Internetowe zrzutki Polaków

Internetowe zrzutki Polaków
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Internetowe platformy finansowania społecznościowego to coraz popularniejszy sposób na szybką zbiórkę pieniędzy. Coraz częściej takie portale wykorzystywane są do zbierania pieniędzy na prezenty, wspólne imprezy, wyjazdy ze znajomymi, wieczory panieńskie czy kawalerskie, wydanie debiutanckiej płyty kolegi lub dla psiaków w schronisku.

– Rynek crowdfundingowy w Polsce, nie wliczając crowdfundingu udziałowego, wart jest rocznie około 200 milinów złotych. Wśród zrealizowanych pięćdziesięciu tysięcy zbiórek na naszej platformie, typowo charytatywnych było tylko około 10%. Pozostałe  to zrzutki prywatne na różne cele – estymuje Tomasz Chołast, współzałożyciel Zrzutka.pl.

Platformy crowdfundingowe odwiedzają przede wszystkim panie (61,5%),  głównie w wieku 25-34 lat (23,97%) i 18-24 lat (15,68%). To także w większości płeć piękna (59,35%) wpłaca pieniądze na internetowe zrzutki. Jednak to panowie w zdecydowanej większości (65,51%) są ich organizatorami.

Zdecydowana większość wpłacających (70,74%) przekazuje do 50 zł. Co czwarty (25,64%) wpłaca kwotę między 50 a 250 zł. 3,62% jest naprawdę hojna i przekazuje ponad 250 zł, z czego 1,6% (5520 przelewów) stanowią kwoty powyżej 500 zł.

Polacy dokonując transakcji bankowych – zasilając pieniędzmi zbiórki w internecie – korzystają w zdecydowanej większości (94%) z transferów błyskawicznych. Robią to najczęściej w godzinach popołudniowo-wieczornych. Ich szczyt przypada między 20.00 a 21.00.

Wszystkie dane prezentowane w tekście zostały opracowane na podstawie analizy 345 tysięcy wpłat na platformie Zrzutka.pl.

Marcin Złoch