Mastercard i WFP sfinansują 100 milionów posiłków dla potrzebujących
Projekt stanowi pierwsze zobowiązanie Mastercard tego typu, które firma będzie realizować we współpracy z WFP. Jego celem jest wsparcie czterech spośród Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ: eliminacji głodu, walki z ubóstwem, zapewnienia dostępu do edukacji i wspierania równości płci. Obaj partnerzy stawiają przed sobą ambitne cele, a w ciągu najbliższego roku projekt ma zaowocować dostarczeniem posiłków jak największej liczbie potrzebujących.
„Już wcześniej realizowaliśmy innowacyjne programy na rzecz walki z głodem i ubóstwem we współpracy z WFP. Inicjatywa »100 milionów posiłków« jest skierowana do najbiedniejszych i najbardziej zmarginalizowanych osób” – powiedziała Ann Cairns, prezes ds. rynków międzynarodowych w firmie Mastercard. „Łącząc doświadczenie WFP i Mastercard możemy wykorzystać innowacje technologiczne, aby walczyć z wykluczeniem społecznym i poprawiać jakość życia ludzi na całym świecie. Dotychczas sfinansowaliśmy ponad 17 milionów posiłków, ale w ramach nowego zobowiązania wyznaczamy sobie dużo ambitniejszy cel„.
Dyrektor wykonawczy WFP David Beasley stwierdził, że dzięki wieloletniej współpracy z Mastercard jego organizacja usprawniła swoją działalność, dzięki czemu może dotrzeć do większej liczby potrzebujących. „Zaangażowanie Mastercard w walkę z głodem może być przykładem dla innych i pokazuje, że sektor prywatny może odegrać ważną rolę w budowaniu lepszego świata. Nowe zobowiązanie do zapewnienia 100 milionów posiłków jest kolejnym etapem naszej owocnej współpracy. Wspólne ratowanie życia, zmienianie go na lepsze i pomaganie najbiedniejszym w realizacji ich marzeń jest bez wątpienia bezcenne” – powiedział Beasley.
Aby zgromadzić środki na 100 milionów posiłków, Mastercard rozszerzy współpracę z WFP i skupi się na dwóch obszarach: na wykorzystaniu swojej wiedzy i doświadczenia oraz na organizowaniu kampanii.
Wykorzystanie wiedzy i doświadczenia Mastercard:
- „Cyfrowa żywność”: Tam, gdzie sytuacja na rynkach żywności jest stabilna, ale mieszkańcy są narażeni na niedożywienie i potrzebują pomocy, WFP coraz częściej używa gotówki i bonów zamiast tradycyjnej dystrybucji żywności. Pozwala to zaoszczędzić czas i pieniądze oraz wesprzeć lokalne gospodarki.
W 2012 r. Mastercard pomógł WFP w uruchomieniu pionierskiego systemu, który zapewnia syryjskim uchodźcom w Libanie i Jordanii karty prepaid. Od tego czasu 2,2 mln uchodźców użyło tych kart do zakupu żywności w lokalnych sklepach, dzięki czemu mogło samodzielnie wybierać produkty dla swoich rodzin.
- Ekonomiczne korzyści z posiłków szkolnych: W 2016 r. 18 pracowników Mastercard pracowało przez pewien czas w krajowych biurach WFP. Wykorzystując swoje doświadczenie w dziedzinie technik analitycznych, przeprowadzili oni badania, które wykazały, że każdy 1 dolar zainwestowany w posiłki szkolne przynosi średnio 6 dolarów zwrotu w postaci lepszego stanu zdrowia i poziomu edukacji uczniów.
Kampanie donacyjne:
Głównym elementem zintegrowanego programu pomocowego jest platforma Priceless Causes (Bezcenne Pomaganie), która umożliwia mikrowpłaty na rzecz WFP za pomocą kart płatniczych. Mechanizmy płatności oferowane przez Mastercard wspierają działalność humanitarną, a ponadto umożliwiają partnerom firmy angażowanie się w akcje społeczne.
Dzięki kampaniom tego typu posiadacze kart Mastercard angażują się w działalność charytatywną, która staje się naturalnym elementem ich codziennego życia. W ten sposób zebrano już fundusze na ponad 17 milionów posiłków szkolnych dla dzieci na całym świecie. Dzięki ponad 70 kampaniom prowadzonym w 17 krajach Europy, w tym w Polsce, wielu konsumentów mogło włączyć się w inicjatywę, a efekt skali pozwolił przekuć wiele drobnych, pojedynczych datków w pokaźną, globalną sumę zebranych środków. W 2017 r. partnerzy zamierzają rozszerzyć działalność i zastosować najlepsze praktyki, które sprawdziły się
w Europie, na całym świecie.
Działania prowadzone w poszczególnych regionach:
- Europa Środkowo-Wschodnia: W tym regionie Mastercard i WFP realizują swoją największą kampanię, która trwa od 2015 r. W 11 krajach, w tym w Polsce, Mastercard przekazuje WFP środki za transakcje kartowe konsumentów, dzięki którym zapewniono już 7,5 mln posiłków szkolnych uczniom w Rwandzie.
- Wielka Brytania: W ramach pierwszej tego rodzaju kampanii w kraju Mastercard połączył siły z firmą Virgin Money, aby pomóc jej w zebraniu funduszy na ponad 250 tys. posiłków szkolnych dla dzieci w Mali.
- Belgia: W 2016 r. Mastercard sfinansował 775 tys. posiłków szkolnych. Środki na ten cel udało się zgromadzić dzięki kampanii we współpracy z firmą Buyway Personal Finance.
- Niemcy: Lokalne supermarkety i restauracje w maju i czerwcu 2013 r. zebrały 336 tys. EUR. Za każdą transakcję i polubienie na Facebooku przekazywały środki na jeden szkolny posiłek.
- Azja: W tym roku Mastercard wsparł akcję WFP na rzecz ofiar powodzi na Sri Lance. Pomoc żywnościową otrzymało 75 tys. najbardziej poszkodowanych osób. Wcześniej Mastercard pomógł WFP w usuwaniu skutków silnego trzęsienia ziemi w Nepalu (2015 r.)
i tajfunów na Filipinach (lata 2013-2014).
Mastercard