Jak KIR zamierza rozwijać Sektorowe Centrum Usług AML?

Jak KIR zamierza rozwijać Sektorowe Centrum Usług AML?
Tomasz Roszak | KIR | Foto: T. Kulesza
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
O znaczeniu Sektorowego Centrum Usług AML dla banków rozmawialiśmy z Tomaszem Roszakiem, dyrektorem Departamentu Zarządzania Danymi w KIR tuż po jego prezentacji podczas konferencji SafeBank 2024.

„Sektorowe Centrum Usług AML to coś absolutnie unikalnego w skali europejskiej. Na bazie wspólnej informacji z całego sektora bankowego dostarczamy bankom m.in. usługi AML i KYC (Know your customer). Dzięki temu pojedyncze banki mają dostęp do informacji w zakresie, który do tej pory był poza ich zasięgiem” – mówił Tomasz Roszak.

Jak zapewniał nasz rozmówca – dzięki tej usłudze poprawia się jakość pozyskanych informacji, skraca się czas ich pozyskania, spadają koszty. Jednocześnie rośnie bezpieczeństwo banku, bezpieczeństwo jego klientów i bezpieczeństwo całego sektora. Co ciekawe, aby skutecznie świadczyć swoje usługi Sektorowe Centrum Usług AML nie musi pozyskiwać informacji bezpośrednio z poszczególnych banków.

„Większość potrzebnych danych mamy już w STIR (System Teleinformatyczny Izby Rozliczeniowej), którego pierwotnym celem jest przeciwdziałanie wykorzystywaniu sektora finansowego do wyłudzeń skarbowych” – wyjaśniał.

„Korzystamy także z zasobów informacji w systemach zarządzanych przez Związek Banków Polskich. Kompleksowe dane sektorowe wykorzystujemy w naszych modelach analitycznych, dzięki czemu możemy wykrywać potencjalne transakcje przestępcze. Możemy także typować nowe podmioty, w przypadku których jest uzasadnione przypuszczenie, że będą chciały tego typu transakcje realizować” – dodał Tomasz Roszak.

Czytaj także: SafeBank 2024 o wyzwaniach bezpieczeństwa gospodarki cyfrowej

Sektorowe Centrum Usług AML będzie analizować nie tylko firmy?

Nasz rozmówca potwierdził, że do analizy tak ogromnej liczby danych są wykorzystywane zaawansowane narzędzia technologiczne, w tym sztuczna inteligencja.

Na pytanie jakie informacje z Centrum otrzymuje bank i jak szybko, Tomasz Roszak odpowiedział:

„Warto zaznaczyć, że mamy dwa obszary udostępniania informacji. Pierwszy odnosi się do alertów, dotyczących podejrzanych transakcji lub zestawów transakcji. W drugim wspieramy proces KYC, przekazując bankom kompleksowe informacje o klientach – ich zachowaniach i interakcjach w ramach sektora oraz ewentualnych zdarzeniach negatywnych.”

Jak na razie tego typu informacje przekazywane bankom dotyczą podmiotów gospodarczych, bowiem w systemie STIR znajdują się dane tylko o firmach.

Jak zapewnił Tomasz Roszak, w 2025 roku KIR będzie testował podobne usługi dotyczące także klienta indywidualnego.

Czytaj także: Jak AI wspiera banki w obsłudze procesów AML?

Przewaga jaką daje STIR

Podkreślił, że Sektorowe Centrum Usług AML jest tworzone we współpracy ze Związkiem Banków Polskich i z Centrum Procesów Bankowych i Informacji. ZBP, oprócz dostępu do posiadanych przez Związek danych, zapewnia również obsługę prawną przedsięwzięcia oraz włącza się w procesy konsultacyjno-uzgodnieniowe z regulatorami.

Na pytanie – czy w innych krajach funkcjonują podobne do polskiego rozwiązania – Tomasz Roszak odpowiedział, że tego typu usługi są już z sukcesem realizowane w Holandii i w Estonii, a we Francji są wciąż rozwijane.

„Naszą przewagą jest to, że w Polsce, oprócz m.in. zaawansowanych systemów rozliczeniowych, posiadamy STIR.  W żadnym innym kraju w Europie, i być może na świecie, nie istnieje w sektorze bankowym tak kompleksowa baza danych, z której – zgodnie z obowiązującymi regulacjami – mogą korzystać poszczególne banki i sektor bankowy jako całość.”

Tomasz Roszak nie wyklucza, że w przyszłości z Sektorowego Centrum Usług AML, poza bankami, będą mogły także korzystać inne instytucje finansowe.



Czytaj także: Sektor bankowy wprowadza rozwiązanie wykrywające transakcje przestępcze

Źródło: BANK.pl