Jak nowe regulacje krajowe i europejskie wpłyną na rynek bancassurance ’25?
Zapowiadany rok temu, kompleksowy przegląd unijnej dyrektywy o dystrybucji ubezpieczeń najprawdopodobniej zostanie przesunięty w czasie – wskazywał Piotr Radziszewski.
Obecnie nie dochodzą żadne sygnały, jakoby proces ten miał się rozpocząć w przyszłym roku, a jedyne korekty obowiązujących przepisów związane są z wprowadzaniem innych aktów prawa europejskiego.
Generalnie współpraca nad tworzeniem prawa na poziomie europejskim pomiędzy organami unijnymi a reprezentantami państw członkowskich nabrała całkiem innego charakteru aniżeli jeszcze kilka lat temu.
Dominujące w przeszłości dyrektywy, które zostawiały poszczególnym jurysdykcjom pewną swobodę w implementacji, są sukcesywnie wypierane przez rozporządzenia, obowiązujące wprost bez konieczności ich wprowadzania przepisami rangi krajowej. Także i same dyrektywy zaczynają być bardziej szczegółowe, podkreślał Piotr Radziszewski.
W najbliższym czasie możemy się spodziewać zmian w dwóch kluczowych regulacjach dla rynku finansowego. To wynik przyjęcia przez Radę UE nowelizacji dyrektyw Wypłacalność II oraz IRRD, dotyczącej działań naprawczych i uporządkowanej likwidacji zakładów ubezpieczeń.
– 27 listopada ’24 dyrektywy te zostały podpisane przez przewodniczącego Parlamentu Europejskiego i przewodniczącego Rady, obecnie szykowane są do publikacji – zaznaczył Piotr Radziszewski, wskazując zarazem, iż ogłoszenia zmian w Solvency II spodziewać się możemy po 8 stycznia 2025 roku, zaś po dwudziestu dniach od publikacji przepisy zaczną obowiązywać.
Obecnie na szczeblu Rady Europejskiej trwają prace nad rozporządzeniem w sprawie dostępu do danych finansowych (FIDA), które objąć ma również zakłady ubezpieczeń, pośredników ubezpieczeniowych i pośredników oferujących ubezpieczenia uzupełniające.
Projektem budzącym ożywione dyskusje jest RIS, czyli propozycja zwiększająca poziom ochrony inwestorów detalicznych, by mogli oni podejmować bardziej świadome decyzje inwestycyjne. Celem unijnego ustawodawcy jest też zwiększenie zaufania do oferowanych produktów.
Nie należy wreszcie zapominać o doniosłym zadaniu dla całej branży finansowej, jakim będzie dostosowanie się do wymogów rozporządzenia DORA.
Reprezentant resortu finansów wspomniał też o ważnych z punktu widzenia ubezpieczycieli zmianach prawa krajowego, w tym wydanym w sierpniu ‘24 rozporządzeniu Ministerstwa Finansów w sprawie prowadzenia rejestru pośredników ubezpieczeniowych.
Czytaj także: XIII Kongres Bancassurance o efektach współpracy sektora bankowego i ubezpieczeniowego
Rekomendacja U na rynku bancassurance – priorytety UKNF na rok 2025
Działania nadzorcze wobec zakładów ubezpieczeń i współpracujących z nimi banków przedstawił Maciej Podlewski, dyrektor Departamentu Nadzoru nad Systemem Zarządzania i Dystrybucją Ubezpieczeń KNF.
Przypomniał on, iż 3 grudnia ‘24 zaprezentowane zostały priorytety UKNF na nadchodzący rok, a dwa z nich mają bezpośrednie zastosowanie wobec rynku ubezpieczeniowego. Pierwszy z nich dotyczy jakości produktów ubezpieczeniowych i ich obsługi.
– W ramach tego priorytetu będziemy analizować produkty ubezpieczeniowe oferowane przez banki pod względem wartości dla klienta i zgodności z Rekomendacją U – zaznaczył Maciej Podlewski.
W tym kontekście KNF zamierza wystosować rekomendację do zakładów ubezpieczeń oraz analogiczne stanowisko dla samych dystrybutorów.
W ramach tego priorytetu planowana jest też intensywna weryfikacja, w jakim stopniu pośrednicy ubezpieczeniowi dokonują analizy potrzeb klienta.
Drugi z priorytetów KNF obejmuje ocenę jakości ubezpieczeń majątkowych pod kątem procesu wypłaty odszkodowań za czas powodzi. Doświadczenia z tegorocznego kataklizmu posłużą też analizom jakości dystrybucji produktów, uwzględniających ryzyka katastroficzne.
W dalszej części wystąpienia przedstawiciel KNF omówił między innymi wpływ nowej Rekomendacji U na ofertę produktów dostępnych w kanale bancassurance. Analizy w tym zakresie objęły 426 produktów dostarczanych przez 37 ubezpieczycieli.
Aż 316 z nich to polisy wprowadzone do obrotu pod rządami poprzedniej Rekomendacji U z roku 2014 i oferowane w dalszym ciągu w dotychczasowej formie, w 45 kolejnych ubezpieczeniach w związku ze zmianą stanowiska nadzoru dokonano korekt, a 51 produktów wycofano po ogłoszeniu nowej Rekomendacji U. Jedynie 14 polis stanowiły te wdrożone już w całkiem nowych realiach, po 1 lipca 2024 roku.
Maciej Podlewski przypomniał też o dalszych konsekwencjach ostrzeżenia, wydanego w roku 2022 przez Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych (EIOPA) odnośnie polis zabezpieczających spłatę kredytu.
W badaniu następczym, przeprowadzonym w roku ubiegłym przez unijnego regulatora, uwzględniono również osiem polskich banków, a jego rezultaty zostaną opublikowane w specjalnym raporcie i posłużą EIOPA do ewentualnego podjęcia dalszych działań.
Czytaj także: Priorytety nadzorcze Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego (UKNF) na rok 2025
Partnerami merytorycznymi tegorocznego Kongresu są BIK, Europ Assistance i Sollers Consulting.