Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie miesięcznika BANK dostępne w sklepach i online Sprawdź szczegóły i zapisz się na prenumeratę roczną -20%
search Szukaj
zamknij wyszukiwarkę
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
SafeBank 2025
9 grudnia 2025 r.
Pozostało:
3dni
15godzin
26minut
II Kongres Bankowości Zrównoważonego Rozwoju 2025
10 grudnia 2025 r.
Pozostało:
4dni
15godzin
26minut
Strategiczna Szkoła Polskiego Sektora Bankowości Spółdzielczej 2026
17-18 marca 2026 r.
Pozostało:
101dni
15godzin
26minut
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
Edukacja finansowa | ESG

Młodzież popiera zrównoważony rozwój, ale nie zna pojęcia ESG

29.11.2024 11:14 Fundacja Warszawski Instytut Bankowości
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Młodzież popiera zrównoważony rozwój, ale nie zna pojęcia ESG
Michał Polak. Źródło: WIB
Marketingowe przekazy zachęcające do skorzystania z „atrakcyjnych promocji” przy okazji tzw. black friday co roku trafiają na coraz bardziej podatny grunt. Trudno nie dostrzec w tej komercyjnej akcji pobudzania postaw konsumpcyjnych, co z kolei nie sprzyja promowaniu idei zrównoważonego rozwoju, ESG. Potwierdzają to wyniki badania zleconego przez Fundację Warszawski Instytut Bankowości wśród uczniów polskich liceów. Jak wskazują dane, aż 46 proc. młodzieży nie wyklucza zakupów w tym okresie, co kontrastuje z faktem, że 40 proc. badanych wskazuje odpowiedzialną konsumpcję jako kluczowy element zrównoważonego rozwoju.

Zrównoważony rozwój jest tematem obecnym w życiu młodych ludzi – aż 61 proc. uczniów deklaruje, że spotkało się z tym pojęciem. Codziennie podejmują działania, które mają pozytywny wpływ na środowisko, takie jak segregacja śmieci (74 proc.), oszczędzanie energii (70 proc.), korzystanie z transportu publicznego (62 proc.), czy oddawanie lub sprzedaż nieużywanych rzeczy (52 proc.).

Jednak wyniki badania pokazują, że wiedza młodzieży na temat bardziej zaawansowanych zagadnień, takich jak ESG (Environmental, Social, Governance), pozostawia wiele do życzenia.

Edukacja już w szkołach, ale potrzebna intensyfikacja działań

Edukacja o zrównoważonym rozwoju jest stałym elementem nauczania w polskich placówkach edukacyjnych – od przedszkola, przez szkoły podstawowe, po ponadpodstawowe. Zagadnienia związane z ochroną klimatu są stopniowo włączane do zajęć od ponad 10 lat, a młodzież coraz częściej styka się z tym tematem w codziennym życiu.

Jednak badanie WIB ujawnia wyraźne luki w wiedzy – mimo że termin „zrównoważony rozwój” jest znany większości uczniów to znajomość bardziej specjalistycznych pojęć, takich jak ESG, jest zdecydowanie niższa. Jedynie 13 proc. uczniów słyszało o ESG, a spośród nich tylko 62 proc. potrafiło poprawnie rozwinąć ten skrót.

grafika, badanie WIB o ESG

Czytaj także: Polski sektor bankowy w Baku na COP29

ESG – młodzi chcą działać, ale potrzebują wsparcia

Młodzież wykazuje dużą otwartość na edukację w zakresie zrównoważonego rozwoju. 65 proc. uczniów chciałoby, aby w ich szkołach odbywały się dodatkowe zajęcia związane z tą tematyką, a tylko 15 proc. uważa, że obecne działania szkół w tym obszarze są wystarczające.

Co więcej, aż 77 proc. młodych ludzi jest gotowych rozmawiać ze swoimi rodzicami na temat przestrzegania zasad zrównoważonego rozwoju. To pokazuje, że młodzież chce być inspiracją dla swojego otoczenia i dzielić się wiedzą, choć potrzebuje do tego odpowiednich narzędzi i wsparcia.

Edukacja jako klucz do zmiany

Młodzież wskazuje edukację jako jeden z priorytetów działań na rzecz zrównoważonego rozwoju – 43 proc. uczniów uważa, że dobra jakość edukacji jest kluczowym elementem w tej dziedzinie.

To wyzwanie dla szkół, by lepiej przygotować młodych ludzi do świadomego funkcjonowania w świecie, gdzie kwestie ekologiczne, społeczne i gospodarcze są ze sobą nierozerwalnie związane.

Czytaj także: Zrównoważony rozwój: Polacy oczekują, że start-upy będą dostarczać rozwiązania wspierające

Inspiracja do działania – młodzież jako katalizator długofalowych zmian

Wnioski płynące z badania WIB są jednoznaczne: młodzież chce działać na rzecz zrównoważonego rozwoju, ale potrzebuje wsparcia w zdobywaniu wiedzy, zwłaszcza na temat takich koncepcji jak ESG. Szkoły, rodzice i organizacje społeczne mają kluczową rolę w inspirowaniu i edukowaniu młodego pokolenia.

– Warto zwrócić na to szczególną uwagę, z racji że pokolenie dzisiejszych uczniów odegra  kluczową rolę w kształtowaniu przyszłości – nie tylko Polski, ale i całego świata. Zaangażowanie młodych Polaków, chęć rozmowy z rodzicami i otwartość na edukację mogą być fundamentem transformacji społecznej.

W obliczu wyzwań związanych z konsumpcjonizmem, warto postawić na edukację
i promowanie odpowiedzialnych postaw, sprzyjających budowie bardziej zrównoważonej rzeczywistości. Młodzież jest gotowa do rozmów, działania i zmiany. Czas, by im w tym pomóc – powiedział wiceprezes zarządu Fundacji Warszawski Instytut Bankowości Michał Polak.

Czytaj także: Wydarzenia i Opinie | Kongres Bankowości Zrównoważonego Rozwoju | ESG wyzwaniem, ale i szansą dla polskiej gospodarki

***

Badanie przeprowadzone w ramach Projektu edukacyjnego EduSmartGrowth na zlecenie Fundacji Warszawski Instytut Bankowości przez Pollster na próbie 504 osób metodą CAWI.

Partnerami Wspierającymi Projekt są: ING Bank Śląski, InPost Greencity, Fundacja Santander

Źródło: BANK.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
BadaniaEdukacjaESG / Environmental, Social and corporate GovernanceFundacja Warszawski Instytut BankowościKonsumenciMichał PolakMłodzież / nastolatkirodziceSzkołyZrównoważony rozwój
Autor Fundacja Warszawski Instytut Bankowości
Źródło

Polecamy

Spotkanie świąteczne środowiska bankowego – 4 grudnia ‘25. Tadeusz Białek. Źródło: ZBP
Wydarzenia
Spotkanie świąteczne środowiska bankowego, 4 grudnia ‘25
Świąteczny Portfel Polaków 2025
Z rynku finansowego
Świąteczny Portfel Polaków 2025: planujemy większe wydatki, choć realne koszty spadły
Adam Glapiński, grudzień 2025
Uncategorized
Prezes NBP: stopa na poziomie 4 proc. jest dobrym poziomem i może pozostać dłużej
Fitch Ratings napis na budynku
Gospodarka
Fitch utrzymał prognozę PKB Polski w 2026 roku na 3,2 proc., widzi jeszcze jedno cięcie stóp

Najnowsze

ZPF: IV Kongres Instytucji Finansowych – 11 grudnia 2025
Z rynku finansowego
ZPF zaprasza na IV. Kongres Instytucji Finansowych – 11 grudnia 2025
napis OFE, tło banknoty
Z rynku finansowego
Aktywa OFE w listopadzie ’25 zmalały m/m o 0,1 proc. do 281,5 mld zł
wirtualny wykres na tle banknotów
Gospodarka
Wynik netto przedsiębiorstw niefinansowych wyniósł 153,2 mld zł w I-III kw. 2025 roku, dane GUS
Mikołaj Sobierajski, analityk rynku akcji w XTB.
Z rynku finansowego
Rynek kapitałowy wycenia wielkość obniżek stóp procentowych w 2026 roku
logo Citi na budynku
Kadry
Rada nadzorcza Citi Handlowego powołała wiceprezesa ds. detalu na kolejną kadencję
szkolenie Digital Banking Academy: „Digitalizacja procesów biznesowych – dobre praktyki”, 10 grudnia 2025 r.
Z rynku finansowego
Zapraszamy na szkolenie Digital Banking Academy: „Digitalizacja procesów biznesowych – dobre praktyki”, 10 grudnia 2025 r.
banknoty, klocki z napisem RPP
Z rynku finansowego
Eksperci o decyzji RPP: po intensywnych obniżkach stóp przerwa na początku ’26, potem lekkie cięcia
symbole % nad smartfonem w dłoni mężczyzny
Gospodarka
RPP zdecydowała o obniżce stopy referencyjnej do 4,00 proc.

Zobacz także

sztabki złota, flaga Polski
Edukacja finansowa
Halina Konopacka – pierwsza polska złota medalistka olimpijska, patriotka i strażniczka narodowego skarbu
mężczyzna w garniturze, wirtualny ekran z ikonami $, banku, AML
Cyberbezpieczeństwo
Relacja z webinaru PAB WIB: „Praktyki oraz zmiany prawne w obszarze AML i ich wpływ na sektor bankowy”
Katarzyna Baryn, webinar FPB
Bezgotówkowo
Nowe przepisy dla Twojego e-sklepu – webinar FPB, 27 listopada 2025 r.
Zobacz wszystkie z tej kategorii
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}