Jak zainteresować nastolatków finansami? Nationale-Nederlanden stworzyło dla nich planszówkę
Z raportu „Diagnoza wiedzy i świadomości ekonomicznej dzieci i młodzieży w Polsce” przygotowanego na zlecenie NBP wynika, że niedostateczny poziom wiedzy prezentuje aż 44 proc. uczniów VI klasy szkoły podstawowej, 41 proc. uczniów III klasy gimnazjum oraz 28 proc. uczniów przedostatniej klasy szkół ponadgimnazjalnych. Z badania Nationale-Nederlanden wynika natomiast, że aż jedna piąta rodziców wciąż nie robi nic w kwestii edukacji finansowej swoich dzieci. Deklaracje pokazują, że rodzice chcieliby, by ich dzieci odkładały pieniądze, ale znacznie mniej osób zdobywa się na wysiłek, by edukować je w zakresie finansów. Oczekiwania co do racjonalnych postaw młodych nie są poparte działaniami praktycznymi. Powodem jest przede wszystkim niewystarczająca wiedza finansowa wśród dorosłych.
„Finanse – ogarniam to!” uczy gospodarowania pieniędzmi
Między innymi dlatego Fundacja Młodzieżowej Przedsiębiorczości wraz z Nationale-Nederlanden podjęły inicjatywę stworzenia gry, która pomoże uczniom w wieku 16-18 lat zrozumieć zależności związane z domowym budżetem. „Finanse – ogarniam to!” uczy gospodarowania pieniędzmi i pomaga zrozumieć świat ubezpieczeń, inwestowania i oszczędzania. Mechanizm gry pozwala uczestnikom ocenić szanse i ryzyka związane z decyzjami finansowymi oraz zwiększyć poziom wiedzy w tym zakresie.
Zdaniem dr hab. Marty Postuły z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego zaproponowane w grze stopniowe podejmowanie decyzji pozwoli uczniom zrozumieć rzeczywiste dylematy i konsekwencje podejmowanych przez nich działań. W ten sposób uczestnicy mogą skonfrontować się z ich krótko- oraz długookresowymi skutkami.
– Gra „Finanse – ogarniam to!” to nasz pomysł na uatrakcyjnienie lekcji przedsiębiorczości. Dzięki praktycznemu, a przy tym emocjonującemu doświadczeniu, jakim jest rozgrywka z rówieśnikami, uczniowie w przystępny sposób przyswoją i utrwalą wiedzę z zakresu finansów osobistych – mówi Barbara Szymczyk-Opiłka z Fundacji Młodzieżowej Przedsiębiorczości.
– Pomysł stworzenia gry zrodził się podczas przygotowywania raportu „Dojrzałość finansowa Polaków”. Wynika z niego, że ponad 80 proc. Polaków uważa się za dojrzałych i odpowiedzialnych. Opiera się to jednak bardziej na emocjach niż racjonalnych przesłankach. To samo badanie pokazało bowiem, że co piąta osoba, która uważa się za dojrzałą, nie pomyślała jeszcze o oszczędnościach na przyszłość. Ważne jest więc, abyśmy dobre nawyki finansowe wyrabiali w sobie już w młodym wieku – mówi Marta Pokutycka-Mądrala, rzecznik prasowy Nationale-Nederlanden.
„Finanse – ogarniam to!” będzie dostępna w wybranych szkołach ponadgimnazjalnych na terenie całej Polski, a pojedyncze egzemplarze będzie można również zdobyć za pośrednictwem mediów społecznościowych Nationale-Nederlanden. Jest to kolejna ze wspólnych inicjatyw Nationale-Nederlanden i Fundacji Młodzieżowej Przedsiębiorczości, obok m.in. organizowanego cyklicznie konkursu Social Innovation Relay, nagradzającego uczniowskie pomysły na biznes.
Źródło: Informacja prasowa Nationale-Nederlanden