Komu i dlaczego może nie działać Profil Zaufany?
Odstąpienie od automatycznego przedłużania ważności Profili Zaufanych, wprowadzonego na czas pandemii koronawirusa, skutkowało koniecznością przedłużenia ważności tego instrumentu do końca października br.
Wielu użytkowników zdecydowało się przeprowadzić tę operację korzystając z bankowości elektronicznej, co wygenerowało większą aktywność w obszarze usług zdalnej autentykacji. Pomimo tak dużego obciążenia, banki nie odnotowały szczególnych zakłóceń w dostępie do tej usługi.
Uchylenie stanu zagrożenia epidemicznego sprawia, iż sukcesywnie likwidowane są wszelkie rozwiązania o charakterze nadzwyczajnym, wprowadzone na czas kryzysu pandemicznego. Tak też stało się w przypadku automatycznego przedłużania profilu zaufanego, który milionom Polaków służy jako brama do e-administracji.
– Ważność profilu zaufanego wynosi 3 lata. Podczas pandemii była ona automatycznie przedłużana. Po odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego musisz przedłużyć ważność profilu samodzielnie. Jeśli po zalogowaniu się na swój profil zaufany w polu Sposób utworzenia/przedłużenia widzisz informację „Profil zaufany przedłużony automatycznie na czas pandemii”, to Twój profil zostanie unieważniony 31 października 2023 roku, nawet jeśli widzisz inną datę wygaśnięcia profilu – komunikat o takiej treści ukazał się na rządowym portalu gov.pl w połowie października.
Równocześnie wielu Polaków otrzymało podobnie brzmiące przypomnienie drogą SMS-ową. Wielu z nich zdecydowało się na przedłużenie Profilu Zaufanego w ostatnich dniach, a nawet godzinach przed jego wygaśnięciem.
W razie problemów kontaktuj się z resortem cyfryzacji lub Centralnym Ośrodkiem Informatyki
Niektórzy mieli pecha – pomimo, iż w terminie zdążyli wykonać wszelkie czynności, profil nie działał po ponownym aktywowaniu.
– Uprzejmie informujemy, że z treści wiadomości wynika, że jest to problem po stronie bankowości elektronicznej. Prosimy o kontakt ze wsparciem technicznym banku – taką odpowiedź uzyskał jeden z użytkowników profilu zaufanego, po złożeniu reklamacji w Centralnym Ośrodku Informatyki. Nie oznacza to, iż w każdym przypadku rozwiązanie może leżeć po stronie instytucji finansowej
– Joanna Majer-Skorupa, zastępca rzecznika prasowego ING Banku Śląskiego podkreśla, iż cały proces realizowany był prawidłowo, natomiast ewentualne wątpliwości dotyczyły kwestii niezależnych od banku.
– Usługi tożsamości elektronicznej dla administracji publicznej przebiegające przez węzeł krajowy to bardzo złożony system. Odpowiadamy za część tego procesu a usługę potwierdzania tożsamości dla celów administracji publicznej – w tym Profil Zaufany – świadczymy wspólnie z Ministerstwem Cyfryzacji i KIR-em.
Aby uzyskać pełniejszy obraz sytuacji rekomendujemy kontakt z Ministerstwem Cyfryzacji albo Centralnym Ośrodkiem Informatyki – wskazuje przedstawicielka banku, dodając, iż zgłaszane przez klientów trudności są poddawane analizie wspólnie z partnerami, uczestniczącymi w dostarczaniu Profilu Zaufanego w systemie bankowym.
W bankach więcej logowań do Profilu Zaufanego
Generalnie jednak bankowcy nie dostrzegają specjalnych trudności z dostępem do profili zaufanych po 1 listopada, odnotowali natomiast zwiększoną ilość logowań do tego systemu w ostatnich dniach października. Zdaniem Joanny Majer-Skorupy tendencja ta obserwowana była w dniach od 19 października do chwili obecnej, natomiast szczyt przypadł na dzień 31 października.
Także i w największym polskim banku cały proces przebiegał płynnie.
– W tym czasie zaobserwowaliśmy dużą aktywność w logowaniu do Profilu za pomocą bankowości elektronicznej. Nie występowały utrudnienia w logowaniu – zapewnia Joanna Fatek, ekspert w PKO Banku Polskim.
Problemów nie było również w Alior Banku, choć tu wzrost liczby logowań do usługi MojeID był ponad trzykrotny, co – jak wskazała Karolina Kozakiewicz, Menedżer ds. PR z Działu Komunikacji Korporacyjnej banku, mogło być związane z koniecznością odnowienia profilu zaufanego.
– Dostęp do Profilu Zaufanego odbywa się za pośrednictwem usługi Moje ID dostępnej po aktywacji w bankowości internetowej Alior Online w sekcji Usługi>eUrząd>Alior ID – przypomina przedstawicielka Alior Banku.
Aneta Stelmaszczyk, Dyrektor Biura Komunikacji i Relacji Inwestorskich Banku Ochrony Środowiska, mówi z kolei o niemal dwukrotnie większej liczbie unikalnych logowań do bankowości elektronicznej BOŚBank24 przy użyciu mojeID, w październiku, w porównaniu do poprzedniego miesiąca.
– Nie odnotowaliśmy przy tym zwiększonych problemów z logowaniem do bankowości elektronicznej – dodaje przedstawicielka BOŚ.
Jak za pomocą bankowości elektronicznej odzyskać dostęp do Profilu Zaufanego?
Podobne obserwacje stały się udziałem Banku Pekao.
– Aktywność naszych klientów wzrosła w porównaniu miesiąc do miesiąca (wrzesień vs października 2023 r.). Nastąpił wzrost liczby logowań do Profilu Zaufanego przez bankowość elektroniczną. Zwiększyła się również liczba potwierdzeń Profilu Zaufanego – czytamy w odpowiedzi, przesłanej przez biuro prasowe banku.
Jego przedstawiciele podkreślają, iż konieczność przedłużenia Profilu Zaufanego w związku upływem jego ważności po czasie pandemii została wymuszona przez prawo, a konkretnie uchylenie zapisów art. 100 ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19. Wskazują oni również na prawdopodobną przyczynę kłopotów wielu użytkowników.
– Proces przedłużania Profilu Zaufanego wdrożony przez Ministerstwo Cyfryzacji zakłada domyślnie „odpięcie” Profilu Zaufanego od autoryzacji bankowej na rzecz autoryzacji za pomocą SMS. To może powodować, że klienci nadal próbują logowania do Profilu Zaufanego za pomocą bankowości elektronicznej. Tym niemniej nasi klienci w dalszym ciągu mogą nieprzerwanie korzystać z bankowego środka identyfikacji elektronicznej tj. PekaoID do logowania się do serwisów administracji publicznej. Istnieje także możliwość przywrócenia autoryzacji bankowej dla Profilu Zaufanego, po jego przedłużeniu. Wystarczy w Szczegółach profilu wybrać „Zmień dostawcę tożsamości na bank” i w polu rozwijalnym „Metoda autoryzacji” wybrać preferowany Bank. W takim przypadku nic się dla naszych klientów nie zmieni w sposobie używania Profilu Zaufanego – czytamy w otrzymanej korespondencji.
Żadnych konsekwencji zaistniałej sytuacji nie odczuł natomiast Bank BPS. Nie odnotowaliśmy zwiększonej aktywności klientów związanej z profilem zaufanym, ani zwiększonych problemów z logowaniem w okresie po 1 listopada. Nie mamy żadnych problemów, czy opóźnień. Wszystko działa – zapewniła nas Ewelina Jasińska, Ekspert ds. Komunikacji z Departamentu Relacji Zrzeszeniowych i Korporacyjnych banku.