Najwięcej zakupów online ’24 w Unii Europejskiej zrobili Irlandczycy

W 2024 roku 77% użytkowników Internetu w ciągu poprzednich 12 miesięcy kupiło lub zamówiło online towary lub usługi do użytku osobistego. Dziesięć lat wcześniej, w roku 2014 odsetek ten wyniósł 59%. Zakupów przez Internet dokonywało tyle samo kobiet co mężczyzn.
Najczęściej zakupów online dokonywały osoby w wieku od 25 do 34 lat – 89%. Zakupów takich dokonało też 86% osób w wieku 35-44 lat oraz 83% w wieku 16-24 lat.
Osoby starsze rzadziej kupowały przez Internet. W grupie wiekowej 55-64 lat było to 67%, a w grupie 65-74 lat 53%.
Odsetek osób kupujących online, które mieszkają w dużych miastach wyniósł w całej UE 78%, w miastach małych 76%, a na terenach wiejskich 75%.
Przez Internet dokonywało zakupów 59% emerytów, 83% pracujących, 82% studentów i 68% bezrobotnych.
Z Internetu do dokonywania zakupów częściej korzystały osoby lepiej wykształcone: 89% z wykształceniem wyższym, 76% ze średnim i 58% z podstawowym, poinformował Eurostat.
Czytaj także: Będą cła na wszystkie przesyłki spoza Unii Europejskiej?
Najmniej zakupów online zrobili Bułgarzy
Najwyższy odsetek użytkowników Internetu, którzy dokonali zakupów online w 2024 roku, odnotowano w Irlandii (96%), Holandii (94%) i Danii (91%).
Z kolei Bułgaria miała najniższy udział na poziomie 57%, a następnie Włochy i Rumunia, oba na poziomie 60%.
W Polsce zakupów online dokonało w roku 2024 aż 75% użytkowników Internetu, co oznacza wzrost o 25,5 pkt. proc. w porównaniu z rokiem 2014.
W latach 2014–2024 znaczący wzrost zakupów online odnotowano w Rumunii (17% do 60%), na Węgrzech (42% do 79%) i na Litwie (36% do 72%).
Co najczęściej kupowali klienci online?
Najczęściej kupowanymi towarami online w 2024 roku były odzież (w tym odzież sportowa), obuwie i akcesoria, przy czym 45% osób dokonało tych zakupów w ciągu ostatnich trzech miesięcy roku.
Przez Internet kupowano też żywność z restauracji, sieci fast-food i firm cateringowych (21%), kosmetyki i produkty wellness (20%) oraz meble, akcesoria domowe i artykuły ogrodnicze (19%).
16% zakupów online dotyczyło sprzętu sportowego (z wyłączeniem odzieży sportowej), książek drukowanych, czasopism, gazet i suplementów zdrowotnych (z wyłączeniem lekarstw na recepty).
Internet coraz częściej jest wykorzystywany do zamawiania usług turystycznych. W 2024 roku 21% ankietowanych wynajmowało w ten sposób zakwaterowanie.
13% ankietowanych mieszkańców Unii Europejskiej kupiło przez Internet w roku 2024 polisy ubezpieczeniowe, 7% obligacje, 4% zaciągnęło pożyczkę lub kredyt hipoteczny.
