę w implementacji nowoczesnych rozwiązań cyfrowych?
Przy implementacji nowoczesnych rozwiązań cyfrowych musimy pamiętać o kilku zagadnieniach. W skład Zrzeszenia BPS wchodzi 313 banków spółdzielczych, które mają różną skalę działalności, swoje specyficzne potrzeby i wymagania oraz różne możliwości organizacyjne i finansowe.
Istotnym elementem każdego wdrożenia jest jego koszt. Na nowoczesne rozwiązania informatyczne można przeznaczyć dowolną ilość pieniędzy. Jednak dla nas kluczowe pozostaje osiągnięcie założonego efektu biznesowego i oczekiwanej korzyści dla naszych klientów.
W tym wymiarze nie każde wdrożenie wydaje się uzasadnione. Czasem trzeba również zastanowić się nad najbardziej odpowiednim modelem implementacji, aby osiągnąć właściwy efekt skali.
Dlatego najbardziej kluczowe projekty informatyczne rozpatrujemy w perspektywie całego zrzeszenia. Zespół Inicjatyw umożliwia nam nie tylko współdziałanie z bankami, ale też wymianę informacji z dostawcami kluczowych rozwiązań w ramach naszej grupy.
Jak budować efekt skali i na ile technologia stanowi motor oraz warunek utrzymania pozycji na rynku?
Dla osiągnięcia oczekiwanego efektu skali ważne jest, aby implementacja technologii w perspektywie całego zrzeszenia była realizowana w dobrze przemyślanym modelu biznesowym.
Już dziś zbudowany hub integrujący rozwiązania dla naszej grupy pokazuje korzyści wynikające w obszarze skali zarówno finansowej, jak i biznesowej – czyli możliwości posiadania przez bank spółdzielczy takiego rozwiązania. Uwzględnia wymogi regulacyjne i zapewnia rozwiązania spełniające wymagania całego zrzeszenia, pozwoli zatem odciążyć banki od obowiązku samodzielnego spełniania takiego wymogu.
Prezentowany tekst jest fragmentem wywiadu, który ukaże się w majowym Raporcie Specjalnym Miesięcznika Finansowego BANK.