IT@BANK@ 2016: Nieoczywiste zalety mobilnej bankowości

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Bankowość mobilna jest wygodna, ale czy to jej jedyna zaleta? Czy i w jaki sposób m-bankowość wpływa na nasze życie? Może oddala ludzi, choć w założeniu ma oszczędzać ich czas? Może zwiększa uzależnienie od elektroniki, choć ma ułatwiać bankowanie?

Marcin Złoch

Coraz intensywniej korzystamy z urządzeń mobilnych, nie tylko do komunikowania się z innymi czy do wyszukiwania informacji, ale także do zarządzania finansami osobistymi lub robienia zakupów i płacenia za nie. Ostatnio MasterCard przeprowadził badanie wśród ubankowionych polskich internautów, z których co drugi deklaruje, że gdyby miał zrezygnować z kart płatniczych i gotówki, zdecydowałby się na płatność telefonem komórkowym.

– Aż 26% ankietowanych mówi też, że używa urządzeń mobilnych, w tym tabletów, do płacenia zdalnie za usługi (np. parking, bilety), za zakupy w sklepie fizycznym bądź też on-line, za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji zakupowej. Pod względem popularności bankowości mobilnej Polacy są wyraźnie bardziej zaawansowani niż inni Europejczycy. Aż 42% ankietowanych znad Wisły deklaruje, że korzysta z bankowości przez aplikację w telefonie. Nasze ucyfrowienie objawia się też otwartością na używanie nowych rodzajów sprzętu elektronicznego, co niewątpliwie sprzyja technologiom mobilnym – zauważa Aleksander Naganowski, dyrektor ds. rozwoju nowego biznesu w polskim oddziale Mastercard Europe.

Bankowość mobilna ma wiele za­let zarówno dla klientów, jak i dla banków. Badania amerykańskiego ubezpieczyciela depozytów Fede­ral Deposit Insurance Corporation (FDIC) pokazują jeszcze jeden jej ważny aspekt – może służyć spo­łecznej integracji.

Społeczny potencjał

Bankowość mobilna ma wiele za­let zarówno dla klientów, jak i dla banków. Badania amerykańskiego ubezpieczyciela depozytów Federal Deposit Insurance Corporation (FDIC) pokazują jeszcze jeden jej ważny aspekt – może służyć społecznej integracji. Bankowe usługi mobilne obnażają niedociągnięcia w tradycyjnej bankowości. Na przykład dzięki możliwości uzyskania na smartfonach alertów informujących o stanie rachunku, przychodzących środkach czy ostrzegających przed debetem, możliwe jest płynne zarządzanie swoimi finansami, zmniejszenie ponoszonych opłat, trafniejsze podejmowanie decyzji o wydatkach. A to oznacza, że ludzie korzystający z mobilnej bankowości są bardziej świadomymi klientami banku, ale i bardziej świadomie podejmują decyzje o wydawaniu swoich pieniędzy. Co więcej, możliwość szybkich przelewów realizowanych ze smartfonu zbliża ludzi i oszczędza ich czas. Dobrze widać to na przykładzie oddania drobnej pożyczki. To co dawniej musiało potrwać i wymagało udania się do banku lub bankomatu teraz można załatwić kilkoma kliknięciami.

Jak wskazują wyniki raportu KPMG „Consumers&Convergence V. Zintegrowany styl życia”, konsumenci aktywnie korzystający z technologii cyfrowych i internetu, w ciągu ostatnich 5 lat radykalnie zmienili swoje preferencje oraz zwyczaje. Aż 86% z nich codziennie korzysta z sieci społecznościowych, a 7 na 10 osób kupiło już za pośrednictwem internetu bilet lotniczy lub pobyt wakacyjny. Rewolucja cyfrowa jest istotnym wyzwaniem dla przedsiębiorstw usługowych i handlowych, które muszą stworzyć odpowiednie strategie sprzedaży wielokanałowej, uwzględniające różne aspekty działań konsumentów on-line, także ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI