MasterCard stawia na rozwój płatności prepaid
Na zorganizowanej w połowie września konferencji w Budapeszcie MasterCard przedstawił pomysły na rozpowszechnienie płatności kartami prepaid w Europie Środkowo-Wschodniej i nie tylko. Karty prepaid mają być środkiem, który ułatwi między innymi kontrolę finansów gospodarstwom domowym.
W trakcie „Prepaid Conference – Prepaid: Envolving” mówiono o rozwiązaniach biznesowych i prezentowano praktyczne oraz możliwości, jakie daje wykorzystanie kart przedpłaconych. Jako rodzaj elektronicznego instrumentu płatniczego, mają wiele atrakcyjnych dla użytkowników cech. Nie trzeba mieć rachunku osobistego w banku ani podpisywać dodatkowej umowy. Transakcje można wykonać tylko do wysokości salda środków zgromadzonych na rachunku technicznym karty. Zasila się je, przelewając środki z dowolnego rachunku bankowego lub wpłacając gotówkę. Karta nie jest spersonalizowana i nie ma na niej danych posiadacza, co oznacza, że może być wykorzystywana przez więcej niż jedną osobę w rodzinie lub w organizacji. Kartę można kupić w sklepie lub w internecie, zasilić ją i płacić za towary i usługi we wszystkich miejscach, które akceptują karty MasterCard. Z większością kart prepaid również wypłacić pieniądze z bankomatu w kraju lub za granicą oraz bezpiecznie zrobić zakupy w sklepie internetowym.
To, że klienci rzeczywiście oczekują takich funkcjonalności, pokazało badanie przeprowadzone przez firmę Ipsos Mori na zlecenie MasterCard. Badanie, przeprowadzono je wśród konsumentów w Belgii, na Węgrzech, w Holandii, Polsce, Hiszpanii oraz w Turcji, od kwietnia do czerwca 2014 roku. Ocenie jakościowej poddano codzienne funkcjonowanie 36 gospodarstw domowych, sprawdzając, w jaki sposób zarządza się w nich środkami finansowymi i jakie są ich potrzeby. Jak się okazało 77% respondentów, regularnie sprawdza stan konta, w banku, a 79% zna kwotę limitu na karcie kredytowej. Równocześnie tylko 54% osób deklaruje, że ufa bankom, a tylko 31% jest przekonanych, że bank dostarcza im wystarczających informacji. Większość osób, które zaczęły korzystać z kart prepaid, odbiera to pozytywnie. Z rozmów z ankietowanymi wynikało, że karta przedpłacona daje poczucie swobody, możliwości użycia przez wielu członków rodziny przy zachowaniu pewności nieprzekroczenia zgromadzonych na niej środków.
Carlo Enrico, prezes MasterCard w Europie Środkowej i Wschodniej stwierdził, że firma chce szerzej wyjść z ofertą poza banki, do innych graczy na rynku. Połączyć innowacyjność z dywersyfikacją. Jest też zdania, że trzeba położyć nacisk na kampanie informacyjne. Powołując się na wspomniane powyżej badanie, z którego wynika, że największą uwagę do finansów przywiązują kobiety i 83% z nich dokładnie kontroluje swoje wydatki, zauważa on potrzebę skierowania kampanii informacyjnej właśnie do kobiet zwłaszcza na Węgrzech i w Polsce.
Dla użytkowników kart prepaid jest to często produkt uzupełniający i szansa dla emitentów oferowania nowego produktu jako uzupełnienia karty towarzyszącej rachunkowi w banku i dodatkowego narzędzia pomagającego klientom w kontroli wydatków.
Obszerniejsza relacja ukaże się w „Miesięczniku Finansowym BANK”.
Bohdan Szafrański