IT@BANK 2021: Wyzwania dla banków w dobie przyspieszonej digitalizacji

IT@BANK 2021: Wyzwania dla banków w dobie przyspieszonej digitalizacji
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Sektor bankowy musi przyciągać ludzi, którzy tworzą nowoczesne rozwiązania - to jedna z tez, która przewija się w większości wypowiedzi uczestników tegorocznej konferencji IT@BANK.

Do roli cyfryzacji w procesie transformacji współczesnego świata, w tym w szczególności sfery gospodarczej, nawiązał w swym wystąpieniu wiceprezes Związku Banków Polskich, Włodzimierz Kiciński.

Podkreślił on, iż kolejne edycje IT@BANK stanowią przegląd wszystkich tych rozwiązań i trendów w obszarze IT, które mają kluczowe znaczenie dla rozwoju współczesnej bankowości. To,  co w obecnych czasach szczególnie rzuca się w oczy, to przede wszystkim upowszechnienie technicznych innowacji, które w pełni trafiły pod strzechy.

Sektor bankowy musi przyciągać ludzi, którzy tworzą nowoczesne rozwiązania

– Technologie będą odgrywały coraz bardziej istotną rolę w rozwoju naszej sfery biznesowej – wskazał wiceszef ZBP, dodając, iż systemy informatyczne mogą i powinny wspierać banki w realizacji strategicznych celów, takich, jak choćby spełnienie wymogów w dziedzinie ESG, co będzie kosztować gospodarki państw UE 350 mld euro rocznie

Innym ważnym tematem tegorocznego cyklu webinariów jest sfera cyberbezpieczeństwa.  – Bez bezpiecznego funkcjonowania banków bez bezpiecznego funkcjonowania systemu płatniczego nie ma bezpieczeństwa współczesnych obywateli – zauważył Włodzimierz Kiciński.

Aby instytucje finansowe były w stanie wypełnić tak odpowiedzialne zadania, konieczne jest dysponowanie kwalifikowanymi kadrami z obszaru IT, o co niestety we współczesnym świecie nie jest zbyt łatwo, z uwagi na konkurencję w zabieganiu o talenty.

– Sektor bankowy musi przyciągać ludzi, którzy tworzą nowoczesne rozwiązania – dodał wiceprezes ZBP.

Technologia pomoże bankom spełniać wymogi w obszarze ESG

Karol Mazurek, dyrektor zarządzający Accenture, zaznaczył, że kolejne edycje IT@BANK starały się równoważyć wątki stricte technologiczne i biznesowe, i nie inaczej będzie podczas trzech tegorocznych webinariów.

Pierwsze z nich poświęcone będzie dwóm kluczowym wyzwaniom dla współczesnego rynku finansowego, do których prelegent zaliczył wojnę o talenty i konieczność sprostania wymogom w sferze ESG.

W obliczu przeciwdziałania zmianom klimatu kluczowe znaczenie przypada w udziale właśnie innowacyjnym rozwiązaniom technologicznym.

Kolejne problemy, jakim stawić musi czoła współczesna bankowość, to między innymi utrzymanie  bezpieczeństwa cyfrowego w dobie zdalnych kontaktów, mające szczególne znaczenie w obliczu utrzymującej się wciąż pandemii.

Algorytmy AI we współczesnej bankowości

Następnie zabrał głos Paweł Minkina, redaktor naczelny „Miesięcznika Finansowego BANK”, który przypomniał, iż wydarzenie IT@BANK ma już 16-letnią tradycje, i stanowi efekt współpracy redakcji tego czasopisma, Forum Technologii Bankowych, Centrum Prawa Bankowego oraz Związku Banków Polskich.

– Już 16 lat rozmawiamy o tym, jak będzie się rozwijała bankowość, jak technologicznie będzie się zmieniał świat finansów i jak należy się przygotować na te wszystkie zmiany – zauważył Paweł Minkina.

Przypomniał on, iż na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat mamy do czynienia z  niezwykłym przyspieszeniem procesu digitalizacji w branży bankowej, czego dowodem jest choćby rosnąca popularność bankowości mobilnej.

– 15 lat temu bankowość mobilna był to produkt bardzo niszowy, dzisiaj około 15 milionów Polaków korzysta z tego kanału, a 7,5 miliona to tak zwani klienci mobile only.

To tylko pokazuje, jak bardzo świat bankowości przez ten czas się zmienił, jak bardzo się udoskonalił, jak bardzo dostosowuje się do potrzeb klienta – zauważył redaktor naczelny Miesięcznika Finansowego BANK, dodając, iż obecne realia pandemiczne to świat, który dopiero rozpoznajemy, a dyskusje podczas wydarzenia mają dać orientację, w którym kierunku rozwinie się bankowość w świecie postpandemicznym.

Tu zaś kluczowego znaczenia nabierają inteligentne algorytmy, które zyskują coraz większe znaczenie nie tylko w obszarze relacji z klientem, ale w ogóle w obszarze funkcjonowania szeroko pojętej bankowości.

Źródło: aleBank.pl