Jak działa ubezpieczenie od szkód pogodowych?

Jak działa ubezpieczenie od szkód pogodowych?
Fot. stock.adobe.com / Romolo Tavani
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Liczba interwencji straży pożarnej po szkodach pogodowych stale rośnie – w ubiegłym roku było ich o niemal 10% więcej niż rok wcześniej. Po samych tylko wichurach strażacy wyjeżdżali z pomocą 76 tys. razy. Przed wiatrem, deszczem czy gradem trudno się uchronić, ale mając ubezpieczenie po szkodzie można starać się o odszkodowanie, przypominają eksperci Compensa TU S.A. Vienna Insurance Group.

Burze, wichury, nawałnice, gradobicia – ekstremalnych zjawisk atmosferycznych jest coraz więcej. Pokazują to dane Państwowej Straży Pożarnej (PSP), dotyczące tzw. miejscowych zagrożeń, czyli zdarzeń, do których doszło z innej niż ogień przyczyny.

W ubiegłym roku odnotowano łącznie 117,9 tys. interwencji w związku z silnym wiatrem, opadami deszczu, śniegu i przyborami wód. To 9,6% więcej niż w 2020 r. Strażacy najwięcej pracy mieli po wichurach. W minionym roku interweniowali w takich sytuacjach aż 76 tys. razy – ponad 19% częściej niż w 2020 r. i… o 200% niż 10 lat temu.

‒ Dane PSP znajdują potwierdzenie w ubezpieczeniowych statystykach. Rośnie liczba szkód katastroficznych, obsługiwanych w ramach ubezpieczeń majątkowych i komunikacyjnych. Na przykład w 2021 r. zgłoszeń dotyczących zniszczonych nieruchomości było o 36% więcej w porównaniu r/r.

Wśród częstych zdarzeń można wymienić: zerwane dachy i zniszczone elementy budynków wskutek wichury, zalane piwnice, uszkodzone uderzeniami gradu pokrycia dachowe i karoserie samochodów, których nie oszczędzają także powalone drzewa i spadające gałęzie.

Początek lata to dobry moment, żeby przypomnieć o tego rodzaju szkodach i zawczasu pomyśleć, jak się przed nimi chronić. Stoimy bowiem u progu najbardziej intensywnego pod względem pogody czasu w ciągu roku – mówi Andrzej Paduszyński, Dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Indywidualnych w Compensa TU S.A. Vienna Insurance Group.

Czytaj także: Wichury, burze śnieżne, zalania ‒ jak ubiegać się o szybkie odszkodowanie z polisy?

Latem najwięcej szkód pogodowych

Do nagłych i ekstremalnych zjawisk atmosferycznych statystycznie najczęściej dochodzi latem, np. najcieplejszy zazwyczaj lipiec jest jednocześnie najbardziej deszczowym miesiącem. W zdecydowanej większości przypadków trudno zapobiec zniszczeniom powstałym wskutek działania nagłych zjawisk pogodowych.

O odszkodowania za powstałe straty można natomiast ubiegać się w ramach polisy, która chroni właściciela mienia przed finansowymi konsekwencjami szkód katastroficznych.

Właściciel może także niezwłocznie przystąpić do ograniczenia zakresu szkody oraz naprawy mienia – musi jedynie pamiętać o gromadzeniu rachunków i faktur za zakupione towary i wykonane usługi, co pozwoli włączyć te koszty do odszkodowania

W ramach ubezpieczenia nieruchomości ochroną objęte może być mienie prywatne lub firmowe, np. budynki wraz z wyposażeniem, mała architektura ogrodowa i elementy przynależące do domu (panele fotowoltaiczne, anteny satelitarne itp.), a w ramach autocasco (AC) także pojazdy.

Czytaj także: Generali Agro rozpoczyna 14 marca sprzedaż ubezpieczeń upraw z dopłatami państwa

Prosta procedura zgłaszania szkody

‒ Gdy dojdzie do szkody, należy zgłosić zdarzenie ubezpieczycielowi – telefonicznie, przez formularz kontaktowy na stronie internetowej, a w niektórych firmach także w aplikacji na smartfona. W kontekście ryzyk pogodowych warto zauważyć, że szkody katastroficzne mają swoją specyfikę. Wskutek wichury, burzy czy gradobicia dochodzi do wielu kosztownych zniszczeń ‒ w podobnym czasie, ale w różnych lokalizacjach.

W konsekwencji wiele osób jednocześnie chce jak najszybciej poinformować o szkodzie ubezpieczyciela i następuje kumulacja zgłoszeń, która wymaga stosowania niestandardowych procedurdodaje Andrzej Paduszyński.

Aby usprawnić proces likwidacji szkód, ubezpieczyciele wprowadzają różnego rodzaju usprawnienia, m.in. podnoszą limit wartości szkód kwalifikowanych do obsługi na uproszczonych zasadach, zwiększają uprawnienia konsultantów w celu szybszego zamykania spraw czy przekazują zaliczki na poczet pełnego odszkodowania, dzięki czemu umożliwiają szybkie przystąpienie do naprawy zniszczonego mienia.

Właściciel może także niezwłocznie przystąpić do ograniczenia zakresu szkody oraz naprawy mienia – musi jedynie pamiętać o gromadzeniu rachunków i faktur za zakupione towary i wykonane usługi, co pozwoli włączyć te koszty do odszkodowania.

Źródło: Compensa TU S.A. Vienna Insurance Group