Komisja Europejska ogranicza się w tworzeniu regulacji dotyczących rynku finansowego
Unia Europejska posiada rozbudowany system regulacyjny, w którym podstawowe przepisy przyjmowane są w formie rozporządzeń i dyrektyw (tzw. akty poziomu 1), natomiast ich techniczne uzupełnienie i doprecyzowanie następuje w formie aktów poziomu 2.
Jest on zasadniczo zgodny z tzw. procesem Lamfalussy’ego – czterostopniowym procesem stanowienia prawa, wprowadzonym w Unii Europejskiej w 2002 roku. Początkowo stosowany co do papierów wartościowych, został potem rozszerzony o przepisy UE dotyczące bankowości, funduszy inwestycyjnych, ubezpieczeń oraz funduszy emerytalnych.
W zakończonej kadencji Parlamentu Europejskiego (2019–2024) przyjęto lub znowelizowano około 30 aktów poziomu 1 w obszarze usług finansowych, które upoważniły Komisję do wydania blisko 430 aktów wykonawczych i delegowanych.
Czytaj także: Komisja Europejska otworzyła konsultacje dotyczące barier w integracji rynków kapitałowych UE
Jak zaznaczył jednak John Berrigan – dyrektor generalny DG FISMA w Komisji Europejskiej w liście do szefów trzech Europejskich Urzędów Nadzoru (EBA, ESMA, EIOPA) oraz przewodniczącego nowo utworzonego Urzędu ds. Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy (AMLA), taka liczba środków prawnych może prowadzić do nadmiernych kosztów zgodności i złożoności regulacyjnej dla uczestników rynku, przy jednoczesnym dużym obciążeniu instytucji unijnych odpowiedzialnych za ich kontrolę.
Odłożone w czasie uchwalanie aktów prawnych
W porozumieniu z Parlamentem Europejskim i Radą UE, Komisja zakwalifikowała 115 z planowanych aktów poziomu 2 jako „nieistotne” z punktu widzenia skutecznego funkcjonowania prawa poziomu 1 i realizacji celów polityki UE.
W związku z tym Komisja zapowiedziała, że nie przyjmie tych aktów przed 1 października 2027 roku. Tam, gdzie upoważnienia mają ustawowe terminy, planowane jest ich uchylenie lub zmiana w ramach przyszłych nowelizacji odpowiednich aktów podstawowych.
Zgodnie z komunikatem Komisji, decyzja ta ma charakter pragmatyczny i służy uproszczeniu przepisów oraz efektywniejszemu wdrażaniu prawa unijnego. To podejście ma również umożliwić szybsze osiąganie celów unii oszczędności i inwestycji, przy jednoczesnym ograniczeniu kosztów administracyjnych i regulacyjnych po stronie uczestników rynku.
W ramach zapowiedzi, opublikowano listę przepisów drugiego stopnia, które opierają się o przepisy m.in. CRR, CRD, MiFIR, MiFID, SFDR, AMLD i EMIR.
Stanowi to także odpowiedź na uwagi zgłaszane przez nadzór finansowy w Unii Europejskiej. M.in. Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) wcześniej sugerował opóźnienia w pracach nad niektórymi aktami w dziedzinie usług finansowych.
Zapowiedź Komisji spotkała się z pozytywną reakcją rynku. Uproszczenie i odciążenie sektora finansowego od nadmiernej regulacji może przynieść pozytywne efekty w postaci większej elastyczności i niższych kosztów.
