Jak nowoczesny CMS uwalnia marketing bankowy spod kontroli IT i zwiększa efektywność?

Jak nowoczesny CMS uwalnia marketing bankowy spod kontroli IT i zwiększa efektywność?
Źródło: e-point SA
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Według raportu Deloitte „Digital Banking Maturity 2024” najbardziej zaawansowane cyfrowo banki inwestują w narzędzia pozwalające na autonomiczne zarządzanie treściami przez działy marketingu. Niestety, w Polsce wiele instytucji finansowych wciąż pozostaje zależnych od działu IT w tym zakresie. W praktyce oznacza to dłuższy czas wdrażania kampanii oraz ograniczenia w testowaniu nowych rozwiązań.

Dlaczego elastyczność w działaniach marketingowych w sektorze bankowym ma znaczenie?

Błyskawiczne reagowanie na ewoluujące wymagania i oczekiwania klientów to klucz do sukcesu, niezależnie od branży. To jednak szczególnie ważne w sektorze finansowym – precyzyjne dostosowanie komunikatów do różnych grup odbiorców buduje silniejsze relacje z klientami.

Aby zyskać taką elastyczność, niezbędne są nowoczesne rozwiązania technologiczne – wśród nich jest oferujący zaawansowane funkcje CMS. Dzięki takiemu systemowi banki mogą sprawnie zarządzać treściami, a w rezultacie – skutecznie realizować założone cele biznesowe i dbać o klientów.

Jak szybka reakcja na potrzeby rynku wpływa na wyniki banku?

Według raportu McKinsey coraz więcej klientów oczekuje natychmiastowej i personalizowanej komunikacji w kanałach cyfrowych. Ponad 70% instytucji finansowych w Europie wskazuje na fundamentalne znaczenie personalizacji w budowaniu lojalności klientów.

Banki, które wdrażają te strategie, odnotowują wzrost satysfakcji klientów oraz ich zaangażowania – i dzięki temu uzyskują wyższe przychody. Instytucje, które nie są w stanie szybko reagować na zmiany preferencji klientów, tracą przewagę konkurencyjną i ryzykują straty.

Dlaczego zależność marketingu od IT jest problemem?

W tradycyjnym modelu bankowym dział marketingu musi konsultować zmiany w treściach z działem IT. Gdy zespół IT ma inne priorytety, wdrożenie nawet drobnych poprawek może trwać tygodniami.

Wyzwania wynikające z zależności marketingu od IT

Współpraca marketingu i IT jest nieodzowna, ale zbyt głęboka zależność może prowadzić do ograniczenia efektywności działań marketingowych. Tradycyjne podejście do zarządzania treściami wymaga zaangażowania specjalistów IT do wykonania większości modyfikacji, co znacząco wydłuża procesy i ogranicza elastyczność.

Potrzeby klientów, działania konkurencji i zmiany regulacyjne sprawiają, że konieczne jest umożliwienie redaktorom i marketingowcom samodzielnego reagowania na zmiany,  testowania i wdrażania nowych rozwiązań i personalizacji komunikatów.

Z jakimi problemami muszą na co dzień mierzyć się działy marketingu, które nie mają pełnej kontroli nad treściami w systemach? 

Długi czas wdrożenia zmian i kampanii

Każda zmiana w treści strony lub aplikacji wymaga zaangażowania zespołu IT i wydłuża czas realizacji kampanii.

Brak możliwości szybkiego testowania

Zależność od IT sprawia, że marketerzy nie mogą szybko optymalizować treści. Bardziej zaawansowane CMS-y umożliwiają tworzenie testów A/B, które ułatwiają analizę przeprowadzonych zmian i wybranie tych, które osiągają lepsze rezultaty.

Ograniczona możliwość szybkiej reakcji na zmiany rynkowe

Zmiany w regulacjach, stawkach czy preferencjach klientów wymagają natychmiastowej aktualizacji ofert. Brak elastyczności w zarządzaniu treściami prowadzi do dezaktualizacji informacji i niespójnego przekazu.

Jak nowoczesny CMS pomaga bankom zwiększyć autonomię działu marketingu?

Według raportu Accenture „Top 10 Banking Trends for 2024”, nowoczesny CMS może zwiększyć produktywność o 20–30%, jednocześnie skracając czas realizacji kampanii.

Istotne funkcje nowoczesnego CMS:

  • Intuicyjny edytor treści – umożliwia marketerom samodzielne zarządzanie stronami i landing page’ami bez konieczności znajomości kodowania.
  • Możliwość szybkiego testowania rozwiązań (testy A/B) – marketerzy mogą w czasie rzeczywistym analizować skuteczność różnych wariantów kampanii.
  • Personalizacja treści – CMS pozwala tworzyć dopasowane treści dla poszczególnych segmentów użytkowników i zwiększa współczynniki konwersji.
  • Łatwość integracji z innymi narzędziami – nowoczesne CMS-y współpracują z systemami marketing automation, PIM si narzędziami analitycznymi, co pozwala na automatyzację i usprawnienie procesów.

Zastosowanie sztucznej inteligencji w CMS

Accenture w swoim raporcie podkreśla, że generatywna AI może zwiększyć produktywność działów marketingu o 22–30%, automatyzując procesy tworzenia treści i personalizacji. Banki wdrażające generatywną AI zauważyły także wzrost przychodów o 6% dzięki bardziej dopasowanym kampaniom.

Personalizacja może zwiększyć lojalność klientów o 15–20%. Funkcje CMS – m.in. dynamiczne dostosowywanie treści – pozwalają bankom na budowanie bardziej zaangażowanych relacji z klientami.

Korzyści dla banków z wdrożenia CMS edytowanego przez marketerów

Skrócenie czasu realizacji kampanii

Dzięki autonomii marketingu czas wdrożenia zmian ulga znacznemu skróceniu – co podkreślają wnioski raportów branżowych. Warto wspomnieć, że na ten czas wpływ mają również inne czynniki i może się różnić w zależności od organizacji.

Zwiększenie efektywności działań marketingowych

Możliwość optymalizacji treści i layoutu strony przekłada się na wyższą konwersję oraz większe przychody.

Optymalizacja konwersji

Marketerzy mają pełną kontrolę nad treściami – możliwa jest bieżąca analiza danych i szybka reakcja na wyniki.

Wzmocnienie spójności komunikacji wielokanałowej

Dzięki modułom takim jak „Personalizacja” czy „Aplikacja progresywna” (PWA), e-point CMS umożliwia lepsze dostosowanie komunikacji do potrzeb klientów w różnych kanałach.

Czy marketing w bankach może generować realną wartość zamiast być tylko kosztem?

Nowoczesny CMS dla banków od e-point pozwala na szybkie reagowanie na zmiany rynkowe, optymalizację treści i generowanie wyższych przychodów.

Dysponując odpowiednimi narzędziami, zespoły marketingowe mogą skutecznie zwiększyć kluczowe dla banku wskaźniki i przynieść mierzalne zyski.

Autor: Łukasz Trzaska, Dyrektor Rozwoju e-point SA

Źródło: BANK.pl