Jak mikrofirmy szukają sposobów na rozwój i utrzymanie klientów – badanie FPB
Niemal połowa ankietowanych właścicieli firm (49%) przyznała również, że w ciągu ostatniego roku liczba ich klientów zmalała.
Klient na wagę złota
To efekt m.in. spowolnienia gospodarczego, na które wskazują dane rynkowe. W drugim kwartale br. wartość wskaźnika Dynamicznego Indeksu Konsumpcji (DIK) wyniosła 48,86 pkt., co oznacza, że wydatki konsumpcyjne mieszkańców Polski w ujęciu realnym, czyli po oczyszczeniu z wpływu inflacji, wciąż maleją.
– Nastroje wśród małych i mikroprzedsiębiorców nie są zbyt zadowalające – niestety oszczędności w portfelach Polaków odbijają się najbardziej na najmniejszych biznesach, które często nie są odporne na kryzysy i boleśnie odczuwają odpływ każdego klienta.
Budowanie odporności przedsiębiorstw to efekt wielu aktywności związanych m.in. również z rozwojem innowacyjności i cyfryzacji firm. Mniejsze przedsiębiorstwa często nie mogą pozwolić sobie na inwestycje w kompetencje i technologie, co w dłuższej perspektywie odbija się na ich konkurencyjności.
Jednym z głównych działań Fundacji Polska Bezgotówkowa jest wspieranie najmniejszych polskich przedsiębiorstw w budowaniu przewagi konkurencyjnej po to, aby mogły skuteczniej reagować na wyzwania biznesowe oraz utrzymać, a przede wszystkim pozyskać nowych klientów – komentuje Joanna Erdman, prezeska zarządu Fundacji Polska Bezgotówkowa.
Czytaj także: Bankowość i Finanse | Fundacja Polska Bezgotówkowa | Cały czas działamy na rzecz zwiększenia udziału płatności cyfrowych
Sposoby na kryzysy
W odpowiedzi na spadek liczby klientów, przedsiębiorcy najczęściej decydują się na rozszerzenie swojej działalności (39%) oraz wprowadzanie obniżek cen i/lub promocji (32%).
Aby poradzić sobie z pogarszającą się sytuacją finansową właściciele firm starają się obniżać koszty prowadzenia działalności gospodarczej (45%) oraz korzystać ze zgromadzonych oszczędności (39%).
4 na 10 właścicieli firm planuje rozwój biznesu. Przede wszystkim mając na myśli potrzebę zmiany kierunku prowadzenia działalności (47%).
– Przedsiębiorcy szukają rozwiązań, które pomogą im zyskać przewagę konkurencyjną oraz utrzymać swoich klientów. Decydują się często na duże kroki np. przebranżowienie, tymczasem wiele efektywnych narzędzi jest w zasięgu ręki i nie wymaga ogromnych nakładów inwestycyjnych. Jak np. dostęp do bezpłatnych terminali w ramach Programu Fundacji Polska Bezgotówkowa.
Badanie pokazuje, że już 2/5 przedsiębiorców poleciłaby innym przedsiębiorcom zachęcanie ich klientów do płatności przy użyciu terminala płatniczego – dodaje Joanna Erdman.
Czytaj także: Bankowość i Finanse | FUNDACJA POLSKA BEZGOTÓWKOWA | Zwyczaje płatnicze Polaków 2018–2022: po bezgotówkowej stronie
Inwestycja w wiedzę
Polscy przedsiębiorcy rozumieją przewagę jaką daje wiedza oraz przyznają, że sukces w biznesie zależy również od stałego rozwoju swoich kompetencji.
Jak wskazuje badanie przeprowadzone dla Fundacji Polska Bezgotówkowa, najpopularniejszymi wśród właścicieli firm źródłami wiedzy na temat rozwoju biznesu są webinary (36%) i kanały na YouTube (33%).
Przedsiębiorcy poszukują również informacji podczas szkoleń oraz na dedykowanych serwisach edukacyjnych – takich jak np. prowadzona przez Fundację Polska Bezgotówkowa platforma Akademia Przedsiębiorcy.pl.
Ponad połowa (51%) respondentów przyznała, że na edukację i poszukiwanie informacji o rozwoju biznesu spędza maksymalnie do 5 godzin w tygodniu.