Horyzonty Bankowości 2022 | Nasz klient, nasz pan

Horyzonty Bankowości 2022 | Nasz klient, nasz pan
Fot. bsd studio/stock.adobe.com
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Nie lubią czekać w kolejkach, ciężko zrozumieć im skomplikowane procedury czy zawiłe zapisy w umowach. Mają swoje potrzeby, ale w gąszczu informacji ciężko im wybrać najlepszą ofertę. Bywają nieufni, chcieliby mieć pewność, że ich pieniądze są bezpieczne. Jednym słowem - klienci banków.

Marcin Złoch

– Banki starają się sprostać tym potrzebom. Jeszcze przed wdrożeniem ustawy PSD2, rynek finansowy obawiał się, że fintechy przejmą ich rolę. Jednak takie zdarzenia, jak pandemia koronawirusa czy wojna w Ukrainie, pokazały, że banki są elastyczne, potrafią szybko reagować na zmiany i doskonale dostosowywać się do nowych sytuacji. Przyspieszyły przy tym digitalizację, nastąpił znaczący rozwój kanałów zdalnych. Już nie jest nowością, że produkt czy usługa może zostać zakupiona w aplikacji mobilnej, czy e-banku – przekonuje Agnieszka Spólnik, dyrektor Biura Transformacji Bankowości Detalicznej w Credit Agricole Banku Polska.
Pandemia wzmocniła e-bankowość

Jak wynika z sondaży KPMG, w czasie pandemii wykorzystanie fizycznej gotówki gwałtownie spadło, głównie ze względu na obawy dotyczące higieny. Wprawdzie w niektórych krajach na początku lockdownu nastąpił gwałtowny wzrost wypłat z bankomatów, ale po tym nastąpił bezprecedensowy spadek korzystania z nich. Jednocześnie odpowiednio wzrosła liczba płatności kartami i bezgotówkowych oraz ilość transakcji w bankowości internetowej i handlu elektronicznym. W Wielkiej Brytanii transakcje internetowe stanowiły około 60% wszystkich, w porównaniu z 20-30% przed pandemią; z kolei w Niemczech transakcje bezgotówkowe w punktach sprzedaży (POS) wzrosły z ok. 40% do 60-70%.

Świat podąża w kierunku globalnej gospodarki połączonej cyfrowo, banki muszą zatem płynnie poruszać się w świecie cyfrowym. Będą musiały nauczyć się maksymalnie wykorzystywać potencjał nowych elektronicznych mechanizmów płatności, walut cyfrowych oraz płatności zbliżeniowych. Z prostego powodu – wykorzystanie gotówki gwałtownie spada.

Małgorzata Witkowska, specjalistka z Zespołu Komunikacji Produktowej PKO Banku Polskiego, informuje, że jej instytucja zmierza w kierunku cyfryzacji większości procesów. To wynik zmieniających się potrzeb i preferencji klientów, którzy coraz częściej wybierają kanały zdalne do kontaktu z bankiem. Coraz chętniej w większości spraw korzystają oni z ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK