Jak banki pomagają seniorom w bezpiecznym dostępie do pieniędzy w czasie Covid-19?
Epidemia koronawirusa stanowi szczególne wyzwanie dla seniorów. Osoby w wieku 60+ są w największym stopniu narażone na drastyczny przebieg infekcji, a dodatkowo znaczna część emerytów nie potrafi lub nie chce korzystać z dobrodziejstw elektronicznej gospodarki, która w obecnych czasach stanowi jedną z najskuteczniejszych form ochrony przed zakażeniem.
Problem ten uzewnętrznia się w szczególności jeśli chodzi o korzystanie z usług finansowych, gdzie seniorzy w dalszym ciągu pozostają jedną z najsłabiej zdigitalizowanych grup.
Seniorzy wciąż dominują w oddziałach…
Bankowcy zwracają uwagę, że pomimo rosnącego zagrożenia epidemicznego osoby starsze w dalszym ciągu stanowią jedną z głównych grup klientów stacjonarnych placówek instytucji finansowych.
– Widzimy zwiększone zainteresowanie seniorów korzystaniem z priorytetowych godzin obsługi (10.00 – 12.00) – podkreśla Artur Newecki, rzecznik prasowy Getin Noble Bank.
Podobne obserwacje mają pracownicy innych instytucji.
– Osoby starsze to grupa, w której skłonność do wizyt w oddziałach spadła w najmniejszym stopniu – zauważyła Ewa Krawczyk, menedżer ds. komunikacji z mediami w biurze prasowym Santander Bank Polska.
W konsekwencji tak licznych odwiedzin bankowcy podejmują rozliczne działania, by w jak największym stopniu ograniczyć narażenie emerytów i rencistów na kontakt z patogenem.
– Wyznaczyliśmy pierwszą godzinę po otwarciu placówki dla seniorów, aby minimalizować ryzyko dla tej grupy. W placówkach używamy oczywiście środków dezynfekujących, rękawiczek, jednorazowych długopisów, mamy pleksi ochronne. Dodatkowo transakcje do 10 tysięcy zł można autoryzować SMS-kodem, co obecnie jest rozwiązaniem nie tylko szybszym i ekologicznym, ale pożądanym – nadmieniła Ewa Krawczyk.
Równocześnie prowadzone są akcje edukacyjne i uświadamiające korzyści płynące z elektronicznej bankowości, dedykowane zarówno osobom starszym jak i ich rodzinom.
– Zachęcamy klientów, by, jeśli mają rodziców bądź dziadków, pokazywali im, jak bankować zdalnie. Przygotowaliśmy też poradniki dla seniorów o zdalnym bankowaniu – dodaje reprezentantka Santander Bank Polska.
Szczególne traktowanie osób w wieku emerytalnym przewiduje również Bank Pocztowy.
– Niezależnie od liczby osób w wieku 60+ w placówkach bankowych, w związku z sytuacją pandemii Bank Pocztowy podjął decyzję, że seniorzy obsługiwani są poza kolejnością. Bank posiada też w swojej ofercie konto Aktywny Nestor, stworzone właśnie z myślą o seniorach – zapewnił Bartosz Trzciński, rzecznik prasowy banku.
Seniorzy coraz częściej przychodzą do banku aby wyrobić kartę
Optymistycznym sygnałem jest rosnąca w ostatnim czasie liczba seniorów, którzy odwiedzają oddział jedynie po to, by wyrobić sobie kartę płatniczą lub aktywować zdalny dostęp do rachunku.
– Od połowy marca obserwujemy wzrost zainteresowania kartami debetowymi wśród klientów powyżej 60 roku życia o kilkanaście procent – zauważyła Agnieszka Kubajek z Departamentu Public Relations Banku Millennium.
Prawidłowośćta obserwowana jest także w Banku Santander, natomiast rzecznik prasowy Getin Noble Bank stwierdził, że ostatnie tygodnie nie przyniosły zwiększonego zapotrzebowania na elektroniczne instrumenty płatnicze.
– Od dłuższego czasu blisko 100% klientów zakładających ROR w naszym banku wybiera również kartę debetową. W związku z tym w ostatnich tygodniach nie obserwowaliśmy rosnącego zainteresowania samymi kartami płatniczymi – ocenia Artur Newelski.
Także i w PKO Banku Polskim starsi posiadacze rachunków bankowych już od dłuższego czasu decydują się na elektroniczny pieniądz. Jedną z przyczyn zwiększającej się popularności kart jest działalność o charakterze edukacyjnym, prowadzona wśród klientów PKO.
– Wszystkie podejmowane działania i jednocześnie rosnąca świadomość klientów w zakresie wygody i bezpieczeństwa korzystania z kart powoduje, że zainteresowanie nimi wzrosło. Również wśród seniorów. Coraz więcej z nich zaczyna korzystać z kart i robią to coraz częściej – podkreśliła Edyta Tararuj, Dyrektor Biura Rozwoju Produktów PKO Banku Polskiego.
Kartę zamówisz przez telefon lub Internet
W jaki sposób senior może aktywować kartę do konta, jeżeli dotychczas konsekwentnie rezygnował z uruchomienia tej usługi lub w ogóle nie uwzględniał takiej opcji?
Wiele banków deklaruje, że zamówienie „plastikowego pieniądza” można dokonać zdalnie.
– PKO Bank Polski oferuje możliwość zamówienia karty korzystając z bankowości internetowej, mobilnej lub Infolinii – wskazała Edyta Tararuj.
Także i w Banku Millennium rozpoczęcie przygody z elektroniczną bankowością możliwe jest bez wychodzenia z domu.
– Można zamówić kartę zdalnie, w serwisie internetowym Millenet i telefonicznie w TeleMillennium. Aktywacja karty również jest możliwa zdalnie – stwierdziła Agnieszka Kubajek.
Z wypowiedzi bankowców widać, że proces zamówienia i aktywacji karty w polskich instytucjach finansowych ma charakter w pełni wielokanałowy.
– Wszyscy klienci mają możliwość zamówienia karty bezpośrednio w bankowości internetowej Moje ING, a zamówiona karta wysyłana jest bezpośrednio na adres klienta. Jeśli klient posiada odpowiedni telefon komórkowy, może również zamówić kartę Mastercard w telefonie bezpośrednio w naszej aplikacji mobilnej Moje ING, bez konieczności oczekiwania na przesyłkę. W żadnym z tych przypadków nie ma konieczności aby klient musiał osobiście pojawić się w banku – przypomniała Joanna Majer-Skorupa, zastępca rzecznika prasowego ING Banku Śląskiego.
Odwiedzać oddziału w celu uzyskania karty nie muszą również posiadacze kont w Banku Pocztowym.
– Klienci, którzy korzystają z usług Banku posiadają zwykle umowę ramową. Tym samym seniorzy mogą złożyć wniosek o kartę telefonicznie, a karta z PIN-em zostanie przesłana do nich pocztą. Karta może być następnie aktywowana telefonicznie, a pierwsza transakcja musi zostać wykonana z wpisaniem PIN-u i nie może być transakcją zbliżeniową. Każda kolejna transakcja może już być zbliżeniowa.
Warto podkreślić, że Bank Pocztowy jako jeden z pierwszych banków w Polsce podniósł do 100 zł kwotę transakcji zbliżeniowych bez konieczności podawania PIN dla kart Mastercard, a następnie dla kart Visa – powiedział nam Bartosz Trzciński.
Za pośrednictwem bankowości elektronicznej oraz telefonu można uzyskać kartę także w Santander Bank Polska, a gotowy „plastikowy pieniądz” odbierzemy w skrzynce pocztowej.
A co mogą zrobić najwięksi konserwatyści, którzy pomimo szczególnych okoliczności nie zamierzają skorzystać z kanałów zdalnych? Banki i dla nich mają rozwiązanie.
– W sytuacji, kiedy klient nie może skorzystać z tych możliwości lub mimo wszystko woli skorzystać z obsługi w placówce bankowej, taki wniosek o kartę może złożyć bezpośrednio w oddziale. Dla klientów posiadających rachunek bez wydanej dotychczas karty przygotowaliśmy specjalną usługę umożliwiającą otrzymanie karty Instant, która jest dostępna „od ręki” podczas jednej wizyty w wybranych placówkach PKO – deklaruje Edyta Tararuj.
Jak widać, nawet w czasach szalejącego wirusa, a może właśnie w tej niełatwej dobie, senior może stać się pełnoprawnym uczestnikiem obrotu elektronicznego.