InPost udziałowcem brytyjskiej firmy logistycznej Menzies

InPost udziałowcem brytyjskiej firmy logistycznej Menzies
Fot. stock.adobe.com/Tomasz Warszewski
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Grupa InPost nabyła za 49,3 mln funtów 30 proc. udziałów i głosów w Menzies Distribution Group Limited – firmie logistycznej operującej na rynkach Wielkiej Brytanii i Irlandii - podał InPost w komunikacie prasowym. W ramach transakcji InPost zapewnił sobie także 3-letnią opcję nabycia pozostałych 70 proc. udziałów w Menzies.

„Ta transakcja to kamień milowy dla rozwoju naszej działalności na rynku brytyjskim. Razem z Menzies będziemy mogli zaoferować dostawy przesyłek 360 dni w roku, co jest unikalną ofertą na brytyjskim rynku e-commerce” – powiedział Rafał Brzoska, prezes InPostu.

„Ta transakcja to kolejny krok w kierunku ugruntowania naszej pozycji wiodącego dostawcy przesyłek out-of-home na rynku brytyjskim. Menzies posiada jedną z największych sieci logistycznej w Wielkiej Brytanii i wierzymy, że partnerstwo, które zawiązaliśmy, pozwoli przyspieszyć rozwój naszych usług z korzyścią dla brytyjskich konsumentów” – dodał Michael Rouse, CEO International w InPost.

Przesyłki dostarczane 7 dni w tygodniu

Jak podano wcześniej, w maju bieżącego roku firmy zawarły także umowę o strategicznym partnerstwie, dzięki któremu Grupa InPost zyskuje jako partnera jedną z największych firm logistycznych w Wielkiej Brytanii.

Menzies Distribution Group Limited, spółka z siedzibą w Wielkiej Brytanii, każdego dnia dostarcza przesyłki do ponad 47 000 lokalizacji. Menzies posiada w Wielkiej Brytanii i Irlandii 100 oddziałów, sortownię centralną oraz 9 sortowni regionalnych, zarządza flotą ponad 3 200 pojazdów i zatrudnia ponad 5 000 pracowników.

Dzięki transakcji InPost zapewnił sobie dostęp do ogólnokrajowej sieci dystrybucyjnej Menzies. Strategiczne partnerstwo, jakie zawarły firmy, daje możliwość obsługiwania rosnących wolumenów przesyłek przez 7 dni w tygodniu – bez konieczności ponoszenia dodatkowych nakładów inwestycyjnych po stronie InPost.

Pozostałe inwestycje InPost w Europie Zachodniej

To kolejna inwestycja Grupy InPost na rynkach zachodniej Europy. W lipcu 2021 roku InPost przejął za 513 mln euro wiodącą francuską firmę logistyczną Mondial Relay – co było największą polską prywatną inwestycją zagraniczną.

Transakcja pozwoliła Grupie InPost poszerzyć swoją działalności o rynki Francji, Hiszpanii, Portugalii, Belgii, Niderlandów oraz Luksemburga.

Podczas telekonferencji z mediami CFO Adam Aleksandrowicz zapowiedział, że Menzies nie będzie wymagał od InPostu w najbliższych latach istotnych nakładów inwestycyjnych.

Grupa podtrzymała też tegoroczny plan 1,2 mld zł nakładów inwestycyjnych.

Analitycy pozytywnie oceniają zakup przez InPost 30 proc. operatora logistycznego Menzies

Kurs InPostu na giełdzie Euronext rośnie o godz. 12.50 o 0,1 proc. do 10,03 euro.

„Strategicznie wygląda to na ruch w dobrą stronę. Ta współpraca z Menzies została ogłoszona w czerwcu podczas Investors Days. Wtedy otrzymaliśmy informację, jak wyglądają jej efekty w maju pod kątem wzrostu wolumenów InPostu i paczkomatów w Wielkiej Brytanii.

W czerwcu te trendy przyspieszyły i szacuję wzrost wolumenów II kw. do I kw. br. na około 30 proc. To jest trzeci podmiot, z którym InPost w Wielkiej Brytanii próbuje rozwiązać problemy logistyczne. Wygląda na to, że wstępna współpraca na tyle utwierdza spółkę, iż to jest właściwy partner do rozwiązania problemów logistycznych, że grupa zdecydowała się na akwizycję tego podmiotu. Zaczyna się ona od udziału mniejszościowego z opcją na kupno całości.

Biorąc pod uwagę dość wysokie zadłużenie InPostu, to pewnie determinowało taką strukturę transakcji. Patrząc na skalę tej inwestycji, to ona jest jak najbardziej do przełknięcia, jeśli chodzi o możliwości finansowe spółki. Ponieważ Menzies jest rentowny, to zakładam, że mnożnik po jakim została kupiona spółka jest bardziej atrakcyjny niż wskaźniki na których notowany jest InPost” – powiedział PAP Biznes Krzysztof Kawa, analityk Erste Securities.

„Jeśli chodzi o potencjalne synergie to w 90 proc. nakładają się lokalizacje paczkomatów InPostu z trasami, które Menzies robi, więc te synergie pod względem możliwości odbierania paczek są bardzo duże. Oprócz tego poszerza się rynek docelowy InPost z trzech aglomeracji na cały kraj, co zabezpiecza ekspansję grupy w średnim i długim horyzoncie. Menzies operuje 360 dni w roku.

Na ten moment ta transakcja rozwiązuje problemy, z którymi spółka borykała się w Wielkiej Brytanii. Prognoza Cepexu nie została zmieniona, więc nie będzie nakładów. Podsumowując bilans pozytywów jest większy” – dodał analityk Krzysztof Kawa.

„Transakcję odbieramy pozytywnie. Była ona jedną z tez naszego raportu inicjującego o konieczności rozwiązania kwestii problemów logistycznych w UK poprzez transakcje M&A. Pozwoli to na uwolnienie wolumenów w UK, które dotychczas obsługiwane były przez Citysprint, firmę należącą do konkurenta InPostu, DPD.

Uważamy, że InPost zdecyduje się skorzystać z opcji call na zakup pozostałych 70 proc. do końca 2025 roku. Ze względu na rozszerzenie usług Menzies o dostarczanie przesyłek InPostu, a nie całkowite zawieszenie dotychczasowej głównej działalności Menzies jaką było dostarczanie prasy, spodziewamy się w najbliższych kwartałach wykorzystywania synergii poprzez dynamiczny wzrost dostarczanych wolumenów do punktów PUDO Points.

Dodatkowo uważamy, że rzetelność operacyjna Menzies potwierdzona codziennym dostarczaniem prasy daje podstawy do uwolnienia wolumenów wyżej marżowego segmentu przesyłek B2C. Dotychczas przesyłki te były wstrzymywane, ze względu na niewystarczające zdolności operacyjne InPostu” – oceniają analitycy Trigon DM Dominik Niszcz i Piotr Rychlicki.

Źródło: PAP BIZNES