Handel: jaki jest stosunek Polaków do sklepowych wyprzedaży?
Konsumenci są zgodni. Na pytanie o okazje zakupowe najbardziej sprzyjające zakupom niemal połowa, bo 42,2 proc. osób badanych na zlecenie Santander Consumer Banku wskazało wyprzedaże organizowane m.in. w sezonie letnim. W tej grupie zdecydowanie dominują kobiety – aż 39 proc. pań lubi upolować okazje na letnich wyprzedażach. Dla porównania, takich panów jest 21,5 proc.
Co z naszym podejściem do wyprzedaży?
Jak pokazało badanie banku Polacy bardzo racjonalnie podchodzą do wszelkich promocji. – Aż 48,1 proc. kobiet i 45,3 proc. mężczyzn deklaruje, że ze specjalnych okazji korzysta tylko wtedy, kiedy dotyczą czegoś, co i tak mieli kupić. W kontekście letnich wyprzedaży można założyć, że właśnie ta grupa zaopatrzy się w potrzebne podczas wakacyjnego wypoczynku produkty – mówi Piotr Dolata, Członek Zarządu Santander Consumer Banku odpowiedzialny za kredyty konsumenckie.
Prawie co dziesiąty Polak wybiera zawsze te towary, które są aktualnie w promocji. Rozpoczynające się w czerwcu wyprzedaże to moment, z którego z dużym prawdopodobieństwem skorzystają również oni.
Zła wiadomość dla handlowców? Wbrew pozorom liczna jest także grupa Polaków, którzy na letnie promocje nie zareagują. Aż 23,7 proc. kobiet i 31,2 proc. mężczyzn deklaruje, że nie zwraca uwagi na zniżki i kupuje to, co uważa za potrzebne bez względu na rabaty. Dobra informacja? Niemała grupa, bo 8,6 proc. badanych uwielbia promocje i praktycznie nie kupuje niczego, co nie jest w specjalnej cenie. W czerwcu więc to ta grupa na pewno odwiedzi galerie handlowe i sklepy.
Jakie promocje lubimy najbardziej?
Co ciekawe, nie każda zniżka na nas działa. Z badania Santander Consumer Banku wykonanego na potrzeby raportu “Polaków portfel własny – kochamy okazje” wynika, że najbardziej cenioną akcją prosprzedażową jest mechanizm “drugi lub kolejny produkt za grosz”. Tak uważa 44,2 proc. badanych.
Przygotowując się do czerwcowego zakupowego szaleństwa, sklepy powinny pamiętać, że równie atrakcyjną ofertą jest tradycyjna zniżka na produkt czy rabat podczas zakupów. W sumie 41,3 proc. konsumentów uważa właśnie takie rozwiązanie za najbardziej przekonujące. Na trzecim miejscu znalazła się darmowa dostawa.
Coraz więcej klientów robi zakupy w sklepach online, więc nie dziwi, że 25,3 proc. z nich skusi się na zakupy w Internecie, o ile nie będzie musiało płacić za dostarczenie produktów. Wśród preferencji promocyjnych Polaków znalazły się również bony na kolejne zakupy (20,3 proc.), punkty do programu lojalnościowego (16,1 proc.). Do zakupów na czerwcowych wyprzedażach klientów może zachęcić też zniżka za określoną formę płatności (13,9 proc.).
Warto też dodać, że nasze preferencje promocyjne zmieniają się wraz z wiekiem. Darmową dostawę za atrakcyjnę wybiera 33,8 proc. osób w wieku 18-29 lat, ale już tylko 23,2 proc. Polaków w wieku 50-59 lat. Drugi lub kolejny produkt gratis to interesująca okazja szczególnie dla osób po trzydziestce. Jeśli chodzi o najstarszych łowców okazji, badani w wieku 70 + najczęściej wybrali zniżkę na produkt i rabat podczas zakupów (38 proc.).Także korzystanie z karty kredytowej może się wiązać z dodatkowymi korzyściami. Posiadacze TurboKARTY Santander Consumer Banku w skali roku mogą liczyć na zwrot 3% za transakcje na stacjach benzynowych i 1% za pozostałe zakupy, np. podczas wyprzedaży – nawet do 360 zł rocznie.