Fundacja Polska Bezgotówkowa: najchętniej pomagamy w formie elektronicznej
Najchętniej wybieranymi formami pomocy finansowej na cele charytatywne jest przekazanie 1,5% podatku podczas rozliczenia rocznego – taki sposób wybiera blisko 50% ankietowanych.
Mniej niż co trzeci badany przyznał, że wpłaca gotówkę do puszki (31%), a co czwarta osoba decyduje się na przelew online na konto wybranej organizacji (23%).
Blisko 20% Polaków deklaruje również, że wysyła SMS-y w ramach akcji charytatywnej, a 13% bierze udział w e-zbiórkach pieniężnych na portalach zbiórek charytatywnych – pokazują wyniki badania przygotowanego dla Fundacji Polska Bezgotówkowa.
– Polacy coraz chętniej decydują się na wsparcie fundacji i celów charytatywnych poprzez płatności elektroniczne – np. przelewy online, mikrodatki, czy wpłaty do eSkarbonek.
To efekt nie tylko rosnącej popularności płatności cyfrowych, ale również tego, że pod wieloma względami, wpłaty elektroniczne są wygodniejsze, bezpieczniejsze i pozwalają na większą kontrolę zebranych datków – komentuje Joanna Erdman, prezeska Fundacji Polska Bezgotówkowa.
Czytaj także: Wizja rozwoju rynku płatności: trendy i wyzwania na najbliższe 5 lat – badanie Fundacji Polska Bezgotówkowa
Wygoda, bezpieczeństwo i wiarygodność
Fundacja Polska Bezgotówkowa zapytała również Polaków o to, jak postrzegają poszczególne formy wsparcia finansowego. Wyniki badania pokazują, że dla 44% ankietowanych elektroniczne formy wsparcia są przede wszystkim wygodniejsze, zwłaszcza dla osób, które nie noszą większych kwot gotówki – zwracają na to uwagę przede wszystkim młodsi respondenci w wieku 25-34 lata (50%).
Zdaniem 4 na 10 ankietowanych, taka forma zbiórek jest również bezpieczniejsza. Ten aspekt jest istotny zwłaszcza dla osób powyżej 55. roku życia (47%).
Niemal co trzeci ankietowany (31%) stwierdza także, że wsparcie charytatywne w formie elektronicznej jest bardziej wiarygodne z uwagi na rozliczalność.
Czytaj także: Jurek Owsiak: płatności bezgotówkowe pomagają WOŚP
Fundacja Polska Bezgotówkowa nt. idei dobroczynności
– Zbiórki elektroniczne – tak jak płatności cyfrowe – są zabezpieczone nie tylko regulacjami prawnymi, ale również bankowymi. W przypadku stwierdzenia nadużyć, elektronicznie wpłacane datki mogą zostać zwrócone pomagającym. Dzięki temu, możemy mieć większą pewność, że pieniądze, które przeznaczamy na określony cel trafią na konto właściwego beneficjenta.
Jednak, w idei pomagania nie jest najważniejsze to, jaką metodę wybieramy – każdy sposób wspierania potrzebujących ma ogromną wartość i zachęcamy wszystkich do tego, aby po prostu dzielili się dobrem, w taki sposób, jaki najbardziej im odpowiada – dodaje Joanna Erdman.
***
Badanie zrealizowane metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) przez agencję Maison&Partners na panelu badawczym Ariadna.
Próba ogólnopolska licząca N=1097 osób w wieku od 18 lat wzwyż.
Struktura próby dobrana wg reprezentacji w populacji dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania.
Termin realizacji: 16-18 lutego 2024 r.