Na czym polega unikalność koncepcji Forum Technologii Bankowych?

„Forum Technologii Bankowych to przestrzeń dialogu i współpracy pomiędzy sektorem bankowym a firmami technologicznymi. To tu instytucje finansowe i dostawcy rozwiązań mogą otwarcie rozmawiać o swoich potrzebach i możliwościach, inspirując się nawzajem.
Mamy realny wpływ na kierunek rozwoju polskiej bankowości. To właśnie dzięki tej synergii możemy wprowadzać do sektora najnowsze technologie, promować światowe trendy i wspólnie dbać o to, by polskie banki niezmiennie pozostawały w czołówce pod względem cyfrowego doświadczenia klienta.”- mówiła wiceprzewodnicząca FTB.
Konkurencja i współpraca
Na pytanie, dlaczego firmy technologiczne, które na co dzień konkurują ze sobą, w ramach FTB działają wspólnie – Dorota Zaremba odpowiedziała:
„Rzeczywiście, Forum Technologii Bankowych to pod tym względem organizacja wyjątkowa. Firmy, które na co dzień rywalizują ze sobą na rynku, tutaj spotykają się przy jednym stole, by wspólnie rozmawiać o najnowszych trendach i wyzwaniach technologicznych. To unikalny mechanizm współpracy, który przynosi korzyści wszystkim uczestnikom”
„Budując w bankach świadomość możliwości, jakie oferują nowe technologie, realnie kształtujemy rynek. To inspiracja, która przekłada się na konkretne decyzje i inwestycje. Dzięki temu pojawiają się również korzyści dla uczestników rynku – w tym dostawców” – doprecyzowała.
Znaczenie grup roboczych FTB
Pytana o to, jak konkretnie wygląda praca w ramach FTB – stwierdziła: „Sercem Forum Technologii Bankowych są grupy robocze, które skupiają przedstawicieli banków i przedstawicieli firm technologicznych. Tworzone są one wokół konkretnych tematów, zagadnień, potrzeb zgłaszanych przez banki lub przez firmy technologiczne”.
Jak mówiła – grupa zajmująca się sztuczną inteligencją skupia 200 członków zaangażowanych w cotygodniowe spotkania. W ramach FTB były grupy robocze zajmujące się PSD2 i regulacją DORA.
Dorota Zaremba zwróciła także uwagę, że jednym z powodów tworzenia różnego rodzaju grup roboczych są kolejne wyzwania regulacyjne.
W takich przypadkach banki i firmy technologiczne wypracowują wspólne podejście do implementacji danej regulacji albo do wykorzystania nowej technologii w celu wypełniania wynikających z niej obowiązków.
„Często rekomendacje płynące z takich grup, w formie bardzo profesjonalnie przygotowanych raportów trafiają bezpośrednio do regulatorów. Dzięki temu instytucje regulacyjne mogą lepiej zrozumieć realne wyzwania, jakie wiążą się z projektowanymi przepisami” – podkreśliła.
Ponieważ firmy technologiczne obsługują nie tylko sektor bankowy, ale praktycznie wszystkie podmioty niefinansowe, spytaliśmy czy są takie rozwiązania, które sprawdzają się poza sektorem bankowym, a mogą być przydatne dla banków.
Banki i firmy e-commerce są zdaniem Doroty Zaremby najbardziej zaawansowane w stosowaniu procesów związanych z obsługą klienta.
„Czasami to sektor e-commerce jako pierwszy wdraża nowe technologie – a dopiero potem sięgają po nie banki, adaptując je do swoich potrzeb. Podczas dzisiejszego panelu poświęconego budowie modeli biznesowych, w którym uczestniczył Rafał Czernik, wiceprezes ds. usług finansowych w Allegro, padł celny komentarz: Mam nadzieję, że bankowcy pilnie notują.
Trudno się z tym nie zgodzić – wiele innowacyjnych rozwiązań rodzi się właśnie w e-commerce, by z czasem znaleźć zastosowanie także w sektorze finansowym” – stwierdziła wiceprzewodnicząca FTB.