IT@BANK – okazja do nakreślenia kierunku zmian i identyfikacji tzw. pain points.
W tym zmiennym i ewoluującym otoczeniu odnaleźć się powinny banki, które aby pozostać konkurencyjne muszą wziąć udział w dynamicznym wyścigu po lojalność i satysfakcję klientów. Nie jest to jednak zadanie łatwe m.in. ze względu na regulacyjne i operacyjne ograniczenia, z którymi przychodzi im się mierzyć. Towarzyszą temu przecież coraz większe wymagania klientów. Otoczenie prawne, które stwarzać powinno warunki do transformacji, ewoluuje, choć (być może) przydałaby się mu rewolucja zamiast ewolucji. W tej kwestii jest jeszcze wiele do zrobienia, aby można było powiedzieć, że banki mają warunki do szybszego rozwoju przy utrzymaniu obecnego (wysokiego) poziomu bezpieczeństwa.
Barier prawnych i regulacyjnych dla sektora finansowego w kontekście transformacji cyfrowej jest wiele, ale najbardziej palącymi kwestiami są:
- Uregulowanie statusu prawnego sztucznej inteligencji, w tym określenie zasad odpowiedzialności za działalnie algorytmu (Kto? Co? Jak? Kiedy?). Jest to szczególnie istotne w kontekście profilowania klientów, doradztwa inwestycyjnego czy zautomatyzowanej sprzedaży produktów finansowych, np. z użyciem chatbotów. Część z tych zagadnień zostało nakreślonych w Strategii Rozwoju Sztucznej Inteligencji, choć od planowania do działania jeszcze daleka droga, a automatyzacja to już nie przyszłość, a teraźniejszość;
- Złagodzenie lub doprecyzowanie zasad wykorzystania chmury obliczeniowej w sektorze finansowym. Wytyczne EBA w sprawie outsourcingu „podążają” w dobrym kierunku, ale nadal potrzeba bardziej stanowczych działań, w tym związanych z wypracowaniem odpowiedniego modelu referencyjnego dla banków, które zamierzają migrować do chmury. Ilość obowiązków po stronie instytucji finansowych (ale również dostawców) utrudnia „wyjście” poza infrastrukturę IT zbudowaną on-site;
- Zwiększenie możliwości wykorzystania danych biometrycznych. Tu również potrzeba zrównoważonego podejścia. Biometria jest jedną z najbezpieczniejszych metod identyfikowania użytkownika (również w kontekście profilowania klienta czy wykrywania oszustw). Wiele z przepisów, w tym w kontekście usług płatniczych i ochrony danych osobowych zdaje się nie do końca nadążać za technologią, która gwarantuje większe bezpieczeństwo klienta niż „tradycyjne” metody autentykacji;
- RegTech jako recepta na compliance’ową gorączkę (prawo pisane językiem maszynowym?). Koszty regulacyjnego compliance stale rosną (szacuje się je na 20-30% obciążeń finansowych banków), co jest wynikiem rosnącej liczby regulacji i dodatkowych wymogów z tym związanych. Aby zwiększyć konkurencyjność bardzo istotne jest więc efektywne i zautomatyzowane zarządzanie obowiązkami regulacyjnymi, w tym raportowanymi. Technologia, która takie rozwiązania oferuje to jedno, a otoczenie regulacyjne to drugie. Tutaj również potrzeba interwencji ustawodawcy. Jednym z rozwiązań mogłyby być regulacje pisane prostym (machine-readable) językiem, których przeniesienie na grunt konkretnych obowiązków byłoby niczym „pstryknięcie palcem”)
- Otoczenie dla innowacji. Stworzenie „testowego” środowiska do przeprowadzania pilotażowych programów dla sektora finansowego to obecnie priorytet. Nawet najlepsze pomysły ze wsparciem finansowym nie będą miały szansy się rozwinąć i zmienić świata, jeżeli nie otworzy się dla nich bezpiecznego i elastycznego otoczenia regulacyjnego oraz operacyjnego pod nadzorem regulatora;
- Technologia dla regulatorów, czyli SupTech. Również po stronie regulatorów potrzeba zmiany (a być może transformacji). Unijni nadzorcy zwracają już uwagę na konieczność ewolucji w kierunku SupTech, czyli technologii w służbie nadzorowi. Interfejsy programistyczne (API) umożliwiające sprawowanie nadzoru ale i komunikację bank-regulator w trybie rzeczywistym to przyszłość, szczególnie w dobie prawa, które ma być „neutralne technologicznie”;
- Cyfrowa tożsamość. Aby świadczyć usługi szybciej, taniej i bezpieczniej potrzebujemy jednolitego podejścia do identyfikacji cyfrowej. Stworzenie „globalnego” systemu umożliwiającego weryfikację klienta (detalicznego i korporacyjnego) to niewątpliwie krok w kierunku rewolucyjnego postępu. Bez współpracy pomiędzy wszystkim aktorami nie jest to jednak możliwe;
- Zachęty do współpracy. Tworzenie regulacji, które mają pobudzić innowacje i chęć współpracy bez jednoczesnego „budowania” zachęt może okazać się drogą mozolną i trudną. Dlatego taki istotne jest aby regulacje „technologiczne” zmierzały do zacieśniania współpracy pomiędzy aktorami zaangażowanymi w rozwój.
Wyzwań jest oczywiście więcej i nie zawsze ich eliminacja leży po stronie prawodawców czy regulatorów, czego przykładem może być zmiana kulturowa po stronie personelu (pracowników?). Niewątpliwie jednak zmiany są potrzebne, choć muszą być one rozważne i uwzględniać niekiedy sprzeczne interesy zainteresowanych stron. Z tego względu tak ważna jest współpraca i rozmowa. Konferencja IT@BANK może być dobrą okazją do nakreślenia kierunku zmian i identyfikacji tzw. pain points. Wiele zależy jednak od tego co będzie po 14 listopada.
Dyskusji, refleksji i chęci działania towarzyszyć muszą konkretne kroki, które przyczynią się do zmiany. Tego oczekują klienci, którzy są jeszcze bardziej wymagający niż 20 lat temu. Z jednej strony ważne jest bezpieczeństwo, a z drugiej prostota i szybkość. Próba pogodzenia tych niekiedy sprzecznych interesów jest „receptą na sukces” w cyfrowym świecie. Sektor finansowy ewoluuje, ale może potrzeba prawdziwej rewolucji? Niech będzie to dłuższy proces a nie jednorazowa „akcja”, ale niech zmieni to sposób, w jaki żyjemy i płacimy. Banki nie są już tylko bankami. Muszą być też spółkami technologicznymi o dużej elastyczności – jak w jednym z raportów Citi stwierdzili autorzy – muszą stać się zwinnymi motylami. Z pomocą elastycznych regulacji i partnerstwa świat może być jeszcze ciekawszy. W tym świat finansów.
Spróbujmy pójść w tym kierunku.
Michał Nowakowski
Counsel w Citi Handlowy oraz założyciel www.finregtech.pl
Opinie wyrażone w artykule są osobistymi opiniami Autora i nie mogą być utożsamiane z jakąkolwiek instytucją, z którą Autor jest lub był związany.