Koronawirus w Polsce. Podniesienie do 100 zł limitu transakcji bez PIN
Organizacje płatnicze VISA, Mastercard i Diners Club poinformowały o wydaniu zgody na zwiększenie do 100 zł limitu transakcji niewymagających autoryzacji za pomocą PIN.
Kolejny krok, to modyfikacja systemów płatniczych obsługiwanych przez agentów rozliczeniowych oraz banki – wydawców kart płatniczych.
Czytaj także: Koronawirus w Polsce. Płatności zbliżeniowe bez PIN-u do 100 zł, Visa i Mastercard podnoszą limity
Z uwagi na istotne znaczenie płatności bezgotówkowych dla ograniczania możliwości rozprzestrzeniania się wirusa SARS-CoV-2, udostępnienie nowych limitów transakcji bez PIN jest dla eService jednym z najwyższych priorytetów.
Pierwsze terminale eService będą gotowe w ciągu 1 – 2 dni.
Na stacjach benzynowych i w sieciach handlowych
Transakcje płatnicze, których można dokonać metodą zbliżeniową, czyli bez fizycznego kontaktu karty płatniczej lub telefonu z terminalem płatniczym są jednym z elementów profilaktyki przeciwdziałania rozprzestrzeniania się koronawirusa SARS-CoV-2.
Do chwili obecnej, transakcje tego typu, o wartości nie przekraczającej 50 zł były zwolnione z konieczności autoryzowania za pomocą PIN, wpisywanego zazwyczaj na klawiaturze terminala płatniczego lub współpracującego z nim „pinpada” (dodatkowe urządzenia służące do podawania kodu PIN, podłączone do terminala lub systemu kasowego).
Podniesienie do 100 zł limitu kwotowego transakcji bez PIN, zmniejszy zdecydowanie liczbę transakcji wymagających kontaktu z terminalem.
Największy polski agent rozliczeniowy, eService rozpoczął uruchamianie terminali umożliwiających akceptację płatności zbliżeniowych bez PIN z limitem do 100 zł.
Pierwsze działają już w kilkudziesięciu wybranych sklepach, w których płatności są obsługiwane przez eService. Kolejne urządzenia uwzględniające nowy limit będą sukcesywnie uruchamiane w następnych sklepach, punktach handlowych i stacjach paliw.
Szacujemy, że już w ciągu najbliższego weekendu ich liczba może osiągnąć kilka, a nawet kilkanaście tysięcy.
Czytaj także: Płatności bezgotówkowe: szybko rosną obroty, a drobny handel spożywczy zamawia terminale płatnicze
Aktualizacja oprogramowania na karcie
Udostępnienie płacącym nowego limitu wymaga zmian m.in. w niektórych systemach sprzedażowych połączonych z systemami płatniczymi. Ważnym czynnikiem warunkującym możliwość skorzystania z podwyższonego limitu są także zmiany w systemach banków – wydawców kart płatniczych.
Bądź na bieżąco z tym tematem – zapisz się na nasz newsletter>> (otwiera się na nowej zakładce)”>>>>
W przypadku niektórych kart może się okazać, że do płacenia z nowym limitem konieczna będzie aktualizacja oprogramowania na karcie.
Wprowadzenie podwyższonego limitu transakcji bez PIN nie zmienia zasad wynikających z regulacji europejskich – PSD2. Oznacza to, że nawet w przypadku transakcji na kwotę znacznie niższą niż obowiązujący limit, w niektórych przypadkach może pojawić się konieczność podania PIN, jako dodatkowej formy autoryzacji zwiększającej bezpieczeństwo obrotu bezgotówkowego.
Na razie tylko czynne terminale
Aktualna sytuacja wynikająca z ogłoszenia w kraju stanu zagrożenia epidemicznego sprawia, że znaczna część terminali płatniczych znajdujących się w zamkniętych sklepach i lokalach jest wyłączona.
Zobacz więcej najnowszych wiadomości o wpływie koronawirusa na gospodarkę >> (otwiera się na nowej zakładce)”>>>>
Wykonanie aktualizacji wszystkich urządzeń będzie możliwe dopiero po ich ponownym uruchomieniu, co wpływa również na czas udostępnienia nowego oprogramowania.
Mimo niestandardowej sytuacji, w jakiej będzie wdrażana zmiana limitów, eService działa bez żadnych zakłóceń i jest w pełni przygotowany do niezbędnych działań z zachowaniem najwyższych standardów jakości, bezpieczeństwa i ciągłości usług.