Jak założyć instalację fotowoltaiczną we własnej firmie?
Już niedługo rachunki za zużycie energii elektrycznej znacząco wzrosną ze względu na wprowadzoną opłatę mocową. Najdotkliwiej mogą to odczuć przedsiębiorstwa, w których o opłacalności i konkurencyjności prowadzonego biznesu decydują koszty operacyjne. Jednym z rozwiązań przynoszących oszczędności i zwiększających niezależność energetyczną jest budowa własnej instalacji fotowoltaicznej.
Właściciele gospodarstw domowych w Polsce z powodzeniem wykorzystują energię elektryczną wytwarzaną przez instalacje fotowoltaiczne umieszczane na dachach domów czy posesjach.
Teraz czas, by fotowoltaiką zainteresowali się również przedsiębiorcy – to rozwiązanie idealne dla tych, którzy szukają dodatkowych oszczędności. Poza tanią energią zyskują również większą niezależność energetyczną, a tym samym podwyżki cen energii elektrycznej mają mniejszy wpływ na prowadzony przez nich biznes.
Opłata mocowa zachęca do fotowoltaiki
– Aktualnie znajdujemy się na 5. miejscu w UE pod względem tempa rozwoju fotowoltaiki. Z roku na rok widzimy wzmożone zainteresowanie OZE wśród Polaków. Trend ten zdecydowanie będzie się rozwijał, na co wpłynie wzrost cen energii spowodowany m.in. wprowadzeniem do rachunków za dystrybucję opłaty mocowej.
W naszym raporcie w przystępny sposób prezentujemy wyniki wspólnej pracy, świadczące o tym, że zielona energia z fotowoltaiki to już nie przyszłość, ale ekologiczna i uzasadniona ekonomicznie teraźniejszość – podkreśla Krzysztof Ławrywjaniec, Head of PPA w Sun Investment Group.
– Tworząc to opracowanie, myśleliśmy o tym, aby wesprzeć przedsiębiorców nieposiadających wystarczającej wiedzy o instalacjach fotowoltaicznych oraz pomóc w jej uporządkowaniu tym, którzy już się z nimi zetknęli.
Chcemy zachęcić firmy do inwestowania w zielone źródła energii i pokazać, że przedsięwzięcie polegające na budowie własnej instalacji fotowoltaicznej raczej nie należy do skomplikowanych – mówi Łukasz Petelski, specjalista prawa energetycznego, Senior Associate w kancelarii Eversheds Sutherland Wierzbowski.
Czytaj także: OZE: najszybciej przybywa mocy zainstalowanej z fotowoltaiki
Raport podzielony jest na dwie części: techniczno-biznesową i prawną
Część poświęcona kwestiom techniczno-biznesowym skupia się na scharakteryzowaniu bieżącej sytuacji oraz na przyszłości polskiego rynku OZE. Opisuje modele biznesowe realizacji inwestycji w PV, technologie, a także prezentuje zbiór analiz pokazujących ekonomiczne benefity płynące z fotowoltaiki.
W części prawnej poruszane są tematy związane m.in. z wymaganiami, które musi spełnić lokalizacja przeznaczona pod inwestycję i formalnościami, jakie czekają inwestora. Omawiany jest także harmonogram procesu inwestycyjnego.
‒ W pierwszej kolejności musimy zbadać, czy dach zakładu albo nieruchomość, na której ma być wybudowana instalacja fotowoltaiczna, nadaje się do tego rodzaju inwestycji. Jeśli tak, to jest to połowa sukcesu.
W przypadku elektrowni budowanych na gruncie najbardziej czasochłonny jest proces uzyskiwania decyzji administracyjnych. Wierzymy jednak, że nie zniechęci to potencjalnych inwestorów.
Ci, którzy zdecydują się na własne źródło zielonej energii, znajdą w raporcie wiele wskazówek, które, w co głęboko wierzymy, usprawnią proces inwestycyjno-budowlany – dodaje Łukasz Petelski.
Czytaj także: PIE: koszt opłaty mocowej dla odbiorców szacowany na 5,4 mld zł
Bez względu na to, jaki model realizacji inwestycji we własną instalację fotowoltaiczną wybiorą przedsiębiorcy, warto rozważyć dostępne możliwości, sprawdzić, jakie jest zapotrzebowanie energetyczne firmy, jak zmienia się ono w ciągu roku i doby (zgodnie z profilem zużycia).
– Jeden z najważniejszych aspektów takiego przedsięwzięcia to oczywiście jego opłacalność. Odpowiednio zaprojektowana instalacja fotowoltaiczna generuje znaczne oszczędności w firmie, co prezentujemy w naszym raporcie.
Za każdym razem podkreślamy również, że inwestycja w odnawialne źródła energii to dbałość o ekologię oraz wsparcie walki ze zmianami klimatu. Dla firm jest to więc także rozwiązanie wizerunkowe z dziedziny CSR – komentuje Krzysztof Ławrywjaniec.
Raport można pobrać bezpłatnie na stronie Eversheds Sutherland Wierzbowski
Czytaj także: Fotowoltaika gospodarczą szansą w kryzysie