Leasing z tarczą: rozwiązanie na trudne czasy
– Wprowadzamy LEASING Z TARCZĄ, aby przedsiębiorcy i konsumenci, dla których auto jest niezbędne do pracy, prowadzenia firmy lub realizacji obowiązków rodzinnych, mogli je kupić pomimo zawirowań w światowej gospodarce. Nowe rozwiązanie umożliwia sfinansowanie zakupu auta bez ryzyka, że nabywca nie poradzi sobie z ciężarem raty, gdy pogorszy się jego sytuacja finansowa. Ponadto eliminuje poczucie niepewności – mówi Michał Knitter, wiceprezes Carsmile.
– Popieramy inicjatywę Carsmile. W obecnej sytuacji rynkowej, nabywcy samochodów potrzebują niestandardowych, elastycznych rozwiązań, aby móc bezpiecznie kupić samochód do firmy lub do użytku prywatnego. Dlatego jako pierwsi przystępujemy do projektu LEASINGU Z TARCZĄ jako partner i jednocześnie dostawca kapitału – mówi Ireneusz Meller, członek zarządu firmy leasingowej VEHIS.
Celem nowego rozwiązania, stworzonego przez Carsmile wspólnie z firmą VEHIS, jest ograniczenie do minimum wysokości raty z tytułu leasingu samochodu, a także wyeliminowanie ryzyka związanego z zaciąganiem zobowiązań finansowych w trudnych czasach.
LEASING Z TARCZĄ opiera się na 3 kluczowych założeniach:
1. Niska rata dzięki wysokiemu wykupowi (maksymalnie 50%)
2. Brak obowiązku wykupu auta
3. Możliwość zwrotu pojazdu i rezygnacji z umowy w dowolnym momencie
Czytaj także: PKO Leasing oferuje finansowanie sprzętu w sklepach MediaMarkt
Strach przed wysoką ratą
Z badania sondażowego przeprowadzonego na zlecenie Carsmile wśród osób zainteresowanych zakupem auta wynika, że 86% z nich spogląda na nadchodzące 12 miesięcy z obawą przed pogorszeniem sytuacji finansowej, z poczuciem niepewności (46%), a nawet strachu.
Choć samochód stanowi podstawowe dobro w gospodarstwie domowym oraz w firmie, wzrost pesymistycznych nastrojów w społeczeństwie prowadzi niejednokrotnie do tego, że nabywcy aut decydują się na gorsze lub mniejsze auto, a nawet całkowicie powstrzymują się od zakupu.
Z sondażu przeprowadzonego przez Carsmile wynika, że w ostatnich 12 miesiącach co czwarta osoba poszukująca auta wybrała pojazd tańszy, a spora grupa badanych była zmuszonych zrezygnować z zawarcia umowy, m.in. dlatego, że oferta tradycyjnego leasingu okazała się dla nich nieatrakcyjna.
Główną barierą, która powstrzymuje przedsiębiorców i konsumentów przed zakupem lub wynajmem auta jest wysoka rata. Respondenci obawiają się nadmiernych obciążeń finansowych, gdy ich sytuacja ekonomiczna jest niepewna (21% ankietowanych), a także wzrostu raty w następstwie podwyżek stóp procentowych (41% badanych).
Mają też obawy, że w razie wystąpienia jakichś turbulencji, nie będą w stanie opłacać raty za samochód.
‒ Rozwiązaniem większości tych problemów jest LEASING Z TARCZĄ. Dzięki mechanizmowi wysokiego wykupu, pozwala on obniżyć miesięczną ratę do minimum. Brak obowiązku wykupu auta połączony z możliwością rezygnacji z umowy w dowolnym momencie, dają z kolei poczucie bezpieczeństwa finansowego osobie kupującej samochód w czasach niepewności – wylicza Michał Knitter.
Czytaj także: Małe firmy wolą posiadać niż wypożyczać
Rata niższa o 1/3
W przypadku maksymalnego poziomu wykupu LEASING Z TARCZĄ czerpie z najlepszych rynkowych wzorców. Przykładowo dla okresu 3-letniego oznacza to możliwość ustanowienia wykupu na poziomie 50% wartości auta, znacznie przekraczającego rynkową średnią.
Tak wysoki wykup pozwala obniżyć miesięczna ratę o jedną trzecią: z 4 466 zł netto (wykup 10%) do 3 026 zł netto dla samochodu o wartości 150 tys. zł.
Nabywca auta, finansujący jego zakup LEASINGIEM Z TARCZĄ, nie musi martwić się o to, czy za wspomniane 3 lata będzie miał środki na wykup samochodu. Będzie bowiem mógł odstąpić od wykupu. Tradycyjny leasing nie daje tak szerokich możliwości. Przegląd praktyk rynkowych pokazuje, że odstąpienie od wykupu, w szczególności, gdy została wybrana opcja maksymalna, może uruchomić bardzo kosztowną procedurę windykacyjną (opłata 1000 zł + koszty firmy windykacyjnej).
Może się też zdarzyć sytuacja, że firma leasingowa zażąda zwrotu auta, następnie je sprzeda, a różnicę w cenie w stosunku do wartości wykupu będzie musiał pokryć leasingobiorca.
– Jedynym warunkiem, jaki stawiamy w przypadku odstąpienia od wykupu auta w przypadku LEASINGU Z TARCZĄ jest to, aby samochód nie był zniszczony – wyjaśnia Ireneusz Meller.
Zwrot auta w każdej chwili
Kolejnym ułatwieniem jest możliwość zwrotu pojazdu i zakończenia umowy w dowolnym momencie.
– To zabezpieczenie stworzyliśmy z myślą o osobach, których sytuacja finansowa obecnie jest dobra, ale obawiają się one, że nadchodzące 2‒3 lata mogą być trudne i pełne niespodzianek. Gdyby nie LEASING Z TARCZĄ, takie osoby najprawdopodobniej zrezygnowałyby z zakupu auta – przyznaje Łukasz Domański, prezes Carsmile.
– Obawa o brak w skrajnym przypadku możliwości dalszego finansowania zakupu samochodu i konsekwencji z tym związanych, dla wielu stanowi barierę nie do pokonania. Relatywnie niski poziom rat oraz możliwość zwrotu auta, w momencie braku możliwości dalszego płacenia rat ogranicza ryzyko do minimum, ułatwiając finalnie decyzję o zakupie auta. LEASING Z TARCZĄ to idea warta uwagi – komentuję ideę Carsmile Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar
Apelujemy do całej branży leasingowej, aby poszła naszym śladem. Rynek potrzebuje dziś bardzo dużej elastyczności, a nasza Firma potrzebuje partnerów gotowych szybko reagować na potrzeby klientów – podsumowuje prezes Łukasz Domański.
Czytaj także: PKO Leasing liderem finansowania elektromobilności w programie Mój Elektryk