Mastercard podsumował rozwój płatności bezgotówkowych w Polsce w 2016 r.

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Zgodnie z danymi Mastercard, w ciągu roku wartość płatności kartami zbliżeniowymi podwoiła się (+107%). Na koniec III kw. 2016 r. ich udział we wszystkich płatnościach kartami z logo Mastercard lub Maestro osiągnął już ponad 66%. Ponadto, liczba kart zbliżeniowych Mastercard aktywnie używanych przez Polaków wzrosła o 34% rok do roku, a o 68% zwiększyła się liczba przeprowadzanych nimi płatności zbliżeniowych. Średnia wartość transakcji wyniosła ok. 45 złotych (11 USD), w porównaniu z kwotą 35 zł w roku ubiegłym.

Rok 2016 stał także pod znakiem współpracy Mastercard z polskimi bankami przy wdrożeniach mobilnych płatności zbliżeniowych opartych na standardzie HCE, z wykorzystaniem technologii Mastercard Cloud Based Payments (MCBP). Rozwiązanie to pozwala płacić telefonem bez względu to, z usług jakiego operatora telefonii komórkowej korzysta użytkownik oraz jaka karta SIM znajduje się w jego telefonie.

Obecnie na polskim rynku płatności zbliżeniowe telefonem z wykorzystaniem różnych technologii oferuje swoim klientom już dwanaście banków, w tym siedem dla użytkowników kart Mastercard. – Potwierdzona licznymi badaniami Mastercard otwartość Polaków na nowe technologie oraz rozwinięta infrastruktura, w postaci terminali i kart zbliżeniowych, to kluczowe czynniki przyspieszające rozwój płatności cyfrowych. To dlatego globalne firmy oferujące innowacje, takie jak Android Pay, udostępniają je w Polsce w pierwszej kolejności. W przyszłym roku spodziewamy się kolejnych wdrożeń innowacyjnych rozwiązań w obszarach płatności mobilnych i online. Wierzymy też, że podobnie jak w tym roku, Mastercard będzie pomagał bankom, branży handlowej i partnerom technologicznym oferować najnowsze osiągnięcia techniki w obszarze płatności, na które czekają konsumenci – mówi Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny polskiego oddziału Mastercard Europe.

Rozwiązania technologiczne umożliwiające personalizację ofert zostały natomiast zastosowane w nowym programie partnerskim Mastercard Priceless Specials. Dostępny od sierpnia, nagradza on konsumentów płacących za zakupy kartami Mastercard i Maestro. Otrzymują oni spersonalizowane oferty zakupowe oraz punkty, które można wymienić na atrakcyjne nagrody rzeczowe. Od uruchomienia programu liczba banków uczestniczących w Priceless Specials wzrosła do 11, a sklepów i marek handlowych – do 57. Innym działaniem Mastercard, mającym na celu zwiększenie obrotu bezgotówkowego, jest rozwijanie usługi cashback, dzięki której można wypłacić gotówkę ze sklepowej kasy, płacąc za zakupy kartą. W 2016 r. firma zwiększyła do 500 zł kwotę maksymalnej wypłaty w ramach usługi Płać kartą i wypłacaj. Wciąż zyskuje ona na popularności: według najnowszych danych NBP tylko w ciągu II kw. 2016 r. wartość wypłat wzrosła aż o 23% (o niemal 50% w ciągu 12 miesięcy).

Mastercard