Generacja Z to trudni klienci dla sektora bankowego

Generacja Z to trudni klienci dla sektora bankowego
Konrad Siwiński | Źródło: bank.pl
Po debacie kończącej konferencję Future of Payments poświęconej różnicom w podejściu do pieniędzy pokoleń Z i Silversów rozmawialiśmy z jej moderatorem Konradem Siwińskim z firmy badawczej Minds & Roses

„Generacja Z jest generacją, której dużo łatwiej jest w ogóle rozmawiać o pieniądzach, o tym ile zarabiają, ile oszczędzają, nie jest to dla nich jak do poprzednich pokoleń temat tabu” – wskazywał Konrad Siwiński.

Pokolenie Silversów raczej myśli o tym, żeby ostrożnie wydawać posiadane pieniądze, a Zetki żyją dniem dzisiejszym. Przyznał jednak, że widać w badaniach Minds & Roses dużo zrozumienia wśród pokoleń Silversów i Boomersów dla postaw pokolenia Z.

Wynika to z tego, że starsze pokolenia, które były aktywne zawodowo w czasach PRL i w okresie transformacji ustrojowej, myślały o tym, aby następne pokolenia żyły w czasie prosperity, kiedy z pieniędzy będzie można bez nadmiernych ograniczeń korzystać.

Pokolenie Z wobec oszczędzania i inwestowania

Konrad Siwiński zauważył, że ostatnio coraz częstszym tematem badań zlecanych przez sektor finansowy jest stosunek do oszczędzania i inwestowania różnych generacji, w tym pokolenia Z. Badania pokazują, że kwestie związane z emeryturą za 30 lat jest dla najmłodszych pokoleń bardzo odległa.

„Natomiast widzimy inne bardzo ciekawe zjawisko, polegające na zainteresowaniu pokolenia Z inwestowaniem” – mówił.

„Inwestowanie jest dla nich proaktywne, wiąże się z pewną grywalizacją, z ryzykiem, na które są bardziej otwarci” – dodał.

Jego zdaniem jest to ważna obserwacja dla sektora finansowego, bo w obszar inwestowania bardzo silnie wchodzą fintechy, włączając możliwość inwestowania za małe kwoty, co upodabnia je do grywalizacji. Jednym z tego przejawów jest zainteresowania Zetek inwestowaniem za niskie kwoty w kryptowaluty.

Najmłodsze pokolenia celem ataków cyberprzestępców

Zauważył, że coraz częściej grupą atakowaną przez cyberprzestępców nie są najstarsze pokolenia, tylko właśnie najmłodsze.

„Młodsze pokolenia  żyją w świecie próbowania, testowania nowych rozwiązań, aplikacji, w których w naturalny sposób mogą się pojawić pewne luki przez które cyberprzestępcom jest łatwiej dotrzeć do potencjalnych ofiar” – mówił.

Podkreślił, że dla branży finansowej ważne jest wprowadzenie umiejętnej ochrony młodych klientów, danie im narzędzi pozwalających korzystać z usług finansowych w sposób pewny i bezpieczny oraz zgodny z ich oczekiwaniami.

Paradoksy w zachowaniu młodych klientów banków

„Inwestują w kryptowaluty, ale pierwszy rachunek bankowy zakładają osobiście w placówce bankowej. Korzystają z płatności tylko mobilnych, także  peer-to-peer, a z drugiej strony to jest pokolenie, które powie, że lepiej mieć gotówkę w kieszeni, bo może będzie potrzebna” – zauważył Konrad Siwiński.

Czytaj także: Agent e-commerce i pokolenie Z wspólnie zmieniają rynek płatności

„Jest jeszcze jedno zjawisko, które może być dla sektora finansowego ważne i ciekawe. W ostatnich badaniach pytaliśmy młodych o przyszłość, a oni nam odpowiadali, że będą zakładać firmę.

Uważają, że są w tym wieku, który jest najlepszym momentem, do tego aby sprawdzić się w biznesie” – podsumował przedstawiciel Minds & Roses.

Konferencję Future of Payments zorganizowała Fundacja Polska Bezgotówkowa.

Źródło: BANK.pl