Jak KIR zamierza rozwijać Sektorowe Centrum Usług AML?
„Sektorowe Centrum Usług AML to coś absolutnie unikalnego w skali europejskiej. Na bazie wspólnej informacji z całego sektora bankowego dostarczamy bankom m.in. usługi AML i KYC (Know your customer). Dzięki temu pojedyncze banki mają dostęp do informacji w zakresie, który do tej pory był poza ich zasięgiem” – mówił Tomasz Roszak.
Jak zapewniał nasz rozmówca – dzięki tej usłudze poprawia się jakość pozyskanych informacji, skraca się czas ich pozyskania, spadają koszty. Jednocześnie rośnie bezpieczeństwo banku, bezpieczeństwo jego klientów i bezpieczeństwo całego sektora. Co ciekawe, aby skutecznie świadczyć swoje usługi Sektorowe Centrum Usług AML nie musi pozyskiwać informacji bezpośrednio z poszczególnych banków.
„Większość potrzebnych danych mamy już w STIR (System Teleinformatyczny Izby Rozliczeniowej), którego pierwotnym celem jest przeciwdziałanie wykorzystywaniu sektora finansowego do wyłudzeń skarbowych” – wyjaśniał.
„Korzystamy także z zasobów informacji w systemach zarządzanych przez Związek Banków Polskich. Kompleksowe dane sektorowe wykorzystujemy w naszych modelach analitycznych, dzięki czemu możemy wykrywać potencjalne transakcje przestępcze. Możemy także typować nowe podmioty, w przypadku których jest uzasadnione przypuszczenie, że będą chciały tego typu transakcje realizować” – dodał Tomasz Roszak.
Czytaj także: SafeBank 2024 o wyzwaniach bezpieczeństwa gospodarki cyfrowej
Sektorowe Centrum Usług AML będzie analizować nie tylko firmy?
Nasz rozmówca potwierdził, że do analizy tak ogromnej liczby danych są wykorzystywane zaawansowane narzędzia technologiczne, w tym sztuczna inteligencja.
Na pytanie jakie informacje z Centrum otrzymuje bank i jak szybko, Tomasz Roszak odpowiedział:
„Warto zaznaczyć, że mamy dwa obszary udostępniania informacji. Pierwszy odnosi się do alertów, dotyczących podejrzanych transakcji lub zestawów transakcji. W drugim wspieramy proces KYC, przekazując bankom kompleksowe informacje o klientach – ich zachowaniach i interakcjach w ramach sektora oraz ewentualnych zdarzeniach negatywnych.”
Jak na razie tego typu informacje przekazywane bankom dotyczą podmiotów gospodarczych, bowiem w systemie STIR znajdują się dane tylko o firmach.
Jak zapewnił Tomasz Roszak, w 2025 roku KIR będzie testował podobne usługi dotyczące także klienta indywidualnego.
Czytaj także: Jak AI wspiera banki w obsłudze procesów AML?
Przewaga jaką daje STIR
Podkreślił, że Sektorowe Centrum Usług AML jest tworzone we współpracy ze Związkiem Banków Polskich i z Centrum Procesów Bankowych i Informacji. ZBP, oprócz dostępu do posiadanych przez Związek danych, zapewnia również obsługę prawną przedsięwzięcia oraz włącza się w procesy konsultacyjno-uzgodnieniowe z regulatorami.
Na pytanie – czy w innych krajach funkcjonują podobne do polskiego rozwiązania – Tomasz Roszak odpowiedział, że tego typu usługi są już z sukcesem realizowane w Holandii i w Estonii, a we Francji są wciąż rozwijane.
„Naszą przewagą jest to, że w Polsce, oprócz m.in. zaawansowanych systemów rozliczeniowych, posiadamy STIR. W żadnym innym kraju w Europie, i być może na świecie, nie istnieje w sektorze bankowym tak kompleksowa baza danych, z której – zgodnie z obowiązującymi regulacjami – mogą korzystać poszczególne banki i sektor bankowy jako całość.”
Tomasz Roszak nie wyklucza, że w przyszłości z Sektorowego Centrum Usług AML, poza bankami, będą mogły także korzystać inne instytucje finansowe.