Konfederacja Lewiatan o uprawnieniach nowej Komisji d/s AI

Konfederacja Lewiatan o uprawnieniach nowej Komisji d/s AI
Fot. stock.adobe.com / ipopba
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Zakończyły się konsultacje społeczne Aktu w sprawie sztucznej inteligencji (AI Act) – projektu ustawy regulującej wykorzystanie i rozwój tej technologii w Polsce. Konfederacja Lewiatan docenia ambicje Ministerstwa Cyfryzacji, aby Polska dołączyła do grona państw członkowskich wdrażających unijny akt jako pierwsze. Eksperci Lewiatana podkreślają jednak, że wiele zaproponowanych zapisów wymaga dalszej dyskusji i analizy, np. zakres kompetencji nowego krajowego organu nadzorczego, czy obszar przetwarzania przez niego danych, czytamy w informacji prasowej Lewiatana.

Akt w sprawie sztucznej inteligencji nakłada obowiązek powołania organu, który będzie monitorować rynek i wspierać przedsiębiorców. 

Zgodnie z projektem ustawy funkcję tę ma pełnić nowy, kolegialny podmiot – Komisja Rozwoju i Bezpieczeństwa Sztucznej Inteligencji (KRiBSI).

Eliza Turkiewicz, ekspertka Lewiatana

– Nasze wątpliwości odnoszą się do rzeczywistego zakresu kompetencji krajowego organu nadzorczego, szczególnie w odniesieniu do przedsiębiorców zagranicznych, wobec których organy nadzoru w różnych państwach członkowskich mogą równocześnie prowadzić kontrole i postępowania administracyjne – mówi Eliza Turkiewicz, ekspertka Konfederacji Lewiatan.  

Czytaj także: UE: pierwszy na świecie międzynarodowy traktat w sprawie AI podpisany

Projekt dot. Komisji Rozwoju i Bezpieczeństwa Sztucznej Inteligencji wzbudza wiele wątpliwości

– Niejasności pojawiają się zwłaszcza w przypadku działań podejmowanych przez polski organ, takich jak stosowanie określonych środków wobec przedsiębiorców mających siedziby w innych państwach, szczególnie gdy na terytorium Polski działają odrębne spółki – utworzone na podstawie prawa polskiego – lub oddziały tych przedsiębiorców.

W sytuacji, gdy przedsiębiorca prowadzi działalność objętą globalnymi regulacjami, istotne staje się rozstrzygnięcie, wobec którego podmiotu z międzynarodowej grupy kapitałowej powinien prowadzić działania krajowy organ nadzoru – wobec przedsiębiorcy głównego, jego lokalnej spółki lub oddziału, czy może wobec kilku podmiotów jednocześnie – oraz jak pogodzić kompetencje krajowego organu z organami innych państw – podkreśla ekspertka Lewiatana.

Ponadto projekt wzbudza wątpliwości co do zakresu przetwarzania danych przez nowy organ, a konkretnie danych objętych tajemnicą komunikacji elektronicznej, które są szczególnie chronione w polskim systemie prawnym.

Dane te mogłyby zostać ujawnione sądowi – w postępowaniu karnym – lub prokuratorowi – po uprzednim wydaniu postanowienia o zwolnieniu dostawcy usług komunikacji elektronicznej z takiej tajemnicy, a także uprawnionym organom powołanym do ochrony bezpieczeństwa państwa i porządku publicznego.

Zdaniem Konfederacji Lewiatan udostępnienie takich chronionych danych Komisji mogłoby wytworzyć niekorzystny precedens, dotychczas niespotykany w naszym systemie prawnym. Do takich danych nie ma dostępu np. sąd w postępowaniu cywilnym, a miałyby być udostępniane nowej Komisji. To uprawnienie zbyt daleko idące, pozbawione racjonalnego uzasadnienia.

Czytaj także: Prezes ZBP o roli banków w budowaniu gospodarki cyfrowej

Apel do Ministerstwa Cyfryzacji ws. regulacji AI

Konfederacja Lewiatan wspiera działania Ministerstwa Cyfryzacji zmierzające do stworzenia efektywnych ram regulacyjnych dla sztucznej inteligencji, opartych na analizie ryzyka i odpowiednich mechanizmach ochronnych.

– Apelujemy o innowacyjne, proporcjonalne podejście, skoordynowane na poziomie lokalnym i unijnym, uwzględniające kluczową rolę globalnych standardów w odpowiedzialnym rozwoju sztucznej inteligencji – podkreśla Eliza Turkiewicz.

Czytaj także: Raport Specjalny | Płatności Bezgotówkowe | Wyzwania cyberbezpieczeństwa w dobie sztucznej inteligencji w sektorze fintech i płatnościach elektronicznych

Źródło: Konfederacja Lewiatan