Ministerstwo Cyfryzacji prezentuje kolejne etapy rozwoju aplikacji mObywatel
Polacy chętnie i z głębokim zaangażowaniem przechodzą do świata cyfrowego, który przybliża im wszystkie usługi, które jeszcze nie tak dawno występowały w formie papierowwej, a więc nie były na wyciągnięcie ręki – podkreślił Krzysztof Gawkowski, prezentując nowe możliwości aplikacji mObywatel.
Podkreślił, iż już z początkiem 2024 roku aplikacja ta wzbogaciła się o kilka nowych funkcjonalności, wśród nich m.in. o ucyfrowienie dokumentów zawodowych, takich jak legitymacja radcy prawnego i aplikanta radcowskiego, czy też pozwolenie na wykonywanie zawodu pielęgniarki czy położnej.
Równolegle zadbano o zwiększenie poziomu bezpieczeństwa online, czego najlepszym przejawem jest umożliwienie zastrzeżenia numeru PESEL. Wicepremier przypomniał, że do chwili obecnej z opcji tej skorzystało już 4,5 mln naszych rodaków.
„To ważne i odpowiedzialne zachowanie Polaków, do którego zachęcaliśmy” – dodał Krzysztof Gawkowski.
Teraz mObywatel wzbogaca się o kolejne funkcjonalności. Pierwsza z nich to usługa Bezpiecznie w sieci, pozwalająca na skuteczne przeciwdziałanie jakże powszechnym przypadkom oszustw i innych przestępstw, dokonywanych online. Szef resortu cyfryzacji nadmienił, że dzięki niej można zgłaszać odpowiednim służbom podejrzane strony, jak też SMS-y i maile otrzymywane od przestępców.
Czytaj także: Bankowość i Finanse | Bezpieczeństwo | System zastrzegania PESEL już działa
Pilotaż w Złotoryi i Bydgoszczy
Kolejna nowość to udostępnienie e-płatności kartami kredytowymi bezpośrednio z poziomu aplikacji, niezależnie od dostępnej już w tym kanale opcji zapłaty z użyciem BLIKA.
„Ten krok nie byłby możliwy bez partnerów” – zapewnił wicepremier, dziękując obecnym na konferencji prezesowi BGK Mirosławowi Czekajowi i prezesce Fundacji Polska Bezgotówkowa, Joannie Erdman.
Obecnie pilotaż nowej usługi prowadzony jest w samorządach miast Złotoryja i Bydgoszcz, jednak władze resortu liczą, że już w następnym roku funkcjonalność ta będzie dostępna we wszystkich gminach.
Na kolejnym etapie rozwoju aplikacja byłaby również wyposażona w możliwość dokonywania zapłaty z użyciem takich schematów, jak Google Pay oraz Apple Pay.
„To jest krok milowy dla Polski; te funkcjonalności w Europie są marzeniem, a w Polsce stają się rzeczywistością” – dodał szef resortu cyfryzacji, deklarując, iż ambicją rządu jest sukcesywne poszerzanie oferty płatności za pośrednictwem mObywatela.
Celem tych działań jest nie tylko zwiększenie wygody dla obywateli, ale i promowanie digitalizacji jednostek samorządu terytorialnego.
„Te zupełnie nowe rozwiązania, które zrealizował Centralny Ośrodek Informatyki na zlecenie Ministerstwa Cyfryzacji w pigułce łączą oczekiwanie przyszłości. Cyfryzacja ma wspierać obywatela i zapewniać mu bezpieczeństwo, a usługi cyfrowe i kompetencje cyfrowe stoją na fundamencie rozwoju nowoczesnego państwa” – dodał Krzysztof Gawkowski.
Jednym z projektów, który ma być uruchomiony w nadchodzącym czasie, jest cyfrowa legitymacja osób z niepełnosprawnościami, ale również możliwość rozliczania kolizji drogowych za pośrednictwem mObywatela.
Jak przekonywał wicepremier – postępy naszego kraju w dziedzinie digitalizacji usług publicznych są dostrzegane w Europie Zachodniej.
„Polska jest dzisiaj dobrym przykładem tego, że usługa cyfrowa jest blisko obywatela – podsumował Krzysztof Gawkowski.
W tej chwili lista funkcjonalności usługi obejmuje podatki od nieruchomości, opłaty ze śmieci, podatki leśne i rolne. Jednak sukcesywnie wprowadzane będą nowe możliwości, także w formule mikropłatności.
Szczegóły funkcjonowania nowej usługi przybliżyła Karolina Matysiak, dyrektorka ds. rozwoju usług płatniczych w Centralnym Ośrodku Informatyki. Podkreśliła ona, iż aspiracją twórców e-płatności kartą w mObywatelu było, by cały proces odbywał się w sposób jak najprostszy i najbardziej intuicyjny, podobnie, jak to ma miejsce w kanałach komercyjnych.
„Zależało nam, aby zaimplementować w usłudze płatność kartą z możliwością zapamiętywania jej. Wiemy, że te transakcje na rzecz administracji są cykliczne, w związku z tym przy kolejnej transakcji wymaganych jest mniej kliknięć” – dodała Karolina Matysiak.
W procesie pilotażu resort otrzymuje też cenne informacje od partnerów z samorządów, co pozwoli rozwijać usługę poprzez m.in. wdrażanie możliwości płacenia kolejnych danin w ten prosty i przyjazny sposób.
Czytaj także: Jak Polacy korzystają z cyfrowych usług? – wyniki badania KIR i ZBP
Rola BGK i Fundacji Polska Bezgotówkowa
Mirosław Czekaj, prezes Banku Gospodarstwa Krajowego podkreślił, iż BGK w tych procesach pełni rolę agenta rozliczeniowego.
„Odpowiada za bezpieczne, terminowe realizacje transakcji, czyli dostarczenie środków od klienta, od podatnika na rachunek budżetu samorządu. (…) Jest to zgodne z misją Banku, który jest nastawiony na rozwój społeczno-gospodarczy kraju.
Do tego zadania Bank przygotowywał się, odpowiednio modernizując swoją infrastrukturę i wyposażając się w kompetencje, niezbędne do realizacji zadania agenta płatniczego” – zauważył Mirosław Czekaj, podkreślając, iż doświadczenia z obecnego pilotażu wykazały, jak oczekiwaną funkcjonalnością jest nowy kanał płatności.
Powiedział także, że wśród jednostek zainteresowanych uruchomieniem tej formuły regulowania danin publicznych jest miasto stołeczne Warszawa, co oznaczałoby udostępnienie usługi blisko milionowi nowych klientów.
Współpraca sektora finansowego w zakresie wdrażania płatności elektronicznych w urzędach trwa już od sześciu lat, potwierdziła Joanna Erdman, prezeska Fundacji Polska Bezgotówkowa.
Już w 2018 roku wiele JST przystąpiło do realizowanego przez Fundację programu Polska Bezgotówkowa, w ramach którego samorządy otrzymywały niezbędną infrastrukturę do przyjmowania zapłaty w placówkach stacjonarnych.
„Obecnie realizowany projekt jest dla nas szczególny i wyjątkowy. Uznaliśmy go za projekt strategiczny, ponieważ on daje nową jakość, o której powiedział pan premier, w postaci możliwości zapłaty za zobowiązania na odległość, bez przychodzenia do urzędu, bez obciążania urzędników całym procesem” – stwierdziła Joanna Erdman.
Rolą Fundacji w aktualnym przedsięwzięciu było przede wszystkim dostarczenie bezcennej wiedzy merytorycznej, zarówno w zakresie prawnym, operacyjnym jak dotyczącym budowania modelu funkcjonowania e-płatności.
Zdaniem prezeski Fundacji Polska Bezgotówkowa, możliwość wyboru formy płatności jest niezwykle istotna dla Polaków, którzy obecnie dysponują około 45 milionami kart płatniczych. Rozwój usług cyfrowych pozwala też Polsce stać się aktywnym graczem w tym zakresie na rynku unijnym, dostarczając know-how innym państwom.
Entuzjazm związany z aktywacją nowej usługi podzielają przedstawiciele samorządów prowadzących pilotaż.
„To ma być dowód na to, że miasta z niewielkim budżetem mogą korzystać z wielkich, nowoczesnych rozwiązań. Chcemy w tym projekcie nadal brać udział i jesteśmy dumni, że mogliśmy dokonać pierwszej płatności” – zaznaczyła Ewa Szczecińska-Bedryj, sekretarz Miasta Złotoryja.
Z kolei prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski przypomniał, iż jego miasto jako pierwsze w Polsce na początku lipca 2023 r. udostępniło mieszkańcom możliwość opłaty podatku od nieruchomości online.
„Obecnie nasi mieszkańcy mogą za pomocą aplikacji mObywatel opłacić wszystkie podatki lokalne oraz opłatę za odpady komunalne” – dodał Rafał Bruski.