IT@BANK 2016: Pierwsza część relacji z konferencji
17 listopada br. w warszawskim hotelu Hilton spotkali się przedstawiciele sektora bankowego, dostawców najnowocześniejszych technologii IT oraz niezależni eksperci, by dyskutować na temat nowatorskich rozwiązań teleinformatycznych dla rynku finansowego i wyzwań dla cyfrowej gospodarki.
Pietraszkiewicz_otwarcie: Konferencję IT@BANK 2016 otworzył Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes Związku Banków Polskich.
Fot. ZBP/M.Stokłosa
Otwierając konferencję, Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes Związku Banków Polskich, podkreślił osiągnięcia sektora bankowego na przestrzeni minionych dziesięcioleci we wdrażaniu nowych technologii. Zwrócił uwagę na cyfryzację naszego społeczeństwa i udział w tym banków. Wspomniał o projektach edukacyjnych, w których wspieraniu bierze udział ZBP, między innymi takich jak skierowany do dzieci i młodzieży „Bakcyl” oraz „Nowoczesne Zarządzanie Biznesem”, prowadzony we współpracy z uczelniami.
Artykuły dot. konferencji IT@BANK 2016:
Premiera Aplikacji BANK Miesięcznik Finansowy: Strona internetowa IT@BANK: |
W tematykę konferencji wprowadził uczestników Brunon Bartkiewicz, prezes zarządu ING Banku Śląskiego S.A. Jak stwierdził, banki są dziś firmami softwarowymi. Technologie cyfrowe osiągnęły stan dojrzałości „commodity” i stały się infrastrukturą dla sektora. Koszty techniki są już marginalne dla użytkowników, a nieograniczone korzystanie z technologii cyfrowych wiąże się z niskim kosztem wejścia. To jednak powoduje, że rynek staje się nieprzewidywalny i ma w sobie element niepewności. Nie wiemy, na przykład, która technologia będzie się rozwijać w przyszłości. Powinniśmy mieć w organizacji zdolność do zmiany modeli biznesowych, a nawet odrzucenia obecnego. Dziś klient nie wie czego chce. Skąd czerpać sygnały o tym, co może chcieć? Trzeba sprawdzać i próbować. Jak podkreślał Brunon Bartkiewicz nie powinniśmy być zwróceni do wewnątrz organizacji.
Banki są dziś firmami softwarowymi – stwierdził Brunon Bartkiewicz, prezes zarządu ING Banku Śląskiego S.A.
Fot. ZBP/M.Stokłosa
SESJA I: Time to market
W tej części konferencji skupiono się na: informatyce dwóch prędkości, automatyzacji back office, internet of things (IoT), cloud. Wprowadzeniem do panelu dyskusyjnego było wystąpienie Karola Mazurka, Managing Director-Technology, Client Delivery, Financial Services w Accenture, który mówił o przejściu od cyfrowych kanałów do w pełni cyfrowego przedsiębiorstwa. Jak również o roli działów IT i back office w transformacji cyfrowej. Dziś cyfryzacja to dematerializacja wielu produktów. Ze sklepów znikają na przykład działy z płytami CD. Każde duże przedsiębiorstwo w coraz większym stopniu staje się cyfrowe. Tesla to już nie tylko samochody, ale także mobilne komputery, bo tym dziś jest również nowoczesny samochód. Transformacja cyfrowa to wzrost efektywności i ROI. Ważne jest raportowanie w czasie rzeczywistym i jak najsprawniejsza obsługa klienta. Jest też silna presja na koszty, a cyfryzacja to wspiera. Ważny w dużych korporacjach jest też klient wewnętrzny z innych działów firmy. Nowe ścieżki zmian dla banków to na przykład: IT dwu prędkości, metodyki zwinne Lean oraz współpraca z firmami fintech, chmura, DevOps, crowdsourcing innowacji, automatyzacja procesów RPA oraz „zwinne” kontrakty. Trwa też wojna o talenty – o najlepszych ekspertów.
„Time to market w dobie digitalizacji” to tematyka wystąpienia Adama Kopińskiego, dyrektora ds. sprzedaży – Financial Services & Others w Teradata Polska. Jak stwierdził, ważna jest umiejętność szybkiego zastosowania technologii. Pytał czy kredyt w 15 minut to jest szybko. A może to wolno i nie takiego czasu oczekują klienci banków? Zacytował Billa Gatesa który powiedział „bankowość tak, a banki niekoniecznie”. Firma Google uruchomiła płatności przez smartfony, a każdy w jej przeglądarce zostawia swój ślad, co może dać znaczącą przewagę na rynku. Pytanie klientów jest dobrą praktyką, ale warto też śledzić jak zachowują się oni w relacji z bankiem. Mamy coraz więcej danych, lecz „silosowość” organizacji ograniczony przepływ informacji pomiędzy działami. Warto zalecać trzymanie danych tam, gdzie jest ich miejsce, czyli na przykład historycznych na wolniejszych nośnikach.
Z kolei o digitalizacji, automatyzacji procesów jako obszarach poprawy efektywności działania instytucji finansowych mówił Mariusz Jurak, dyrektor zarządzający Sektora Bankowo-Finansowego w Sygnity S.A. Nie wchodząc na grunt polityki, sprawdza się jego zdaniem idea George Orwella – „kto kontroluje przeszłość ten ma władzę nad przyszłością”. Banki mają bardzo wiele historycznych danych o klientach. Ważne jest jednak, jak te banki widzą klienta i co może im dać analityka predyktywna. Ważny jest też przegląd modelu biznesowego banku. I odpowiedź na pytanie jak zmienić nasze systemy i jaką zastosować metodykę?
Od lewej: Paweł Jakubik, Ryszard Drużyński; Adam Marciniak, Karol Mazurek oraz Zbigniew Pomianek. Fot. ZBP/M.Stokłosa
Panel dyskusyjny moderował Paweł Jakubik, przewodniczący Forum Technologii Bankowych ZBP, a uczestniczyli w nim: Ryszard Drużyński, wiceprezes zarządu Raiffeisen Banku Polska S.A.; Adam Marciniak, dyrektor Pionu Rozwoju i Utrzymania Aplikacji w PKO Banku Polskim S.A.; Karol Mazurek oraz Zbigniew Pomianek, wiceprezes Asseco Poland S.A.
W dyskusji stwierdzono, że IT nabiera zupełnie nowego wymiaru zmienia się w innowacje i transformacje. W poprzednich edycjach Konferencji mówiono o konwergencji usług, omnichannel (wielokanałowości), a dziś o time tu market. IT dwu prędkości – to konieczność przejścia w kierunku innej architektury, w której obsługa klienta jest przekazana poza system podstawowy banku. Trzeba zwrócić część zarządzania IT do biznesu. Dziś wszystko trzeba robić równocześnie jeśli mamy osiągnąć zakładany time to market. Na pewno, jak stwierdzono, nie wolno dać się rozerwać tym dwu prędkościom, gdy ta druga nadal ma być bardzo bezpieczna i stabilna.
Jak dobierać ludzi żeby się zmieniali, byli innowacyjni? W cyfrowym świecie ludzie też są najważniejsi, dlatego trzeba działać tak, jak małe firmy fintechowe. Dziś młode pokolenie zainteresowane jest ciekawą pracą. Trudne będzie utrzymanie kosztów IT, ale ważne jest optymalizowanie organizacji. Natomiast dane, które mamy trzeba odpowiednio wykorzystywać. W trakcie dyskusji zwrócono uwagę, że dziś robotyka jest wdrażana w dużych organizacjach w back office i daje istotne oszczędności. Paneliści wyrazili zaniepokojenie tym, że jeśli technologie chmurowe nie wejdą aktywnie w bankowości to wyhamuje to innowacje w branży.
Bohdan Szafrański