IT@BANK 2016: Banki w świecie fintechu muszą postawić na zwinność i nowoczesne technologie

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Londyn. Niespiesznie płynie woda w Tamizie. Mieszkańcy miasta zasiadają nad kultowym fish and chips oraz pintą piwa. W tym czasie media po raz kolejny donoszą o potencjalnych skutkach brexitu i możliwym opustoszeniu londyńskiego City. Rysując czarne scenariusze, jakby nie zauważają, że w samym sercu Zjednoczonego Królestwa mają wschodzącą gwiazdę finansowego świata.

Tomasz Leś
Senior Product Manager Pion Banków Komercyjnych Asseco Poland

Według danych opublikowanych w trakcie „FintechWeek London”, na które powołuje się Forbes1, fintechowe firmy z Wielkiej Brytanii w latach 2010-2015 zabezpieczyły dla siebie środki inwestycyjne o wartości 5,4 mld dolarów. Ich odpowiedniki z wszystkich pozostałych krajów Europy mogły się w tym samym czasie pochwalić kwotą niższą o ponad miliard dolarów. Londyn stał się de facto stolicą fintechu na Starym Kontynencie. Start-upy z pogranicza technologii i finansów najszybciej zyskują przy tym na wartości2, przewyższając młode firmy zajmujące się inteligentnym transportem, energetyką, czy też zdrowiem.

W Polsce fintechy nie rozwinęły się jeszcze tak bardzo, jak na Zachodzie. Choć działa ich około stu, to jedynie kilka znalazło niszę, którą skutecznie wypełniły. Ich przedstawiciele doszukują się takiego stanu rzeczy w problemach ze znalezieniem inwestorów, trudnej współpracy z Komisją Nadzoru Finansowego i – o czym mówi się ciszej – dużej innowacyjności rodzimych banków.

Działalność fintechów obecnie skupiona jest na usługach, którymi z różnych powodów nie zainteresował się sektor bankowy. Wraz z rozwojem tych młodych firm na pewno będzie się jednak rozszerzała. Jednocześnie prognozuje się, że większą aktywnością w świecie finansów wykazywać się mogą technologiczni giganci, tacy jak Google, Apple czy nawet Samsung. Rodzi to wiele wyzwań, z którymi będą musiały się zmierzyć banki. Naturalnie, w zależności od kraju ich skala jest różna.

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI