Firmy leasingowe udzieliły finansowania na kwotę 26,3 mld zł w I kwartale 2025 roku

Firmy leasingowe udzieliły finansowania na kwotę 26,3 mld zł w I kwartale 2025 roku
Marcin Nieplowicz. Źródło: ZPL
Branża leasingowa udzieliła finansowania na kwotę 26,3 mld zł w I kwartale 2025 roku. Oznacza to wzrost o 1,3 proc. w porównaniu z I kwartałem poprzedniego roku. Co warto podkreślić, finansowanie pojazdów ciężarowych w samym marcu było na plusie i jest to pierwszy wzrost w tym sektorze od 1,5 roku. Prognoza ZPL na cały 2025 rok nie zmienia się i zakłada, że rynek urośnie o 13 proc., czytamy w informacji prasowej Związku.

Wartość sfinansowanych ruchomości przez branżę leasingową wyniosła 26,2 mld zł w ciągu trzech pierwszych miesięcy 2025 roku, czyli wzrosła o 1,7 proc. rok do roku.

Z kolei wartość sfinansowanych nieruchomości to 133 mln zł, a to oznacza spadek o 39,6 proc.

Łącznie zatem firmy leasingowe udzieliły finansowania na kwotę  26,3 mld zł (wzrost o 1,3 proc.).

– Ostrożnie rozpoczynamy 2025 rok, a dodatnia dynamika budowana jest przez finansowanie aktywów w pożyczce.

Widzimy także dalszy wzrost znaczenia pojazdów lekkich w strukturze finansowania firm leasingowych – mówi Marcin Nieplowicz, główny ekonomista Związku Polskiego Leasingu i EFL.

– Mocny popyt konsumpcyjny, odblokowanie inwestycji unijnych i stopniowe odbicie eksportu towarów z Polski powinny przełożyć się na ok. 13-proc. wzrost finansowania aktywów – do ponad 125 mld zł – przez firmy leasingowe w całym  2025 roku, zgodnie z ostatnią prognozą ZPL – dodaje.

Czytaj także: Aż 66 proc. MŚP preferuje leasing jako najważniejsze źródło finansowania

3,5 mld zł pożyczek leasingowych

Kwota udzielonych pożyczek leasingowych przez firmy wyniosła 3,5 mld zł i wzrosła o jedną czwartą. Z kolei w przypadku leasingu finansowanie ruchomości i nieruchomości osiągnęło poziom 22,8 mld zł (spadek o 1,5 proc.).

Finansowanie w podziale na aktywa:

    – pojazdy lekkie – 15 mld zł, wzrost o 4,5 proc.;

    – pojazdy ciężkie – 4,5 mld zł, spadek o 3,2 proc.;

    – maszyny i urządzenia – 5,9 mld zł, spadek o 0,9 proc.;

    – pozostałe ruchomości – 0,7 mld zł, wzrost o 3,9 proc.;

    – nieruchomości – 0,1 mld zł, spadek o 39,6 proc.

W strukturze finansowania ruchomości udział pojazdów wyniósł w I kwartale 75,2 proc. Dla porównania przed rokiem było ro 74,6 proc.

W przypadku maszyn było to odpowiednio 22,3 proc. i 22,9 proc. po I kwartale 2024 roku.

Czytaj także: Polska 5. rynkiem leasingu w Europie

Leasing: trendy w poszczególnych segmentach

Pojazdy lekkie: Niezmiennie w portfelu firm leasingowych dominujące są pojazdy lekkie, jednak już ze znacznie niższym tempem rozwoju niż w latach 2023-2024. Podobnie jak w 2024, branża notuje znacznie wyższą dynamikę w sektorze finansowania aut osobowych.

– Dynamika finansowania pojazdów lekkich przyspieszyła w marcu do 7,9 proc. r/r, po 0,2 proc. r/r w lutym i 5,2 proc. r/r w styczniu 2025 roku. To nadal jednak wyraźnie poniżej 24,7 proc. w całym 2024 roku.

Wynik za pierwszy kwartał był pod negatywnym wpływem wysokiej aktywności sprzedażowej w ostatnim kwartale 2024 roku.

Oczekujemy, że wzrost gospodarczy w tym roku, który będzie mocno bazował na popycie konsumpcyjnym, przełoży się na wzrost finansowania tych pojazdów w dalszej części roku – komentuje Marcin Nieplowicz.

Pojazdy ciężarowe: Finansowanie pojazdów ciężarowych w marcu było na plusie i jest pierwszy wzrost w tym sektorze od 1,5 roku. Ciągniki siodłowe nadal notują spadki. Skokowo poprawiła się z kolei sytuacja w finansowaniu naczepach/przyczepach.

Lepszy wynik jest także w typowych ciężarówkach (bardziej związanych z popytem krajowym) i bardzo dobry w finansowaniu autobusów.

ZPL ocenia, że najgorsze w sektorze finansowania pojazdów ciężkich jest już za nim, ale wciąż recesja w przemyśle strefy euro i trudna sytuacja finansowa firm transportowych, przekłada się na niski popyt inwestycyjny w transporcie drogowym międzynarodowym.

Maszyny i urządzenia: Jeśli chodzi o finansowanie maszyn i urządzeń, to po pierwszym kwartale jest na nieznacznym minusie, po wzroście o 4,8% w całym 2024 roku.

– Wynik finansowania maszyn budowlanych jest pod negatywnym wpływem hamowania aktywności deweloperskiej na przełomie 2024 i 2025 roku, przy wciąż jeszcze niskiej aktywności w budownictwie infrastrukturalnym. Przekłada się na spadki w finansowaniu sprzętu budowlanego.

Na wynik w pozostałych maszynach negatywnie działają słabe wyniki produkcji przemysłowej eksportowej.

Z drugiej strony obserwujemy bardzo mocne odbicie w maszynach rolniczych, co wiąże się już z rosnącymi cenami skupu podstawowych produktów rolnych i wynikającą z tego poprawą nastrojów wśród gospodarstw rolnych – mówi Marcin Nieplowicz.

Czytaj także: EFL w 2024 roku wyleasingował sprzęt za ponad 10 mld zł

Źródło: Związek Polskiego Leasingu / ZPL