Internetowe zrzutki Polaków
– Rynek crowdfundingowy w Polsce, nie wliczając crowdfundingu udziałowego, wart jest rocznie około 200 milinów złotych. Wśród zrealizowanych pięćdziesięciu tysięcy zbiórek na naszej platformie, typowo charytatywnych było tylko około 10%. Pozostałe to zrzutki prywatne na różne cele – estymuje Tomasz Chołast, współzałożyciel Zrzutka.pl.
Platformy crowdfundingowe odwiedzają przede wszystkim panie (61,5%), głównie w wieku 25-34 lat (23,97%) i 18-24 lat (15,68%). To także w większości płeć piękna (59,35%) wpłaca pieniądze na internetowe zrzutki. Jednak to panowie w zdecydowanej większości (65,51%) są ich organizatorami.
Zdecydowana większość wpłacających (70,74%) przekazuje do 50 zł. Co czwarty (25,64%) wpłaca kwotę między 50 a 250 zł. 3,62% jest naprawdę hojna i przekazuje ponad 250 zł, z czego 1,6% (5520 przelewów) stanowią kwoty powyżej 500 zł.
Polacy dokonując transakcji bankowych – zasilając pieniędzmi zbiórki w internecie – korzystają w zdecydowanej większości (94%) z transferów błyskawicznych. Robią to najczęściej w godzinach popołudniowo-wieczornych. Ich szczyt przypada między 20.00 a 21.00.
Wszystkie dane prezentowane w tekście zostały opracowane na podstawie analizy 345 tysięcy wpłat na platformie Zrzutka.pl.
Marcin Złoch