Horyzonty Bankowości 2022 | Co się odwlecze…
Płatności odroczone zyskują na popularności. Niemal 60% Polaków zna już tego typu formę rozliczeń, a 30% chciałoby z niej korzystać. Zarówno w sklepach online, jak i stacjonarnych, BNPL (Buy Now, Pay Later, czyli kup teraz, zapłać później) regularnie używa co dziesiąty z nas – wynika z badania zrealizowanego przez ARC Rynek i Opinia przy współpracy z fintechem Mokka.
– Polacy są bardzo otwarci na innowacje płatniczo-technologiczne, czego przykładem jest stosunkowo szybka adaptacja kart zbliżeniowych czy BLIKA. Teraz coraz chętniej korzystają z płatności odroczonych. Pozytywne nastawienie, szczególnie młodych ludzi, skłonnych do testowania nowych rozwiązań bardzo szybko buduje tę kategorię w Polsce – mówi Marek Biernacki, odpowiedzialny za rozwój fintechu w Polsce.
Z badania zrealizowanego dla Mokka wynika, że płacąc za zakupy online, najchętniej wybieramy szybkie przelewy bankowe, w tym BLIK. Z tej formy rozliczeń korzysta aż 52% badanych. Drugą najpopularniejszą formą są karty płatnicze i kredytowe, za pomocą których za zakupy w internecie rozlicza się 47% ankietowanych. Relatywnie sporo zwolenników mają także aplikacje mobilne, z których korzysta już 20% respondentów. Coraz większy udział w płatnościach internetowych mają również systemy ratalne i usługi płatności odroczonych. 8% Polaków korzysta z systemów ratalnych online, przy czym z grupy wiekowej 20-29 lat już 13%. 7% respondentów deklaruje, że korzysta z płatności odroczonych dostępnych w sklepach internetowych, w grupie 30-39 lat czyni tak 17% ankietowanych.
Wybór klientów
Eksperci branżowi oceniają, że e-commerce najlepsze lata wciąż ma przed sobą. Uważają, że w optymistycznym scenariuszu ten rynek może urosnąć w tym roku o kolejne 20-25%. Podobnie jest z odroczonymi płatnościami. Szacuje się, że skumulowany roczny wskaźnik wzrostu (CAGR) dla globalnego rynku BNPL do 2027 r. wyniesie 21,2%.
Badanie pokazało także popularność poszczególnych form płatności w sklepach stacjonarnych. Tu za zakupy kartą płaci 67% badanych, zaś aplikację w telefonie wykorzystuje 15%. Płatniczy peleton zamykają płatności odroczone, które zdobyły zwolenników wśród 5% kupujących w sklepach stacjonarnych.
W Polsce usługi płatności odroczonych największym zainteresowanie cieszą się w branżach, w których aktywni są millenialsi oraz pokolenie Z, czyli modowej, obuwniczej i sportowej. Powoli zwiększa się też popularność tego rozwiązania przy zakupach biżuterii i artykułów ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI