Kongres Bancassurance o Rekomendacji U oraz o dobrych praktykach PIU i ZBP dotyczących produktów CPI
Tegoroczne obrady przebiegają w okresie szczególnie istotnym dla funkcjonowania rynku bancassurance.
– Pracowaliśmy nad wizją bancassurance, która wpłynie na nasze funkcjonowanie w przyszłości – przypomniał prezes PIU, odnosząc się do podjętych przez KNF w 2022 roku prac nad nowelizacją Rekomendacji U.
Zmiany w tym dokumencie były nieuniknione – od czasu publikacji jego pierwotnej wersji w roku 2014 realia rynkowe, jak i oczekiwania konsumentów się istotnie zmieniły.
Czytaj także: Co zmieni nowa Rekomendacja U?
Kodeks dobrych praktyk dla sprzedaży i obsługi w kanale bancassurance
Jan Grzegorz Prądzyński przypomniał, iż w pracach nad dokumentem uczestniczyli przedstawiciele specjalnej grupy roboczej, wyłonionej ze środowiska ubezpieczycieli i banków, a efektem było wypracowanie wspólnych postulatów, przekazanych następnie do nadzorcy.
– Chciałbym podziękować przedstawicielom KNF za otwartość, dobrą współpracę i dialog – dodał prezes PIU.
Udział w przygotowaniu nowej Rekomendacji U nie zakończył prac obu sektorów nad podniesieniem i tak wysokich standardów obsługi klienta. Na bazie dotychczasowych doświadczeń postanowiono wypracować kodeks dobrych praktyk dla sprzedaży i obsługi w kanale bancassurance.
Harmonogram prac nad tym dokumentem zaprezentowano w maju 2023 roku, a obecnie mamy już jego gotową wersję, oczekującą na przyjęcie przez władze obu organizacji (PIU i ZBP) i następnie wdrożenie w praktyce.
Czytaj także: Propozycje dobrych praktyk uzupełniających Rekomendację U konsultowane przez banki i ubezpieczycieli
Sytuacja na rynku kredytów hipotecznych a bancassurance
„Kongres wpisał się na stałe we współpracę między obydwoma izbami, ta zaś ma charakter modelowy” – podkreślił w wystąpieniu inauguracyjnym dr Tadeusz Białek, prezes Związku Banków Polskich.
Zauważył, iż najświeższym przejawem owego współdziałania jest przedstawiony niedawno kodeks dobrych praktyk. To dokument ważny zwłaszcza w obliczu potrzeby utrzymania i wzmocnienia dobrego wizerunku bancassurance, pozwala wszak w większym stopniu dostosować jakość świadczonych usług do potrzeb i oczekiwań konsumentów.
Dlatego w pracach nad dobrymi praktykami tak istotne znaczenie miał feedback, otrzymywany m.in. od Rzecznika Finansowego czy Arbitra Bankowego, który wskazywał, w jakich obszarach konsumenci mają najwięcej zastrzeżeń.
Prezes ZBP przypomniał, iż na sprzedaż produktów ubezpieczeniowych w kanale bankowym wpływa szczególnie sytuacja na rynku kredytów hipotecznych, ta zaś nie przedstawia się w ostatnim czasie optymistycznie. Rynek kredytów mieszkaniowych zmniejsza się, do tego nieznacznie pogorszyła się jakość portfela, co miało związek z podwyżkami stóp procentowych.
W efekcie tych niekorzystnych zmian kredyty mieszkaniowe dla gospodarstw domowych stanowią dziś mniej niż 15% aktywów sektora bankowego, podczas gdy w minionych latach dochodził on nawet do 25%.
– Wraz z wprowadzeniem podatku bankowego udział kredytów mieszkaniowych systematyczne spadał, wysokie stopy procentowe wzmocniły ten trend – dodał prezes Tadeusz Białek.
Zwrócił także uwagę, iż wprowadzenie Bezpiecznego Kredytu 2% ożywiło rynek, ale nie w takim stopniu, by zrekompensować dotychczasowy regres.
Czytaj także: Prezes ZBP o wypracowaniu wspólnie z PIU dobrych praktyk ubezpieczeń spłaty kredytu i pożyczki
Partnerami merytorycznymi tegorocznej edycji Kongresu są Biuro Informacji Kredytowej oraz Europ Assistance.