Kongres Obsługi Gotówki 2019. Obsługa gotówki powinna być opłacalna dla banku, ale też dostępna dla klientów
Gotówka na wyciągnięcie ręki – nowy sposób na zyski placówek handlowych, tak zatytułowane zostało wystąpienia Krzysztofa Kołodziejczyka, prezesa zarządu firmy Talemax.
– Pierwsze lata XX wieku to początek nowoczesnego obiegu gotówki. Dziś maleje liczba oddziałów banków oraz dostępnych dla klientów bankomatów. I choć coraz popularniejszy jest cash back dostępny w sieciach sklepów, to on ma też wady – stwierdził Krzysztof Kołodziejczyk.
Opisał również rozwiązanie typu „Gotówkowy Uber” oraz urządzenia recyklingowe do banknotów i monet, które można wykorzystać w sklepie do wypłaty gotówki.
Operacje gotówkowe w przyszłości
Ewa Pietras, ekspert ds. obrotu gotówkowego w Poczcie Polskiej przedstawiła najlepsze rozwiązania w obsłudze gotówki. Omówiła też zasady obsługi obrotu gotówkowego w sieci Poczty Polskiej.
− Co trzeci banknot i co czwarta moneta będąca w obrocie jest przetwarzana przez Pocztę Polską w ciągu jednego roku. Dlatego do obsługi gotówki konieczne jest wykorzystanie automatyzacji – podkreśliła Ewa Pietras.
Ten sam system obsługi gotówki Poczta Polska stosuje zarówno do operacji wewnętrznych, jak i przy obsłudze klientów zewnętrznych.
Przyszłość obsługi operacji gotówkowych – transformacja zarządzana oprogramowaniem, to temat wystąpienia Theo de Oliveira z firmy Transtrack.
− Dziś problemem jest zarządzanie siecią powiązań przy obsłudze gotówki, w tym przy wykorzystaniu sztucznej inteligencji. Przewidywanie ilości gotówki do przetworzenia i dostosowanie się do tego – zwrócił uwagę Theo de Oliveira.
Ważny jest zintegrowany widok prowadzonych operacji w czasie rzeczywistym.
Czytaj także: Kongres Obsługi Gotówki 2019. Obieg gotówki w Polsce rośnie, ale stabilizuje się
Nowy trend: ekonomia współdzielenia
O ekonomii współdzielenia nowoczesnych technologii mówił Marek Fąfara, prezes firmy Bankomat.
− Placówki banków, sieci handlowych, stacji benzynowych, sklepów poza sieciami – to ogniwa obrotu gotówkowego w każdym kraju. W tych placówkach banknoty i monety uczestniczą w wymianie z klientami, a następnie, w uzgodnionej formie, są przekazywane dalej do liczarni firm CIT, placówek banków, urządzeń depozytowych – wyjaśnił Marek Fąfara.
Zapytał też, czy sektor obsługi gotówki może być zainteresowany współpracą i współdzieleniem zasobów. Nowe technologie są drogie i warto zastanowić się, czy nie bardziej opłaca się wspólnie ponosić ich koszty.
Najlepsze praktyki w obsłudze obrotu gotówkowego
Konferencję podsumowała dyskusja panelowa nt. najlepszych praktyk w obsłudze obrotu gotówkowego w sieciach retail i placówkach bankowych. Moderował ją Wojciech Pantkowski, a uczestniczyli: Piotr Draus, dyrektor Biura Skarbu w Krakowskim Banku Spółdzielczym, Marek Fąfara, Sylwester Kołsut, dyrektor Impel Cash Solutions, Karol Stec, dyrektor ds. koordynacji projektów Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji oraz Bartłomiej Szymański, koordynator ds. zarządzania Linią Produktową – Produkty Gotówkowe w mBanku.
– Gotówka ma się dobrze, ale w banku też powinna generować zyski. Nowy trend to podejście banku do obsługi gotówki z punktu widzenia oddziału banku. Chodzi o to, by obsługa gotówki była opłacalna dla banku, ale też dostępna dla klientów – stwierdził Bartłomiej Szymański.
Banki spółdzielcze działają w zróżnicowanym środowisku i, jak mówił Piotr Draus, gotówka w wielu miejscach nadal jest ważna dla lokalnych społeczności. Dla banków spółdzielczych problemem może być spełnienie wymogów w zakresie obsługi gotówki.
– Część sklepów idzie w kierunku automatyzacji, z nieprzyjmowaniem gotówki łącznie, a inne w kierunku oferowania różnych usług, w tym cash back – ocenił Karol Stec. Uważa jednak, że z punktu widzenia handlu wykorzystanie gotówki powinno się zmniejszać.
W trakcie dyskusji podnoszono też problematykę standaryzacji w branży CIT, np. dotyczącej listy konwojów. Może się zdarzyć, że brak standaryzacji procesów spowoduje, że niektóre firmy CIT będą zmuszone zaprzestać świadczenia usług dla banków.
Zamykając tegoroczny V. Kongres Obsługi Gotówki, Andrzej Wolski, wiceprezes Centrum Prawa Bankowego i Informacji, zwrócił uwagę na duży zasób informacji dostarczony przez NBP. Udały się też zorganizowanie po raz pierwszy warsztaty. Andrzej Wolski zapowiedział też i zaprosił na kolejny Kongres Obsługi Gotówki w przyszłym roku.