Jak banki pomagają seniorom w bezpiecznym dostępie do pieniędzy w czasie Covid-19?

Jak banki pomagają seniorom w bezpiecznym dostępie do pieniędzy w czasie Covid-19?
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Prawie 30 procent emerytów i rencistów nie ma rachunku bankowego, a znaczna część seniorów, która taki rachunek posiada nie korzystała do tej pory z bankowości elektronicznej i z płatności bezgotówkowych. Co banki robią, aby ułatwić swoim starszym klientom bezpieczne korzystanie z e-bankowości w czasie pandemii koronawirusa?

#KarolJerzyMórawski: Z wypowiedzi bankowców widać, że proces zamówienia i aktywacji karty w polskich instytucjach finansowych ma charakter w pełni wielokanałowy #Covid19 #Koronawirus #ZBP @bezgotowkowa @PKOBP @ING__Polska

Epidemia koronawirusa stanowi szczególne wyzwanie dla seniorów. Osoby w wieku 60+ są w największym stopniu narażone na drastyczny przebieg infekcji, a dodatkowo znaczna część emerytów nie potrafi lub nie chce korzystać z dobrodziejstw elektronicznej gospodarki, która w obecnych czasach stanowi jedną z najskuteczniejszych form ochrony przed zakażeniem.

Problem ten uzewnętrznia się w szczególności jeśli chodzi o korzystanie z usług finansowych, gdzie seniorzy w dalszym ciągu pozostają jedną z najsłabiej zdigitalizowanych grup.

Seniorzy wciąż dominują w oddziałach…

Bankowcy zwracają uwagę, że pomimo rosnącego zagrożenia epidemicznego osoby starsze w dalszym ciągu stanowią jedną z głównych grup klientów stacjonarnych placówek instytucji finansowych.

– Widzimy zwiększone zainteresowanie seniorów korzystaniem z priorytetowych godzin obsługi (10.00 – 12.00) – podkreśla Artur Newecki, rzecznik prasowy Getin Noble Bank.

Podobne obserwacje mają pracownicy innych instytucji.

Osoby starsze to grupa, w której skłonność do wizyt w oddziałach spadła w najmniejszym stopniu – zauważyła Ewa Krawczyk, menedżer ds. komunikacji z mediami w biurze prasowym Santander Bank Polska.

W konsekwencji tak licznych odwiedzin bankowcy podejmują rozliczne działania, by w jak największym stopniu ograniczyć narażenie emerytów i rencistów na kontakt z patogenem.

– Wyznaczyliśmy pierwszą godzinę po otwarciu placówki dla seniorów, aby minimalizować ryzyko dla tej grupy. W placówkach używamy oczywiście środków dezynfekujących, rękawiczek, jednorazowych długopisów, mamy pleksi ochronne. Dodatkowo transakcje do 10 tysięcy zł można autoryzować SMS-kodem, co obecnie jest rozwiązaniem nie tylko szybszym i ekologicznym, ale pożądanym – nadmieniła Ewa Krawczyk.

Równocześnie prowadzone są akcje edukacyjne i uświadamiające korzyści płynące z elektronicznej bankowości, dedykowane zarówno osobom starszym jak i ich rodzinom.

– Zachęcamy klientów, by, jeśli mają rodziców bądź dziadków, pokazywali im, jak bankować zdalnie. Przygotowaliśmy też poradniki dla seniorów o zdalnym bankowaniu – dodaje reprezentantka Santander Bank Polska.

Szczególne traktowanie osób w wieku emerytalnym przewiduje również Bank Pocztowy.

– Niezależnie od liczby osób w wieku 60+ w placówkach bankowych, w związku z sytuacją pandemii Bank Pocztowy podjął decyzję, że seniorzy obsługiwani są poza kolejnością. Bank posiada też w swojej ofercie konto Aktywny Nestor, stworzone właśnie z myślą o seniorach – zapewnił Bartosz Trzciński, rzecznik prasowy banku.

Seniorzy coraz częściej przychodzą do banku aby wyrobić kartę

Optymistycznym sygnałem jest rosnąca w ostatnim czasie liczba seniorów, którzy odwiedzają oddział jedynie po to, by wyrobić sobie kartę płatniczą lub aktywować zdalny dostęp do rachunku.

– Od połowy marca obserwujemy wzrost zainteresowania kartami debetowymi wśród klientów powyżej 60 roku życia o kilkanaście procent – zauważyła Agnieszka Kubajek z Departamentu Public Relations Banku Millennium.

Prawidłowośćta obserwowana jest także w Banku Santander, natomiast rzecznik prasowy Getin Noble Bank stwierdził, że ostatnie tygodnie nie przyniosły zwiększonego zapotrzebowania na elektroniczne instrumenty płatnicze.

– Od dłuższego czasu blisko 100% klientów zakładających ROR w naszym banku wybiera również kartę debetową. W związku z tym w ostatnich tygodniach nie obserwowaliśmy rosnącego zainteresowania samymi kartami płatniczymi – ocenia Artur Newelski.

Także i w PKO Banku Polskim starsi posiadacze rachunków bankowych już od dłuższego czasu decydują się na elektroniczny pieniądz. Jedną z przyczyn zwiększającej się popularności kart jest działalność o charakterze edukacyjnym, prowadzona wśród klientów PKO.

– Wszystkie podejmowane działania i jednocześnie rosnąca świadomość klientów w zakresie wygody i bezpieczeństwa korzystania z kart powoduje, że zainteresowanie nimi wzrosło. Również wśród seniorów. Coraz więcej z nich zaczyna korzystać z kart i robią to coraz częściej – podkreśliła Edyta Tararuj, Dyrektor Biura Rozwoju Produktów PKO Banku Polskiego.

 

Kartę zamówisz przez telefon lub Internet

W jaki sposób senior może aktywować kartę do konta, jeżeli dotychczas konsekwentnie rezygnował z uruchomienia tej usługi lub w ogóle nie uwzględniał takiej opcji?

Wiele banków deklaruje, że zamówienie „plastikowego pieniądza” można dokonać zdalnie.

– PKO Bank Polski oferuje możliwość zamówienia karty korzystając z bankowości internetowej, mobilnej lub Infolinii – wskazała Edyta Tararuj.

Także i w Banku Millennium rozpoczęcie przygody z elektroniczną bankowością możliwe jest bez wychodzenia z domu.

– Można zamówić kartę zdalnie, w serwisie internetowym Millenet i telefonicznie w TeleMillennium. Aktywacja karty również jest możliwa zdalnie – stwierdziła Agnieszka Kubajek.

Z wypowiedzi bankowców widać, że proces zamówienia i aktywacji karty w polskich instytucjach finansowych ma charakter w pełni wielokanałowy.

– Wszyscy klienci mają możliwość zamówienia karty bezpośrednio w bankowości internetowej Moje ING, a zamówiona karta wysyłana jest bezpośrednio na adres klienta. Jeśli klient posiada odpowiedni telefon komórkowy, może również zamówić kartę Mastercard w telefonie bezpośrednio w naszej aplikacji mobilnej Moje ING, bez konieczności oczekiwania na przesyłkę. W żadnym z tych przypadków nie ma konieczności aby klient musiał osobiście pojawić się w banku – przypomniała Joanna Majer-Skorupa, zastępca rzecznika prasowego ING Banku Śląskiego.

Odwiedzać oddziału w celu uzyskania karty nie muszą również posiadacze kont w Banku Pocztowym.

– Klienci, którzy korzystają z usług Banku posiadają zwykle umowę ramową.  Tym samym seniorzy mogą złożyć wniosek o kartę telefonicznie, a karta z  PIN-em zostanie przesłana do nich pocztą. Karta może być następnie  aktywowana telefonicznie, a pierwsza transakcja musi zostać wykonana z  wpisaniem PIN-u i nie może być transakcją zbliżeniową. Każda kolejna  transakcja może już być zbliżeniowa.

Warto podkreślić, że Bank Pocztowy  jako jeden z pierwszych banków w Polsce podniósł do 100 zł kwotę  transakcji zbliżeniowych bez konieczności podawania PIN dla kart  Mastercard, a następnie dla kart Visa – powiedział nam Bartosz Trzciński.

Za pośrednictwem bankowości elektronicznej oraz telefonu można uzyskać kartę także w Santander Bank Polska, a gotowy „plastikowy pieniądz” odbierzemy w skrzynce pocztowej.

A co mogą zrobić najwięksi konserwatyści, którzy pomimo szczególnych okoliczności nie zamierzają skorzystać z kanałów zdalnych? Banki i dla nich mają rozwiązanie.

– W sytuacji, kiedy klient nie może skorzystać z tych możliwości lub mimo wszystko woli skorzystać z obsługi w placówce bankowej, taki wniosek o kartę może złożyć bezpośrednio w oddziale. Dla klientów posiadających rachunek bez wydanej dotychczas karty przygotowaliśmy specjalną usługę umożliwiającą otrzymanie karty Instant, która jest dostępna „od ręki” podczas jednej wizyty w wybranych placówkach PKO – deklaruje Edyta Tararuj.

Jak widać, nawet w czasach szalejącego wirusa, a może właśnie w tej niełatwej dobie, senior może stać się pełnoprawnym uczestnikiem obrotu elektronicznego.

Źródło: aleBank.pl