Najnowsze wydanie tło Najnowsze wydanie miesięcznika BANK
Czytaj więcej
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
search
zamknij wyszukiwarkę
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • Accenture - Partner portalu - Logo
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Edukacja finansowa
  • ESG
  • WIRON
  • Blogi
  • O nas
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Edukacja finansowa
  • ESG
  • WIRON
  • Blogi
  • O nas
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • Accenture - Partner portalu - Logo
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
ESG | Multimedia

Jest już 119 samochodów na zielony wodór, a pierwsza stacja tankowania powstanie w 2022 roku w Krakowie

14.05.2022 10:53 mb | aleBank.pl
Jest już 119 samochodów na zielony wodór, a pierwsza stacja tankowania powstanie w 2022 roku w Krakowie
Źródło: Newseria Innowacje
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Rynek pojazdów napędzanych ogniwami wodorowymi w ciągu kilku lat zwiększy przychody niemal czterdziestokrotnie - przewidują analitycy Market Research Future. Na razie czynnikiem ograniczającym rozwój napędów opartych na tym paliwie jest stosunkowo wysoki koszt wytworzenia go w zeroemisyjnym procesie i brak odpowiedniej infrastruktury do tankowania. Pierwszą taką stację w tym roku w Krakowie otworzy PKN Orlen. Najbliższe lata przyniosą jednak coraz większe zainteresowanie inwestycjami w ten obszar rynku paliw, co przyczyni się do obniżenia kosztów produkcji zielonego wodoru. Wysokie ceny tradycyjnych paliw sprawiają, że ten proces może przyspieszać.

– Wodór w przyszłości może być nośnikiem, który zastąpi w znacznym stopniu ropę naftową, ale również inne nośniki energii, takie jak węgiel czy gaz.

Szacuje się, że do roku 2050 wodór może stanowić nawet 10 proc. energii, która będzie niezbędna nam jako ludzkości do zastosowań przemysłowych i transportowych. Natomiast jest to oczywiście proces długoterminowy – mówi agencji Newseria Innowacje Jacek Cichosz, prezes Zarządu Air Products na Polskę.

Zielony wodór na razie wymaga kosztownych inwestycji

Według analityków Market Research Future światowy rynek pojazdów napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi osiągnął w 2020 roku przychody sięgające niemal 1,2 mld dolarów. Do 2028 roku jego wycena wzrośnie jednak do poziomu niemal 47 mld dol.

Jak wskazują autorzy raportu, na stosunkowo niskie, jak na razie, zainteresowanie ogniwami wodorowymi wpływa wysoki koszt stworzenia infrastruktury stacji paliw w porównaniu z innymi paliwami alternatywnymi. Na cenę wpływa też wysoki koszt wytworzenia wodoru.

Do 2030 roku produkowanie zielonego wodoru powinno być porównywalne kosztowo z obecnie produkowanym wodorem przemysłowym

– Jeżeli mówimy o zastosowaniu zielonego wodoru, który jest przede wszystkim produkowany w oparciu o odnawialne źródła energii i w procesie elektrolizy wody, to mówimy o konieczności dużych inwestycji w nową infrastrukturę. To przede wszystkim zakup elektrolizerów, montaż instalacji źródeł energii odnawialnej. Te koszty inwestycji będą na pewno rzutowały na tym etapie na znacznie wyższy koszt wodoru jako alternatywnego paliwa – przyznaje Jacek Cichosz.

Jednak w opinii eksperta wraz ze zwiększeniem skali produkcji i inwestycji będziemy obserwować spadek kosztu jednostkowego wytworzenia energii. Do 2030 roku produkowanie zielonego wodoru powinno być porównywalne kosztowo z obecnie produkowanym wodorem przemysłowym.

– Co ważne, koszt wodoru musi być odnoszony także do kosztów alternatywy, czyli paliw konwencjonalnych, takich jak gaz czy ropa. W obecnych uwarunkowaniach i przy obecnie wysokich kosztach wydaje się, że czas na uzyskanie niższego kosztu wodoru w stosunku do klasycznych paliw może być znacznie krótszy – mówi przedstawiciel Air Products, firmy, która jest największym na świecie producentem i dostawcą wodoru na świecie.

Czytaj także: Gotowi na Fit for 55; roczny Raport PZPM ‒ Branża motoryzacyjna 2021/2022

Polska Strategia Wodorowa

W uchwalonej pod koniec ubiegłego roku Polskiej Strategii Wodorowej do roku 2030 rząd deklaruje, że do 2030 roku w naszym kraju moc instalacji do produkcji niskoemisyjnego wodoru osiągnie potencjał 2 GW. Ma też powstać pięć „dolin wodorowych”, a po polskich drogach będzie się poruszało od 800 do 1 tys. autobusów napędzanych wodorem.

Z kolei już w 2025 roku ma działać 35 stacji tankowania tego paliwa. Wraz z rozwojem napędów wodorowych musi bowiem podążać inwestycja w infrastrukturę do tankowania takich pojazdów.

Rząd deklaruje, że do 2030 roku w naszym kraju moc instalacji do produkcji niskoemisyjnego wodoru osiągnie potencjał 2 GW

– Potrzebna jest jasna strategia na poziomie ogólnokrajowym, która będzie definiowała ścieżkę rozwoju dla wodoru. To jest o tyle istotne, że ze strategii wynikają też rozwiązania legislacyjne niezbędne do tego, żeby taka infrastruktura mogła powstać.

Na początkowych etapach wdrożeń nowych technologii to są również środki wspierające i dotacje, które umożliwią uruchomienie całego procesu inwestycyjnego – wymienia prezes Zarządu Air Products. – Fakt braku stacji tankowania wodoru jest klasycznym dylematem: jajko czy kura. Ktoś powie: nie ma stacji do tankowania, bo nie ma pojazdów, w konsekwencji nie ma pojazdów, ponieważ nie ma gdzie ich zatankować.

Czytaj także: Pierwszy na świecie pasażerski pociąg wodorowy będzie produkowany w Polsce?

Inne artykuły od Newseria Innowacje:

  • Systemy smart home oszczędzają do 23,5 proc. energii cieplnej
  • Brak regulacji ws. sztucznej inteligencji ani nie hamuje jej rozwoju, ani go nie przyspiesza?
  • Powstaje polska aplikacja do tłumaczenia języka migowego

Mamy na polskich drogach 119 aut na zielony wodór

Jak wynika z marcowego Licznika Elektromobilności, prowadzonego przez PSPA i PZPM, park wodorowych samochodów osobowych liczy 119 egzemplarzy. W pierwszym kwartale br. zarejestrowano 40 sztuk takich aut, co oznacza wzrost o 900 proc. r/r.

Zgodnie z zapowiedziami PKN Orlen w najbliższych tygodniach w Krakowie zostanie uruchomiona pierwsza stacja tankowania wodoru, w przyszłym roku powstaną kolejne – w Poznaniu i Katowicach. Strategia wodorowa koncernu zakłada, że do końca tej dekady kierowcy w Polsce będą mogli korzystać z sieci 57 stacji. Równolegle PKN Orlen planuje uruchomienie 10 hubów wodorowych, m.in. we Włocławku czy Płocku, w których będzie produkowany niskoemisyjny wodór (pierwszy hub działa od zeszłego roku w Trzebini, na razie jest tam produkowany szary wodór z przeznaczeniem dla transportu). Do 2030 roku paliwowy koncern planuje zainwestować 7,4 mld zł w technologie związane z wytwarzaniem i dystrybucją tego paliwa.

Strategia wodorowa koncernu (PKN Orlen) zakłada, że do końca tej dekady kierowcy w Polsce będą mogli korzystać z sieci 57 stacji

– W Europie Zachodniej funkcjonuje już ponad 200 stacji tankowania wodoru. Można powiedzieć, że kraje zachodnie, takie jak Niemcy, Francja, Hiszpania czy Wielka Brytania, są parę kroków przed nami.

Ale jestem przekonany, że w ciągu najbliższych dwóch-trzech lat powinniśmy mieć już w Polsce infrastrukturę i sieć stacji do tankowania wodoru, jak również pierwsze pojazdy wykorzystywane w zastosowaniach transportowych. Liderami będą przede wszystkim przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej, które już ogłaszają przetargi i rozpoczynają procesy zakupów floty autobusów napędzanych wodorem – przewiduje Jacek Cichosz, prezes Zarządu Air Products na Polskę.

W marcu przetarg na zakup 22 autobusów wodorowych ogłosiło Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Poznaniu. Taki zakup planuje także m.in. Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie.

Logo Newseria Innowacje
Źródło: Newseria Innowacje
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
Air ProductsESG / Environmental, Social and corporate GovernanceJacek CichoszNewseria InnowacjePaliwa alternatywnePolska Strategia Wodorowa do 2030 rokuPolski Koncern Naftowy Orlen S.A. / PKN ORLENSamochodyStacje tankowania wodoruwodórZielona energiaZielony ŁadZielony wodór
Autor mb | aleBank.pl

Zobacz także

Alan Beroud, prezes spółki SKM Warszawa
Szybka Kolej Miejska w Warszawie na prąd z wiatraków i paneli słonecznych
Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego
Czy koncerny motoryzacyjne wybiorą Polskę na miejsce produkcji zeroemisyjnych samochodów?
Etyka w finansach, konkurs, ZBP
ESG i etyka – podsumowanie debaty Komisji Etyki Bankowej przy ZBP
ZOBACZ WSZYSTKIE Z TEJ KATEGORII
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Archiwum
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2023 Centrum Prawa Bankowego i Informacji
  • Polityka prywatności