Jakie są oczekiwania klienta banku spółdzielczego?
Ochrona środowiska i płatności bezgotówkowe – to są dwa główne tematy, które interesują klientów banków spółdzielczych – wynika z badań ekspertów z Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.
Ochrona środowiska, tego oczekują klienci i UE
„Podstawową kwestią są produkty związane z ochroną środowiska. Prezes ZBP Krzysztof Pietraszkiewicz, w swoim wystąpieniu rozpoczynającym Konwent stwierdził, że wpływ klimatu na sektor bankowy jest nie do uniknięcia.” – mówił dr Mateusz Folwarski i dodał:
„Nasz Zespół uważa, że oferowanie produktów opartych na ochronie środowiska może zmienić sposób postrzegania banków spółdzielczych przez ich klientów. Mogą one być postrzegane jako instytucje nowoczesne, działające na rzecz ochrony środowiska.”
W tym miejscu naukowiec z Krakowa nawiązał do wystąpienia Andrzeja Banasiaka, dyrektora w ZBP, który wskazywał na szanse rozwojowe banków spółdzielczych w przypadku ich zaangażowania się w tzw. zieloną gospodarkę.
Na wdrożenie rozwiązań związanych z Zielonym Ładem Unia Europejska przeznacza miliardy euro, z których znaczna część trafi do Polski.
Nowoczesne płatności
Drugi element, na który klienci banków spółdzielczych zwracają uwagę i to czego oczekiwaliby od nowoczesnego banku spółdzielczego, z jakim chcieliby być utożsamiani ‒ to zróżnicowanie metod dokonywania płatności.
W tym przypadku banki spółdzielcze także mogą skorzystać ze środków unijnych przeznaczanych na transformacją cyfrową w Polsce.
„W naszym zespole zastanawialiśmy się czy te rozwiązania, zwłaszcza w segmencie płatności, oczywiście wdrażane na poziomie zrzeszenia, dla całego sektora bankowości spółdzielczej ‒ czy one nie powinny się w głównej mierze opierać na biometrii, na rozwiązaniach biometrycznych?” – mówił dr Mateusz Folwarski.
Jego zdaniem właśnie wdrożenie biometrycznych rozwiązań, czy to w kwestiach płatności, czy to produktów związanych z ochroną środowiska mogłoby przyczynić się do utożsamiania banków spółdzielczych z innowacyjnością i przyciągnąć bardzo dużo młodych klientów do tego segmentu bankowości.