EDS raport: Wydział Zdrowia i Spraw Społecznych Urzędu Miasta Poznania. Sprawozdanie z wykonania w roku 2016 uchwały w sprawie „Polityki prorodzinnej dla miasta Poznania na lata 2016–2020” w okresie lipiec 2016–czerwiec 2017
Przygotował Jędrzej Solarski,
zastępca prezydenta miasta Poznania,
przewodniczący zespołu ds. polityki prorodzinnej na lata 2016-2020.
Opracowała Sylwia Rogacka,
starszy specjalista ds. koordynacji programów polityki rodzinnej i form opieki nad dziećmi w wieku do lat 3, Wydział Zdrowia i Spraw Społecznych Urzędu Miasta Poznania
Założeniem polityki prorodzinnej dla miasta Poznania jest zagwarantowanie stabilizacji i socjalnego bezpieczeństwa rodzinom mieszkającym na jego terenie, w tym w szczególności: ochrona i promocja zdrowia, poprawa warunków mieszkaniowych, swoboda wyboru formy opieki oraz jej dostępność, dostęp do wysokiej jakości usług edukacyjnych, kulturalnych i sportowych.
Przyjęta polityka prorodzinna wyznacza ogólne kierunki działań miasta na lata 2016-2020, natomiast działania szczegółowe w poszczególnych obszarach regulowane są odrębnymi dokumentami.
1. Utworzenie i uruchomienie miejsca przyjaznego rodzinie – Centrum Inicjatyw Rodzinnych
Zarządzeniem Nr PCŚ-I.090.22.2016 Dyrektora Poznańskiego Centrum Świadczeń z 18 lipca 2016 r. powołano Zespół ds. Wdrożenia Centrum Inicjatyw Rodzinnych w Poznańskim Centrum Świadczeń.
27 września Rada Miasta Poznania podjęła uchwałę w sprawie nadania statutu Poznańskiego Centrum Świadczeń, w dokumencie tym dodano zapis dotyczący utworzenia i funkcjonowania Centrum Inicjatyw Rodzinnych.
Zadaniem centrum jest w szczególności promowanie rodziny oraz wspieranie jej rozwoju. Szczególną rolą jest budowanie przestrzeni do dialogu oraz integracji lokalnych społeczności. Centrum stanowi ważny ośrodek doradczy i informacyjny na mapie Poznania, pełni rolę eksperta w zakresie wiedzy o rodzinie i dla rodziny oraz wykonuje i wspiera realizację zadań wynikających z przyjętej przez miasto Poznań strategii oraz programów z zakresu polityki prorodzinnej. Uruchomiono je 19 grudnia 2016 r.
Centrum Inicjatyw Rodzinnych funkcjonuje w formie dwuletniego pilotażu, jest pierwszą taką instytucją w Polsce, podobne działają np. w Hanowerze czy Ostrawie. Promuje elastyczne formy zatrudnienia, jest czynne w godzinach 10.00-18.00 (aby umożliwić korzystanie z jego usług osobom pracującym). Jego zadania to:
- Wydawanie kart dla rodzin 3+.
- Prowadzenie punktu informacyjno-doradczego (świadczenia, oferta z zakresu kultury, sportu, edukacji, zdrowia).
- Wydawanie certyfikatów,,Miejsce Przyjazne Rodzinie”.
- Realizacja projektów z zakresu polityki prorodzinnej miasta Poznania.
- Poradnictwo prorodzinne (zewnętrzni eksperci – opcja umawiania na wizyty, prelekcje).
- Organizacja wydarzeń dla rodziny (np. Dzień Dziecka, mikołajki inne) – przygotowanie kalendarium poznańskiej rodziny na dany rok wraz z wykazaniem przedsięwzięć realizowanych przez CIR na jej rzecz.
Centrum Inicjatyw Rodzinnych (CIR) zostało oddane do dyspozycji wszystkim poznańskim rodzinom, które poszukują alternatywy pozaszkolnej edukacji dla swoich dzieci, zajęć kulturalnych lub sportowych. Promuje rodzinę i jej rozwój, wspiera inicjatywy międzypokoleniowe, doradza w zakresie wiedzy o rodzinie i dla rodziny, informuje mieszkańców Poznania.
CIR, realizując politykę prorodzinną, dąży do poznania potrzeb rodzin związanych z ich funkcjonowania w życiu codziennym. Instytucja angażuje społeczność lokalną do tworzenia wielu ciekawych inicjatyw i organizowania projektów dla wszystkich poznaniaków niezależnie od wieku. Jednym z jej zadań jest wydawanie kart dla rodzin 3+, przy czym obsługa klienta odbywa się w wyjątkowo przyjaznych rodzinie warunkach.
Centrum dysponuje ofertami poznańskich: żłobków, przedszkoli i szkół, informacjami dotyczącymi kultury, sportu oraz możliwości spędzania wolnego czasu. W nowym oddziale Poznańskiego Centrum Świadczeń (PCŚ) można także uzyskać informacje dotyczące zakresu działalności PCŚ oraz innych urzędów, które swoją świadczą usługi na rzecz rodzin.
Korzystaniu z usług CIR sprzyja rodzinna, domowa atmosfera oraz dogodna lokalizacja w centrum miasta. Znajduje się ono w Poznaniu, przy ul. Ratajczaka 44. W pierwszych sześciu miesiącach funkcjonowania CIR podjęto współpracę z przeszło 50 podmiotami i podpisano 8 porozumień o współpracy kierunkowej. Zrealizowano 13 projektów i 75 wydarzeń dedykowanych rodzinie (informacyjne, doradztwo – w tym prawne, edukacyjne, kulturalne, profilaktyczne i prozdrowotne). W ramach projektu „Czytam i Czuję” CIR odwiedziło 27 przedszkoli, zajęciami objęto 679 przedszkolaków. Odbyło się 12 dyżurów z poradami prawnymi w ramach projektu „Mamy Prawa”. W sumie CIR w pierwszych sześciu miesiącach funkcjonowania odwiedziło 2942 osób. Tworzy ono również ofertę informacyjną dla poznańskich rodzin poprzez funkcjonowanie strony www – zamieszczono 210 materiałów zawierających oferty dla rodzin i newslettery, moderowano profilu na Facebooku i bazę informacyjną, która zawiera 2187 pozycji ofert dla rodziny.
Na działalność Centrum Inicjatyw Rodzinnych w roku 2016 przeznaczono 240 000 zł, zaś na 2017 r. 454 988 zł.
2. Zaprojektowanie i realizacja programów wspierających rodziny w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczej
2.1. Realizacja świadczeń rodzinnych
W realizacji wypłat świadczeń materialnych zabezpieczenia społecznego jednostką wyspecjalizowaną jest Poznańskie Centrum Świadczeń. Prowadzi ono obsługę poznańskich rodzin w zakresie prowadzonych postępowań administracyjnych w ramach swoich zadań statutowych (a w szczególności w zakresie: wypłaty świadczeń rodzinnych, alimentacyjnych, wychowawczych 500+, pomocy mieszkaniowej – dodatki mieszkaniowe i energetyczne, pomocy materialnej dla uczniów).
Do centrum z wnioskiem o ustalenie uprawnień do określonej grupy świadczeń zwróciło się:
- 16 000 rodzin – korzystających z systemu świadczeń rodzinnych;
- 3000 wnioskodawców – korzystających ze świadczeń alimentacyjnych;
- 35 000 rodzin – korzystających ze świadczeń wychowawczych 500+, które wypłacane jest dla ponad 42 500 dzieci w Poznaniu;
- 6000 gospodarstw domowych korzystających z dodatków mieszkaniowych i energetycznych;
- 2000 rodzin, korzystających ze świadczenia w formie stypendium szkolnego i zasiłku szkolnego.
2.2. Rozpoczęcie prac nad wprowadzeniem wsparcia finansowego dla rodzin
Rozpoczęto prace nad wprowadzeniem wsparcia finansowego dla rodzin z dziećmi w wieku do lat 3. Zarządzeniem Prezydenta Miasta Poznania Nr 848/2016 z 6 grudnia br. został powołany zespół, który zajmuje się analizą sytuacji demograficzno-ekonomicznej poznańskich rodzin (na podstawie dostępnych opracowanych diagnoz), oraz ustalaniem beneficjentów wsparcia, warunków i kryteriów jego przyznawania.
2.3. Działania realizowane przez Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Poznaniu
Rodziny będące w trudnej sytuacji życiowej, w tym materialnej, mogą uzyskać wsparcie zgłaszając się do Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie. Wspiera on poznańskie rodziny także poprzez działania integrujące lokalne społeczności, jak również kulturalno-edukacyjne.
Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Poznaniu w I połowie 2017 r. podejmował działania w obszarze pracy na rzecz rodziny poprzez realizację programu wsparcia specjalistycznego wybranych zadań w projekcie poprawa dostępu do usług społecznych wspierających rodzinę i rodzinną pieczę zastępczą na terenie MOF Poznania, organizację festynów rodzinnych oraz wolontariatu. Dodatkowym przedsięwzięciem skierowanym do rodziny jest zwiększenie kryterium dochodowego do 200% na zakup posiłku lub żywności w tym na dożywianie dzieci w szkołach.
W I połowie 2017 r. MOPR realizował następujące projekty (m. in.):
1) „Poradnictwo specjalistyczne i terapia”
W projekcie tym realizowane są działania rozpoznające aktualne problemy sytuacji życiowych klientów oraz udzielane są informacje o możliwości ich rozwiązania. We wspomnianym okresie podejmowano zindywidualizowane kierunki pracy z klientem dotyczące pomocy specjalistycznej. Członkowie rodziny mieli możliwość skorzystania z niej (pomoc psychologiczna, pedagogiczna, terapeutyczna). Dzieci i młodzież skorzystały ze świadczeń wolontarystycznych. Adresatami są klienci korzystający z pomocy Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie, wymagający wsparcia w rozwiązywaniu trudności życiowych poprzez konsultacje, poradnictwo psychologiczne i pedagogiczne oraz terapię.
W 2016 r. z projektu skorzystało 458 osób, w I półroczu 2017 r. – 381 osób. Koszt całościowy w 2016 r. wyniósł 746 152,95, zaś w I półroczu 2017 r. – 351 275,98.
2) „Akademia lidera klasowego”
Celem projektu jest wzrost kompetencji indywidualnych w zakresie zdrowego stylu życia wśród uczniów klas V, przygotowanie ich do bycia liderem zdrowego trybu życia w grupie rówieśniczej. Skupia się on na tworzeniu grup liderów wspierających wychowawcę, chodzi o udzielenie im niezbędnej wiedzy oraz rozwijanie umiejętności. Wsparcia udziela zespół specjalistów; na program składa się cykl ośmiu warsztatów pozalekcyjnych o charakterze psychospołecznym oraz twórczym.
3) Dla rodzin przejawiających trudności w obszarze pełnienia funkcji opiekuńczo-wychowawczej przeznaczona jest usługa diagnozy pedagogiczno-psychologicznej, realizowana przez pedagogów i psychologów zatrudnianych w MOPR. Na podstawie diagnoz specjaliści planują adekwatną do potrzeb rodzin ofertę pomocy, która realizowana jest przez asystenta rodziny.
4) Projekty socjalne skierowane do rodzin, zorganizowane i przeprowadzone w porozumieniu z innymi partnerami:
- Festyn rodzinny „Powitanie Lata” – jego celem była aktywizacja najmłodszych mieszkańców Jeżyc,
- wycieczki do Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych – celem była integracja rówieśnicza dzieci i młodzieży z dzielnicy Wilda oraz zapewnienie alternatywnej formy spędzania czasu wolnego,
- balik karnawałowy „Wszyscy mamy moc” – celem była integracja środowiska lokalnego z obszaru Wildy, promowanie zasad zdrowego stylu życia oraz budowanie sieci partnerów na rzecz danej społeczności.
5) MOPR realizuje projekt „Wolontariat z MOPR w poznańskich rodzinach”, którego głównym założeniem jest wyrównanie szans w dostępie do edukacji dzieci i młodzieży poprzez objęcie wsparciem i pracą wolontariusza danej osoby czy rodziny. Szczególne znaczenie mają działania, które skupiają się na przeciwdziałaniu izolacji społecznej, poczuciu osamotnienia u osób niepełnosprawnych i starszych oraz dzieci, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej. Zadanie realizuje Stowarzyszenie „Lepszy Świat”. W II półroczu 2016 r. ze wsparcia skorzystało 37 osób.
6) Podwyższenie do 200% kryterium dochodowego na wydatki poniesione na zakup posiłków realizowane dla uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych oraz ponadgimnazjalnych na podstawie uchwały Rady Miasta Nr LXXI/1119/VI/2014 z dnia 24.07.2014 r.
7) Asystentura rodziny – adresatami są rodziny mające trudności opiekuńczo-wychowawcze, wymagające wsparcia w pełnieniu ról rodzicielskich, społecznych, zawodowych. W II półroczu 2016 r. z programu skorzystały 184 rodziny, zaś w I półroczu 2017 r. – l95 rodzin. Koszt całościowy usługi asystentury w 2016 r. wyniósł 781 371,51 zł, zaś w I półroczu 2017 r. łącznie 360 118,62 zł, w tym środki miejskie wyniosły 287 668,88 zł, zaś środki EFS (projekt) 72 449,74 zł.
8) Projekt „Dziecko pod parasolem prawa” w ramach: „Programu wsparcia specjalistycznego”. Adresatami są rodziny, w których dobro i bezpieczeństwo dzieci jest zagrożone. W 2016 r. z projektu skorzystało 236 dzieci, w I półroczu 2017r. nikt (projekt został tymczasowo zawieszony).
9) Mediacje rodzinne w ramach programu „Mediacje w Miejskim Ośrodku Pomocy Rodzinie w Poznaniu”. Adresatami są rodziny korzystające z pomocy MOPR wymagające wsparcia w rozwiązaniu konfliktu rodzinnego, mediacje realizują pracownicy w ramach swoich etatów. W 2016 roku z mediacji skorzystało 12 rodzin, brak danych za I półrocze 2017 r.
3. Wprowadzanie i realizacja rozwiązań wpisujących się w obszar zapewnienia równości szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy
3.1. Dofinansowanie żłobków niepublicznych
Miasto Poznań dofinansowuje miejsca opieki nad dziećmi do 3 roku życia w żłobkach prywatnych, ułatwiając tym samym ich rodzicom powrót na rynek pracy. W 2016 r. dofinansowano 1712 miejsc opieki w 59 żłobkach niepublicznych (66% instytucji wpisanych do rejestru) na łączną kwotę 14 380 800,00 zł. Wykonanie: 13 472 900,00 zł (93,69%).
Zapotrzebowanie na dofinansowanie miejsc określone zostało na poziomie 1800 miejsc. Liczba dofinansowanych miejsc w 2016 r. wzrosła o 46 % w stosunku do roku 2105 (1173 miejsca w 44 placówkach).
Kwota dofinansowania na jedno miejsce od 2012 r. corocznie wynosiła 400 zł. Na podstawie analizy ofert składanych w otwartych konkursach w poszczególnych latach ustalono, że kwota za opiekę nad dzieckiem w żłobku niepublicznym mimo dofinansowania z budżetu miasta nadal stanowiła znaczny wydatek dla budżetu wielu poznańskich rodzin. Wobec powyższego ustalono, że kwota dofinansowania do miejsca w żłobku prywatnym powinna kształtować się na takim poziomie, by rodzice korzystający z tego rodzaju placówki ponosili koszty w takiej samej wysokości, jak rodzice korzystający z usług żłobków samorządowych. Ustalono, że kwota dofinansowania wynosić będzie 700 zł do jednego miejsca miesięcznie.
Wykorzystanie miejsc opieki w placówkach niepublicznych było najwyższe na koniec 2016 r. i wynosiło 97%.
Kwota dofinansowania na poziomie 700 zł przyczyniła się do obniżenia opłaty za pobyt a w żłobku niepublicznym, umożliwiając tym samym wielu rodzicom skorzystanie z tej formy opieki nad dzieckiem. Rodzice ponoszą opłatę stałą za pobyt dziecka na takim samym poziomie, jak w żłobku miejskim. Znaczna różnica zauważana jest jednak w zakresie opłaty za wyżywienie. Ono bowiem nie podlega dofinansowaniu z budżetu miasta Poznania.
W 2017 r. Miasto Poznań dofinansowuje 1861 miejsc opieki w 59 żłobkach niepublicznych na łączną kwotę: 15 119 009,40 zł (stan na 30 czerwca 2017 r.). Kwota dofinansowania do jednego miejsca opieki w żłobku wynosi miesięcznie 700 zł.
Podmioty otrzymujące dofinansowanie w przypadku niewykorzystania miejsc opieki zobowiązane są do dokonania zwrotu części niewykorzystanej dotacji. Powyższe pozwala na ogłaszanie dodatkowych edycji otwartych konkursów ofert na organizację opieki w formie żłobka, a tym samym uzyskanie dofinansowania przez pozostałe podmioty, które wcześniej nie uzyskały dotacji.
3.2. Program Maluch
Miasto Poznań pozyskało środki finansowe w ramach Resortowego programu rozwoju instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 „Maluch – edycja 2016” w kwocie 713 655,36 zł. W wyniku realizacji zadania pn. „Zapewnienie funkcjonowania miejsc opieki nad dziećmi w wieku do lat 3, tworzonych przez gminy do dnia 31 grudnia 2015 r. (w latach 2011-2014), z udziałem programu Maluch” zapewniono funkcjonowanie 297 miejsc w żłobkach miejskich. Środki finansowe, w formie dotacji celowej, zostały przeznaczone na: wydatki związane z utrzymaniem etatów, na utrzymanie obiektów żłobkowych, wyposażenie w pomoce edukacyjne, zabawki, materiały do zajęć oraz na wyżywienie dzieci, zakup środków pielęgnacyjnych i środków czystości. Wykonanie kształtowało się na poziomie 710 627,33 zł.
Środki, o których mowa przyczyniły się również do podwyższenia standardów opieki w żłobku oraz zapewnienia kontynuacji usług opiekuńczo-wychowawczych. Utrzymanie utworzonych miejsc opieki wpłynęło na ułatwienie młodym rodzicom powrotu do pracy i godzenie obowiązków rodzicielskich z zawodowymi.
3.3. Tworzenie miejsc opieki nad dziećmi do lat 3 – wniosek o dofinansowanie projektu
W ramach Strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Poznania założono także pozyskanie środków na tworzenie kolejnych miejsc opieki nad dziećmi do 3 lat poprzez przystąpienie do konkursu w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego.
28 października 2016 r. miasto złożyło wniosek o dofinansowanie w ramach działania 6.4.2 WRPO „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne dla MOF Poznania” na utworzenie 109 miejsc opieki nad dziećmi do lat 3, w tym 25 miejsc opieki zapewnianych przez dziennych opiekunów oraz 84 miejsc opieki w żłobku.
9 maja 2017 r. została ogłoszona lista rankingowa dotycząca podziałania 6.4.2 „Wsparcie aktywności zawodowej osób wyłączonych z rynku pracy z powodu opieki nad małymi dziećmi” w ramach ZIT dla MOF Poznania w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 (EFS).
Projekt, złożony w odpowiedzi na konkurs pn. „Poprawa dostępu do usług opieki nad dziećmi do lat 3 na terenie miasta Poznania” otrzymał rekomendację do dofinansowania. Zakłada utworzenie 59 miejsc opieki nad dziećmi w formie żłobka, 25 miejsc opieki zapewnionych u 7 dziennych opiekunów (mniejsza liczba miejsc opieki w żłobku wynika ze zmian interpretacyjnych przepisów regulujących opiniowanie lokalu na żłobek przez Państwowego Inspektora Sanitarnego). Projekt zakłada również objęcie aktywizacją zawodową osób bezrobotnych i biernych zawodowo wyłączonych z rynku pracy z powodu opieki nad dziećmi.
Grupę docelową stanowią 84 osoby – rodzice/opiekunowie prawni, w tym osoby pracujące z niepełnosprawnością, doświadczające trudności na rynku pracy w związku ze sprawowaną opieką nad dzieckiem do lat 3, mieszkających/uczących się/pracujących na terenie miasta Poznania w myśl przepisów k.c. Aktywizacją zawodową zostaną objęte 42 osoby bezrobotne / bierne zawodowo, pozostające poza rynkiem pracy ze względu na obowiązek opieki na dziećmi do lat 3. W ramach aktywizacji zawodowej opracowany zostanie Indywidualny Plan Działania, na podstawie zidentyfikowanych potrzeb osoba bezrobotna / bierna zawodowo otrzyma dalsze wsparcie w postaci kursu (prawo jazdy, rachunkowość i księgowość, obsługa kas fiskalnych, przedstawiciel handlowy, opiekun dzieci i osób starszych), pośrednictwa pracy lub stażu.
Projekt realizowany będzie w partnerstwie z podmiotami niepublicznymi posiadającymi doświadczenie w prowadzeniu żłobka, tj. Żłobek Kaczka Dziwaczka oraz Prywatny Żłobek Kolorowy Domek. Podmioty te odpowiadają w całości za utworzenie 59 miejsc opieki w formie żłobka. Liderem projektu jest miasto Poznań. Odpowiadać ono będzie za utworzenie miejsc opieki w formie dziennego opiekuna. W projekcie przewidziano zapewnienie szkolenia dla osoby decydującej się na podjęcie tej funkcji, zgodnie z ustawą o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3. Lider projektu odpowiada również za przeprowadzenie aktywizacji zawodowej. Wsparcie w tym zakresie zapewni partner projektu – Powiatowy Urząd Pracy w Poznaniu.
Zaplanowany okres realizacji projektu – od 1 września 2017 r. do 31 grudnia 2018 r. Okres trwałości wynosi 2 lata od zakończenia realizacji. W projekcie zakłada się utworzenie 84 miejsc opieki oraz zapewnienie ich bieżącego funkcjonowania przez okres 12 miesięcy ze środków EFS. Wkład własny wynosi 15%. Wartość projektu to 2 513 670,78 zł, kwota dofinansowania – 2 136 620,16 zł. Wkład własny zostanie pokryty z opłat wnoszonych przez rodziców (obniżone względem wartości rynkowej) oraz przez partnerów tworzących miejsca w żłobkach.
3.4. Działania realizowane przez Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie
- Program „Spadochron” – kursy dla osób planujących karierę, szukających pracy i zmieniających zawód (dwie edycje programu w ramach Klubu Integracji Społecznej). Adresatami są osoby poszukujące pracy, zmieniające zawód, korzystające ze wsparcia MOPR. W II półroczu 2016 r. uczestniczyło w nim 16 osób, w I półroczu 2017 r. – 0 osób.
- Program „Warsztaty aktywizacji 40 plus” w ramach Klubu Integracji Społecznej. Adresatami są osoby powyżej 40 roku życia, objęte wsparciem MOPR. W II półrocze 2016 r. uczestniczyło w nim 7 osób, zaś w I półroczu 2017 r. – 0 osób.
4. Wsparcie rodzin wielodzietnych
4.1. Karta Rodziny Dużej
Karta realizowana jest od marca 2013 r. i dotyczy poznańskich rodzin wielodzietnych, zameldowanych oraz zamieszkałych na terenie miasta Poznania, prowadzących wspólne gospodarstwo domowe z minimum trojgiem dzieci do ukończenia 18 roku życia (a w przypadku dziecka kontynuującego naukę do ukończenia 24 roku życia lub 26 roku życia w przypadku dziecka niepełnosprawnego legitymującego się orzeczeniem o stopniu niepełnosprawności lub któremu wydłużono czas edukacji) – niezależnie od sytuacji materialnej, w tym również rodzin zastępczych, rodzinnych domów dziecka i placówek opiekuńczo-wychowawczych typu rodzinnego. Karta realizowana jest na podstawie uchwały Nr XL/597/VI/2012 Rady Miasta Poznania z 6 listopada 2012 r. w sprawie przyjęcia Programu „Poznań PRO Rodzina – promocja, rozwój i ochrona rodzin wielodzietnych w Poznaniu”.
Ofertę zniżek, ulg i promocji dla rodzin wielodzietnych aktualnie proponuje ponad 190 partnerów, w następujących obszarach: kultura, sport i rekreacja, edukacja, usługi, handel, gastronomia, zdrowie, mieszkalnictwo, opieka nad dziećmi dla lat 3.
Uprawnienia do kart dla rodzin wielodzietnych przyznaje Poznańskie Centrum Świadczeń.
Obecnie poznańska rodzina ma możliwość wnioskowania o ogólnopolską Kartę Rodziny Dużej, Wielkopolską Kartę Rodziny oraz poznańską Kartę Rodziny Dużej w ramach programu „Poznań PRO – promocja, rozwój i ochrona rodzin wielodzietnych w Poznaniu”.
Poznańskie Centrum Świadczeń rozpatrywało również wnioski o wydanie Karty Dużej Rodziny dla rodzin zamieszkałych na terenie miasta Poznania. Są one wydawane na podstawie Ustawy z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny. Prawo ubiegania się przysługuje rodzinom mającym na utrzymaniu co najmniej troje dzieci w wieku do ukończenia 18 roku życia (w przypadku dziecka kontynuującego naukę do ukończenia 25 roku życia lub bez ograniczeń wiekowych w przypadku dziecka niepełnosprawnego legitymującego się orzeczeniem o umiarkowanym albo znacznym stopniu niepełnosprawności) – niezależnie od sytuacji materialnej.
Ponadto do zadań Poznańskiego Centrum Świadczeń należało rozpatrywanie wniosków o wydanie Wielkopolskiej Karty Rodziny na podstawie Uchwały Nr 4705/2014 Zarządu Województwa Wielkopolskiego z 29 maja 2014 r. w sprawie wprowadzenia Programu „Wielkopolska Karta Rodziny” oraz Porozumienia Partnerskiego Nr 37/miasto/2014 zawartego 27 listopada 2014 r. pomiędzy województwem wielkopolskim a miastem Poznań. Wielkopolska Karta Rodziny uprawnia posiadaczy do korzystania ze stałych, tymczasowych, świątecznych i/lub okazjonalnych ulg i uprawnień oferowanych przez podmioty biorące udział w programie.
Wychodząc naprzeciw potrzebom rodzin wielodzietnych, Poznańskie Centrum Świadczeń uruchomiło program „Wygoda dla 3+”, w ramach którego pracownicy centrum dostarczają karty do miejsca zamieszkania. Do dnia 31 lipca 2017 r wydano ich 19 921.
Poznańskie Centrum Świadczeń realizuje także uchwałę Nr CIII/1198/VI/2006 Rady Miasta Poznania z 26 września 2006 r. w sprawie podniesienia kwoty dodatku do zasiłku rodzinnego dla rodzin, które pobierają dodatek z tytułu wychowania dziecka w rodzinie wielodzietnej na podstawie ustawy z 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Miasto Poznań z własnego budżetu w roku 2016 wydatkowało kwotę 2 443 374,23 zł. Zgodnie z uchwałą każde dziecko uprawnione do ustawowego dodatku otrzymuje dodatkowo 100 zł miesięcznie. W roku 2016 wsparcie takie otrzymywało miesięcznie około 2 tys. poznańskich dzieci z rodzin wielodzietnych.
4.2. Rada Rodziny Dużej
Rada funkcjonuje na podstawie uchwały Nr XLVII/733/ VI/2013 Rady Miasta Poznania z 26 marca 2013 r., powołana została w celu zapewnienia przedstawicielom rodzin wielodzietnych wpływu na tworzenie i realizację polityki prorodzinnej miasta. Jest organem konsultacyjnym, opiniodawczym, doradczym i inicjatywnym dla jego władz.
4.3. Pełnomocnik Prezydenta Miasta ds. Rodzin Wielodzietnych
Powołany został zarządzeniem Nr 99/2013/P Prezydenta Miasta Poznania z 11 lutego 2013 r. Do jego zadań należy w szczególności inicjowanie programów służących poszanowaniu podmiotowości i autonomii rodziny wielodzietnej, promowanie modelu i marki rodziny wielodzietnej, propagowanie informacji o ofercie usług dla rodzin wielodzietnych, współpraca z Radą Rodziny Dużej.
4.4. Wsparcie psychologiczne oraz promocja rodzin wielodzietnych w Poznaniu – zadania zlecone organizacjom pozarządowym
Zadania realizowane przez organizacje pozarządowe:
1) Upowszechnianie i promocja programu „Poznań PRO Rodzina – promocja, rozwój i ochrona rodzin wielodzietnych w Poznaniu” w tym projektu „Poznań PRO Rodzina – Karta Rodziny Dużej”:
a) realizator: Fundacja „Głos dla Życia”, kwota 50 000 zł, jako element zadania zorganizowana została – 16 grudnia 2016 r. – gala partnerów Karty Rodziny Dużej. W jej trakcie wręczono statuetki najbardziej aktywnym partnerom karty cieszącym się największym uznaniem wśród Poznaniaków (wybranych w uprzednim głosowaniu przeprowadzonym przez poznańskie Centrum Świadczeń).
2) Poradnictwo dla rodzin wielodzietnych
a) realizator: fundacja „Głos dla Życia”, kwota 63 000 zł.
3) Wsparcie rodziców samodzielnie wychowujących dzieci
a) realizator: Pogotowie Społeczne, Fundacja Pomocna Mama, Fundacja ReStart, fundacja „Wychowanie bez porażek”, łączna kwota 90 000 zł.
5. Zaprojektowanie i realizacji programów wspierających rodziny w opiece nad osobami starszymi
5.1. Opracowanie Polityki Senioralnej dla Miasta Poznania
Zarządzeniem Nr 790/2016/P Prezydenta Miasta Poznania z 18 listopada 2016 r. został powołany Zespół ds. Polityki Senioralnej na lata 2017-2021. W lipcu 2016 r. Poznań został przyłączony do sieci Miast Przyjaznych Starzeniu Światowej Organizacji Zdrowia, skupiającej miasta otwarte na potrzeby osób starszych. Z jednej strony jest to zauważenie dotychczasowych działań miasta na rzecz seniorów, ale również przyjęcie założenia, że działania na rzecz poprawy jakości życia wszystkich mieszkańców należy zintegrować, nadając im wspólny cel: uczynienie z Poznania miasta coraz bardziej przyjaznego starzeniu się. Wobec powyższego zasadne jest opracowanie, wdrożenie oraz realizacja całościowej polityki senioralnej dla miasta Poznania.
Opracowana polityka senioralna wskazywać będzie działania, zadania i inicjatywy kształtujące warunki godnego i zdrowego starzenia się. Jej celem powinno być wspieranie i zapewnienie możliwości aktywnego starzenia się w zdrowiu oraz możliwości prowadzenia w dalszym ciągu samodzielnego, niezależnego i satysfakcjonującego życia, nawet przy pewnych ograniczeniach funkcjonalnych.
5.2. Projekt „Usługi społeczne dla mieszkańców Poznania”
Jest on współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego i Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 „Wsparcie opiekunów faktycznych”. Realizuje go MOPR w Poznaniu. Adresatami są opiekunowie faktyczni osoby niesamodzielnej np. z tytułu niepełnosprawności lub starości; osoby pełnoletnie opiekujące się osobą niesamodzielną, nie będące opiekunem zawodowym i nie pobierające wynagrodzenia z tytułu opieki nad osobą nie samodzielną, najczęściej członek rodziny. W programie uczestniczą 22 osoby pełniące funkcję opiekuna faktycznego. Całkowita jego wartość (w 2017 r.) to 13 390 170,49 zł.
5.3. Projekt „Usługi społeczne dla mieszkańców Poznania” – usługi wolontariusza
Jest on współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego i Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 – usługi wolontariusza. Adresatami są osoby niesamodzielne (głównie z tytułu starości i/lub niepełnosprawności), objęte wsparciem w formie teleopieki lub usług opiekuńczych i dodatkowo uzupełnionym o wsparcie wolontariusza. Uczestniczy w nim 29 osób niesamodzielnych. Całkowita jego wartość (w 2017 r.) to 13 390 170,49 zł.
6. Ważniejsze wydarzenia kulturalno-rozrywkowo-edukacyjne integrujące poznańskie rodziny, w tym sprzyjające integracji międzypokoleniowej
6.1. Wydarzenia zrealizowane przez Wydział Zdrowia i Spraw Społecznych UM Poznania
1) Poznańskie dni rodziny
Od 15 maja do 1 czerwca br. odbywały się wydarzenia kulturalne, sportowe, edukacyjne oraz rekreacyjne, które były okazją do wspólnego i aktywnego spędzania czasu przez całe rodziny. Tegoroczne Dni Rodziny rozpoczęły się Piknikiem Rodzinnym w Parku Wilsona (15 maja), a zakończyły (1 czerwca) Dniem Dziecka na Dziedzińcu Urzędu Miasta, podczas którego dzieci mogły zadebiutować w roli radnych miasta, tym samym zapoznać się z funkcjonowaniem samorządu oraz sposobem podejmowania ważnych decyzji na poziomie gminy.
2) „Rodzina po wakacjach” – festyn rodzinny na Madalinie
Odbył się 4 września br. na terenie byłej zajezdni tramwajowej. Podczas festynu można było zapoznać się m.in. z ofertą szkół językowych, klubów sportowych oraz innych zajęć w czasie wolnym, związanych z realizacją zainteresowań dzieci. Swoje propozycje zaprezentowało około 30 wystawców, w tym także teatry, muzea i biblioteki. Rodzice mieli możliwość konsultacji psychologiem, pedagogiem, logopedą czy dietetykiem. Dla dzieci przygotowano wiele atrakcji, aktywności oraz gier i konkursów wraz z upominkami.
3) Seminarium dla rodziców „Mądre wychowanie. Jak zadbać o rozwój i wychowanie dziecka?”
19 maja 2016 r. Wydział Zdrowia i Spraw Społecznych UM Poznania zorganizował, w ramach Poznańskich Dni Rodziny, seminarium dla rodziców pt. „Mądre wychowanie. Jak zadbać o rozwój i wychowanie dziecka?”. Prelegentami były osoby zajmujące się zawodowo oraz naukowo wskazanym tematem. Seminarium skierowane było w szczególności do rodziców dzieci w wieku do 3 lat. Udział w nim był bezpłatny. W programie znalazły się następujące tematy: bunt dwulatka, jak wspierać rozwój społeczno-emocjonalny dzieci, prawidłowości rozwoju mowy, rozwój motoryczny dziecka oraz jak należy przygotować dziecko do pójścia do przedszkola. Uczestnicy spotkania mieli również możliwość wzięcia udziału w dyskusji, dzieląc się spostrzeżeniami w związku z przedstawianymi prelekcjami bądź indywidualnymi dylematami dotyczącymi wychowania dzieci.
6.2. Działania realizowane przez Gabinet Prezydenta
1) W dniach 13-14 maja 2017 r. odbyła się dwudniowa impreza edukacyjno-plenerowa pod nazwą „Kejtrówka” w ramach założeń programu miejskiego „Kejter też Poznaniak”. Celem akcji jest propagowanie odpowiedzialnej adopcji zwierząt i zachęcania właścicieli do bezpłatnego czipowania psów oraz uświadomienie obowiązków, jakie ma odpowiedzialny właściciel czworonoga, m.in. konieczności szczepień oraz sprzątania po swoim pupilu. Wśród atrakcji przewidziano pokazy psów policyjnych, profesjonalnego szkolenia oraz psich dyscyplin sportowych. Dodatkowo zorganizowano amatorski tor agillity, na którym właściciele mogli pochwalić się umiejętnościami swojego czworonoga. Przygotowano też liczne quizy oraz atrakcje dla najmłodszych. M.in. specjalne stanowisko, na którym można było stworzyć imienne nieśmiertelniki (tabliczki) dla swojego kejtra oraz stanowisko malowania buziek. Jak co roku rozdawano woreczki na psie nieczystości wraz z poradnikami dla odpowiedzialnego właściciela psa oraz liczne gadżety. Na „Kejtrówkę 2017” wydano 45 962,89 zł.
2) Program miejski CIL – Centra Inicjatyw Lokalnych oraz CIL – regranting
W ich ramach prowadzone są liczne działania aktywizujące wspólnoty lokalne i integrujące mieszkańców. Chodzi o udostępnienie miejsca i stworzeniu oferty edukacyjnej i kulturalno-rozrywkowej, promującej życie rodzinne, wypoczynek oraz aktywne spędzanie wolnego czasu, a także wymianę doświadczeń i integrację międzypokoleniową.
Centrum Inicjatyw Lokalnych to uruchomiony w 2016 r. pilotażowy program realizowany przez Gabinet Prezydenta Urzędu Miasta Poznania w ramach otwartych konkursów ofert. Powinien on animować ruch społeczny, inicjatywy nieformalne oraz organizacje pozarządowe, wzmacniać potencjał obywatelski a także wspierać rozwój oferty animacyjnej poprzez realizację inicjatyw mieszkańców oraz tworzenie i wspieranie form aktywizacji i integracji lokalnej. Przedsięwzięcia realizowane w ramach CIL to działania o charakterze: informacyjnym, animacyjnym, edukacyjnym oraz inicjatywy oddolne.
CIL – regranting polega na przekazaniu dotacji otrzymanej przez organizację pozarządową lub inne podmioty (za wiedzą i zgodą organu, który jej udzielił) innym organizacjom pozarządowym lub innym podmiotom.
W otwartym konkursie ofert w zakresie tworzenia i wspierania Centrów Inicjatyw Lokalnych, ogłoszonym 16 czerwca 2016 r., wyłoniono siedmiu realizatorów, całkowita dotacja z budżetu miasta na realizację tego zadania wyniosła 201 450,00 zł. W otwartym konkursie ofert realizowanych w formie regrantingu, wyłoniono dwóch operatorów, całkowita dotacja wyniosła 198 550 zł.
W 2017 r. wyłoniono pięć organizacji pozarządowych skupiających się na aktywizacji społeczności lokalnej i wsparciu inicjatyw oddolnych, a jedna pełni funkcję operatora regrantingu. Całkowita dotacja z budżetu miasta na realizację zadania tworzenia i wspierania CIL lokalnych w całym 2017 r. wyniosła 228 154,68 zł, dotacja na tworzenie i wspieranie CIL – regranting na cały rok 2017 wyniosła 230 000 zł.
3) „Maraton pisania wniosków PBO17 – strefa rodzinna”
Zadanie to realizowała Fundacja Pro-Spin. Polegało na stworzeniu strefy animacji dla dzieci w czasie trwania Maratonu PBO17 oraz przeprowadzeniu warsztatów plastycznych powiązanych z tematyką partycypacji społecznej. Kwota przyznanej dotacji to 9931,55 zł.
4) „Świąteczne konsultacje”
Zadanie to realizowało, w dniach 12-28 grudnia 2016 r., Stowarzyszenie Przyjaciół Śródki i Okolic „Śródeja”. Polegało na organizacji konsultacji społecznych z mieszkańcami Śródki na temat ruchu samochodowego oraz zapotrzebowania na elementy małej architektury. Kwota przyznanej dotacji to 10 000 zł.
5) „Badanie potrzeb kulturalnych mieszkańców Jeżyc”
Zadanie to realizowała, w dniach 5-31 grudnia 2016 r., Fundacja Pro-Spin. Polegało na przeprowadzeniu badania środowiskowego z mieszkańcami dzielnicy w zakresie potrzeb kulturalnych oraz przygotowanie raportu, który następnie zostanie publicznie udostępniony w formie elektronicznej. Kwota przyznanej dotacji to 6520 zł.
6) „Centrum Inicjatyw Lokalnych – niech o nas usłyszą”
Zadanie to realizowała, w dniach 12-31 grudnia 2016 r., Wielkopolska Sieć Organizacji Pozarządowych „Działamy Razem”. Polegało na organizacji spotkań i doradztwa w zakresie tworzenia i realizacji inicjatyw oddolnych na rzecz społeczności lokalnych, w szczególności: Wildy, Świerczewa i Dębca. Kwota przyznanej dotacji to 10 000 zł.
7) „Twórzmy – cykl warsztatów grudniowych”
Projekt realizowało, w dniach 5-29 grudnia 2016 r., Stowarzyszenie Lepszy Świat. Adresatem byli mieszkańcy Starego Miasta i Jeżyc, ze szczególnym uwzględnieniem młodzieży i osób starszych. Celem było zwiększenie oferty kulturalnej i warsztatowej w centrum Poznania, integracja mieszkańców (w tym międzypokoleniowa) oraz zachęcenie ich do skorzystania z kreatywnych form spędzania wolnego czasu. Kwota przyznanej dotacji to 3700 zł.
8) „Aktywny Grunwald”
Zadanie to realizowała Fundacja ORCHidea. Polegało na organizacji spotkań informacyjno-konsultacyjnych dotyczących różnych możliwości aktywnego spędzania czasu. Kwota przyznanej to 6900 zł.
9) „Moja Wilda – miejsca (nie) znane”
Zadanie to realizowała Fundacja Sztuk Wizualnych Bet On Art. Przeprowadzono szereg warsztatów z zakresu fotografii i obróbki graficznej zdjęć i ćwiczenia praktyczne; zorganizowano także wystawę zdjęć uczestników. Kwota przyznanej to 9400 zł.
10) „VII Średniowieczny Targ Śródecki” oraz KONCERT „ŚRÓDKA – 7. Cud Polski”
Zadanie to realizowało Stowarzyszenie Przyjaciół Śródki i Okolic „Śródeja”. Przyczyniło się ono do popularyzacji walorów historyczno-kulturowych Ostrowa Tumskiego i Śródki, zwiększenia atrakcyjności turystycznej tego obszaru miasta oraz wzbogacenia oferty kulturalnej. Na jego wsparcie przeznaczono 10 000 zł, miasto wyasygnowało 9040 zł.
Gabinet Prezydenta na działania z zakresu wspierania rodziny, polegające m.in. na organizowaniu wydarzeń dla rodziny oraz wzmacnianiu integracji międzypokoleniowej, a także kształtowaniu postaw prospołecznych, przeznaczył łącznie 39 700 zł.
Zostały one zrealizowane w ramach pięciu „małych grantów” przyznanych na:
- „Festyn Umiejętności Rozmaitych” – Towarzystwu Salezjańskiemu, Inspektoria pw. Świętego Wojciecha
- „Sąsiedzkie Pikniki na Smochowicach” – Centrum Współpracy i Integracji Obywatelskiej CWIO
- Magazyn As Biznesu Centrum Promocji i Rozwoju Inicjatyw Obywatelskich PISOP
- Projekt „Dzieciaki Wodniaki – integracja rodzic-dziecko na łonie natury” – Fundacji Miasto Demeter
- „Festyn Malowanie Świata” – Szansie Fundacji w Poznaniu
11) Dzień Samorządu Terytorialnego – 27 maja 2017 r.
Wydarzenie upamiętniające pierwsze, w pełni wolne wybory samorządowe, otworzyły drogę do tego, by obywatele sami decydowali o sprawach, które ich bezpośrednio dotyczą. Oprócz debaty „Czy potrafimy dzielić się miastem? zorganizowano atrakcje i animacje dla dzieci – chodziło o to, by zachęcić do współuczestnictwa całe rodziny.
12) Cykl Wydarzeń Kulturalnych #NAWOLNYM 2017
Odbywał się drugi rok z rzędu na Wolnym Dziedzińcu Urzędu Miasta Poznania w ramach projektu „Kultura na Wolnym”. W roku 2016 były to spektakle wystawione przez teatry stworzone przez Krystynę Jandę – Och Teatr i Teatr Polonia. W tegorocznej edycji, prócz spektakli teatralnych, odbyły się recitale muzyczne, projekcje filmowe i wydarzenia taneczne. Przeznaczono na to 56 617,66 zł.
13) The Color Run
Te największe międzynarodowe wydarzenie rekreacyjno-sportowe realizowane jest w ponad 40 krajach na całym świecie. To niepowtarzalny, energetyczny, kolorowy bieg, w który udział może wziąć każdy – bez względu na wiek czy poziom sprawności fizycznej. Poznań już po raz drugi gościł jego uczestników nad jeziorem Maltańskim, w tym roku jako partner strategiczny. Przeznaczono na to 20 000 zł.
14) Otwarcie Dziedzińca
To projekt promujący wizerunek miasta Poznania, polegający na uroczystym otwarciu dziedzińca, czyli zaprezentowaniu Wolnego Dziedzińca – z wygodnymi ławkami otoczonymi zielenią – i przekazaniu go do dyspozycji mieszkańców miasta oraz zachęcenie ich do czynnego korzystania z tego terenu.
15) Festiwal Rzeźby Lodowej
W dniach 9-11 grudnia 2016 r. odbyła się 11. edycja międzynarodowego festiwalu rzeźby lodowej, podzielona na dwie konkurencje: speed ice carving (rzeźbienie na czas według podanego przez jury tematu) oraz konkurs główny – rzeźbienie na dowolny temat w 900-kilogramowych bryłach lodu. Festiwal urozmaiciła oferta kulturalna – na jego inauguracji wystąpiła Reni Jusis, w trakcie konkursu głównego na scenie występowały poznańskie chóry i zespoły wokalne, zaś zakończenie uświetnił laserowy pokaz światła i dźwięku, któremu towarzyszył występ utalentowanej skrzypaczki. Najmłodsi mogli wziąć udział w warsztatach z rzeźbienia w lodzie pod okiem zawodowych rzeźbiarzy. Przeznaczono na to 207 000 zł.
16) Zamień Pity na Benefity (kampania promująca płacenie podatków w Poznaniu)
Kampania miała na celu przekonanie osób zameldowanych poza Poznaniem, a na co dzień korzystających z usług oferowanych w mieście (komunikacji miejskiej, żłobków itp.) do złożenia deklaracji PIT w Poznaniu. A także przedstawienie im wymiernych korzyści z takiego działania. Skierowana w znacznym stopniu do rodzin pokazała z jak licznych korzyści mogą korzystać osoby płacące podatki w Poznaniu. Zaplanowano na to 103 559,48 zł.
17) Szacun dla zawodowców
Kampania promująca ideę szkolnictwa zawodowego wśród uczniów szkół gimnazjalnych i ich rodziców. Przeznaczono na nią 130 330 zł.
18) Przesiądź się
Kampania zachęcająca do wykorzystywania różnego rodzaju środków transportu podczas poruszania się po mieście. Miała charakter informacyjno-motywacyjny. Zaplanowano na nią 143 905,08 zł.
19) Trzymaj czystą Wartę
Kampania społeczna skierowana do użytkowników terenów nadwarciańskich, zwracająca uwagę na problem zanieczyszczenia wód i zachęcająca do dbania o czystość i porządek. Przeznaczono no na nią 49 150,80 zł.
20) To nie jest taka mała sprawa
Kampania społeczna skierowana do mieszkańców miasta, zwracająca uwagę na problem zanieczyszczenia przestrzeni miejskiej, w szczególności psimi odchodami. Zaplanowano na nią 112 483,50 zł.
6.3. Działania w zakresie wspierania rodzin w obszarze kulturalno-edukacyjno-integracyjnym realizowane przez Wydział Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta Poznania
Działania realizowane przez Wydział Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta Poznania:
1) Poznański Dzień Energii
10 września 2016 r. w Parku Kasprowicza przy Arenie zorganizowano, po raz pierwszy, Poznański Dzień Energii. Wydarzenie miało charakter pikniku rodzinnego z pakietem interesujących i interaktywnych atrakcji.
Poznański Dzień Energii był skierowany do wszystkich mieszkańców i jego głównym celem było kształtowanie świadomości energetycznej poznaniaków. W trakcie pikniku liczne grono partnerów wydarzenia służyło mieszkańcom praktycznymi poradami z zakresu świadomego korzystania z energii, a co za tym idzie jej efektywnego, i przede wszystkim oszczędnego, wykorzystywania. Organizację wydarzenia powierzono wykonawcy wyłonionemu w postępowaniu przetargowym za ogólną kwotę brutto 177 560,34 zł.
2) Pogadanki i warsztaty ekologiczne
W bieżącym roku były one prowadzone przez pracowników Wydziału w 15 grupach przedszkolnych, 2 szpitalach dziecięcych, w trakcie dwóch festynów (rodzinnego na terenie Ogrodu Jordanowskiego oraz z okazji Dnia Rodzicielstwa Zastępczego i Dnia Dziecka). W II połowie 2016 r. pogadanki były prowadzone w poznańskich przedszkolach, na terenie szpitala dziecięcego przy ul. Krysiewicza, a także w plenerze podczas Poznańskiego Dnia Energii 2016. W ich trakcie rozdawano dzieciom materiały edukacyjne na zakup, których Wydział wydatkował 68 867,64 zł.
Trwają przygotowania do powstania pakietów pocztówek promujących hasło „Czysty Poznań – Wspólna Sprawa”. Pocztówki powstaną z prac plastycznych dzieci, wyłonionych w ramach ubiegłorocznego konkursu skierowanego do uczniów klas 1-3 szkoły podstawowej i ze szkół specjalnych – będą przedstawiały obraz czystego, zadbanego i zielonego Poznania.
Z blisko 100 prac wyłoniono 17. Ideą tego projektu było ukazanie dorosłym, o jakim Poznaniu marzą dzieci – o mieście czystym i zielonym, o które troszczą się mieszkańcy.
3) W ramach polityki prorodzinnej, Wydział zaangażowany jest w działania w obszarze infrastruktury i mieszkalnictwa.
W celu wzmocnienia samodzielności mieszkaniowej rodzin, zwiększenia dostępności mieszkań rodzinom o różnym stopniu zamożności, przedstawiciel wydziału uczestniczył w prowadzonych w 2016 oraz 2017 r. rozmowach i korespondencji dotyczących wybudowania przez Poznańskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego Sp. z o.o., Zarząd Komunalnych Zasobów Lokalowych Sp. z o.o., Nickel Development Sp. z o.o. zabudowy mieszkaniowej jedno-i wielorodzinnej w rejonie ulic Koszalińskiej, Żołnierzy Wyklętych, Suwalskiej, Darzyńskiej, Darzyborskiej, Opolskiej w Poznaniu i doprowadził, poprzez rozmowy ze Spółką Aquanet, do wcześniejszego wybudowania infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej tak, aby nowo planowane budynki posiadały media.
W ramach ww. inwestycji PTBS planuje przy ulicy Koszalińskiej powstanie 1089 nowych mieszkań, których realizacja została podzielona na dwa etapy. Ponadto PTBS w rejonie ulicy Suwalskiej wybuduje nowe budynki szeregowe dwulokalowe o łącznej liczbie 44 mieszkań (wg pisma PTBS z dnia 20.01.2017 r.). Także w rejonie ulicy Suwalskiej swoją inwestycję prowadzi Spółka Nickel, która zamierza wybudować 366 mieszkań (wg maila Nickel z dnia 10.03.2017 r.). Infrastrukturę wodociągowo-kanalizacyjną Aquanet S.A. wybuduje także dla nowo planowanych przez ZKZL budynków socjalnych przy ul. Darzyborskiej w podziale na dwa etapy, każdy z nich będzie miał 25 lokali mieszkalnych. Również ZKZL na ww. obszarze wybuduje budynki komunalne z 235 lokalami mieszkalnymi (wg pisma ZKZL z dnia 31.07.2017 r.). W rejonie ulicy Opolskiej ma natomiast powstać infrastruktura wodociągowo-kanalizacyjna, która pozwoli, aby w ramach likwidowanych przez ZKZL tzw. baraków w przyszłości doprowadzić wodę i odprowadzać ścieki do miejskiego systemu kanalizacyjnego z nowo planowanych przez ZKZL budynków mieszkalnych.
4) Jednostki organizacyjne: Palmiarnia Poznańska i Ogród Zoologiczny, nadzorowane przez Wydział Gospodarki Komunalnej, stworzyły bogatą ofertę edukacyjną i zorganizowały na swoich terenach imprezy w miejscach szczególnie przyjaznych rodzinie:
a) Ogród Zoologiczny zorganizował dla poznańskich rodzin następujące akcje:
- II Poznański piknik przyrodniczy „Okaż kulturę, chroń naturę” (27 sierpnia 2016 r.);
- gwiazdkowe zajęcia edukacyjne dla dzieci w okresie 4-22 grudnia 2016 r.;
- Bioróżnorodne ferie w Starym ZOO – 31 stycznia, 2, 7 i 9 lutego 2017 (wtorki i czwartki);
- Noc Biologów – 13 stycznia 2017 r. (stoisko na Wydziale Biologii UAM – Stare i Nowe ZOO);
- Ekoforum – stoisko poznańskiego ZOO na targach edukacyjnych (24-26 marca 2017 r.);
- kowbojski dzień dziecka – 1 czerwca 2017 r.;
- na terenie Starego ZOO oraz Nowego ZOO odbywały się w weekendy warsztaty plastyczne dla dzieci i rodziców o tematyce przyrodniczej;
- na terenie Ogrodu Zoologicznego zorganizowano Dni Poznańskiego ZOO, w ramach których przygotowano dla dzieci cykl konkursów i wykładów;
- na terenie Nowego ZOO w każdy weekend organizowane są opowieści o zwierzętach, a także eventy z konkursami;
- w 2016, jak i 2017 r. zorganizowano Noc Marzeń dla dzieci chorych i niepełnosprawnych. Jest to impreza cykliczna, podczas której dzieci nieodpłatnie zwiedzają ZOO z przewodnikiem, organizowany jest poczęstunek oraz ognisko;
- Ogród Zoologiczny przystąpił w 2016 r. i 2017 r. do akcji „Poznań za pół ceny”;
- przez cały rok można nabyć bilet rodzinny, z którego może jednorazowo skorzystać 6 osób.
b) Palmiarnia Poznańska, mając na uwadze stworzenie warunków pobytu przyjaznych rodzinie, przystąpiła w 2016 r. i 2017 r. do akcji „Poznań za pół ceny”. Zorganizowała m. in.: pokaz kotów rasowych, nocne zwiedzanie palmiarni, wystawę: „Bioróżnorodność raf koralowych”, pokaz zwierząt egzotycznych oraz wystawę żywych motyli egzotycznych.
6.4. Wydarzenia organizowane przez Bibliotekę Raczyńskich
- Narodowe Czytanie. Henryk Sienkiewicz „Quo Vadis” – rodzinny spacer edukacyjny poznańskie tropy „Quo Vadis” (w tym prelekcje, animacje dla dzieci), czytanie powszechne, spotkania autorskie, wystawa, czytanie z udziałem aktorów poznańskich teatrów. Na realizację, we wrześniu 2016 r., przeznaczono 11 737,47 zł.
- Czytaty – to promujący czytelnictwo cykl spotkań zorganizowany z myślą o ojcach i dzieciach, którzy chcą ciekawie spędzić sobotnie popołudnia. Na realizację przeznaczono 23 650,00 zł, realizację zaplanowano od 25 marca 2017 r.
- Kiermasz poznańskich wydawców – trzydniowa, rodzinna impreza czytelnicza nawiązująca do majówek z książką odbywała się na placu Wolności w Poznaniu przed Biblioteką Raczyńskich od 29 kwietnia do 1 maja 2017 r. Na realizację przeznaczono 20 500 zł.
- Akcja Jesień „W pustyni i w puszczy” – promowanie, w II półroczu 2016 r., nawyków czytelniczych i wartościowej literatury, w szczególności podróżniczej, u dzieci w wieku 6-12 lat poprzez: spotkania autorskie, prelekcje podróżników, lekcje muzealne, warsztaty plastyczne. Przeznaczono na to 15 000 zł.
6.5. Działania edukacyjne skierowane do dzieci i młodzieży realizowane przez Wydział Oświaty Urzędu Miasta Poznania
- Program z zakresu profilaktyki uzależnień i rozwoju umiejętności społecznych obejmujący problem uzależnień od alkoholu i narkotyków – organizowany w ramach Miejskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.Jest on przeznaczony dla szkół podstawowych oraz gimnazjalnych. Szkoły przygotowują propozycję realizacji programu i dokonują diagnozy problemu. Następnie w ramach zaproponowanych strategii przygotowują propozycje zajęć. Mają one charakter profilaktyki uniwersalnej. Efekty są mierzone przez szkoły wykorzystujące w tym celu ankiety ewaluacyjne. Na realizację przeznaczono 600 000 zł.
- Program z zakresu profilaktyki uzależnień i rozwoju umiejętności społecznych obejmujący problem uzależnień od narkotyków, realizowany w ramach Miejskiego Programu Przeciwdziałania Narkomanii. Przeznaczony jest dla szkół gimnazjalnych. Przygotowują one propozycje realizacji programu. Dokonują też diagnozy problemu. Następnie w ramach zaproponowanych strategii przygotowują propozycje zajęć. Mają one charakter profilaktyki uniwersalnej. Efekty są mierzone przez szkoły wykorzystujące w tym celu ankiety ewaluacyjne. Na realizację przeznaczono 130 000 zł, 50 000 zł przekazano Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 7.
- Konkurs na zajęcia pozalekcyjne w szkołach – różne zajęcia Ogłoszenie konkursu na zajęcia dodatkowe realizowane w podstawówkach, gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych prowadzonych przez miasto Poznań ma na celu umożliwienie przygotowania projektów ukierunkowanych na pracę z uczniem zdolnym, kształtowanie umiejętności przedmiotowych i kompetencji społecznych, jak również podniesienie poziomu procesu edukacji. Regulamin konkursu określa warunki jego przeprowadzenia, czas trwania, sposób finansowania, kryteria oceny oraz zasady jego rozstrzygnięcia. Na realizację w 2016 r. przeznaczono 300 000 zł, 2017 r. zaplanowano 300 000 zł.
- Dodatkowe godziny przeznaczone na zajęcia logopedyczne i gimnastykę korekcyjną dla dzieci w edukacji przedszkolnej (3-5 lat). Obecnie są przeznaczone wyłącznie dla dzieci objętych obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym. Wychodząc naprzeciw potrzebom rozwojowym dziecka, UM Poznania zaproponował dodatkowe godziny dla dzieci 4- i 5-letnich. Na realizację w 2016 r. przeznaczono 600 000 zł, na 2017 r. zaplanowano 700 000 zł.
- Dodatkowe zajęcia dla wszystkich dzieci uczęszczających do przedszkoli (artystyczne, sportowe, nauka języków obcych itp.) – rodzaj zajęć wskazuje placówka na podstawie opinii rady rodziców i rady pedagogicznej.Dyrektor przedszkola otrzymuje środki z przeznaczeniem na realizację zajęć dodatkowych i samodzielnie ustala (najczęściej w porozumieniu z rodzicami), jakie zajęcia będą organizowane (z reguły są to zajęcia z rytmiki i języka obcego nowożytnego, ale też inne: warsztaty teatralne, muzyczne, plastyczne, taniec, teakwondo, judo, warsztaty filmowe, koncerty edukacyjne, warsztaty ekologiczne, dodatkowa godzina logopedii, dodatkowy język obcy, gry edukacyjne, spotkanie z baletem, kynoterapia, gry i zabawy sportowe, zajęcia z informatyki). Na realizację w 2016 r. przeznaczono 1 500 000 zł, na 2017 r. zaplanowano 1 500 000 zł.
- Program modernizacji placów zabaw – chodzi o poprawę stanu technicznego bazy oświatowej, stworzenie lepszych warunków do gier, zabaw, rekreacji i wypoczynku. Na realizację w 2016 r. przeznaczono 1 341 916 zł, na 2017 r. zaplanowano 743 000 zł.
- Zadania priorytetowe miasta Poznania realizowane przez organizacje pozarządowe w ramach dotacji na wsparcie realizacji projektów własnych:
- realizacja programów wychowawczych oraz zapewnienie zajęć profilaktyczno-psychoedukacyjnych wspomagających dzieci i młodzież wraz z rodzinami, w tym przeciwdziałanie różnym formom wykluczenia społecznego. W roku 2016 przeznaczono na to 68 138 zł, w I połowie 2017 r. – 30 000 zł;
- działania edukacyjne, promowanie dzieci i młodzieży o szczególnych potrzebach edukacyjnych z uwzględnieniem dzieci i młodzieży zdolnej. W roku 2016 przeznaczono na to 35 000 zł, w I połowie 2017 r. – 10 000 zł;
- wspieranie organizacji wypoczynku i działań edukacyjnych dla dzieci i młodzieży, w szczególności z rodzin będących w trudnej sytuacji materialnej, podczas wakacji letnich i ferii zimowych. W roku 2016 przeznaczono na to 69 640 zł, w I połowie 2017 r. – 60 000 zł;
- rozwój placówek oświatowych i doskonalenie kompetencji kadry pedagogicznej. W roku 2016 przeznaczono na to 65 000 zł, w I połowie 2017 r. – 35 000 zł;
- upowszechnianie wiedzy wśród dzieci i młodzieży. W roku 2016 przeznaczono na to 80 000 zł, w I połowie 2017 r. – 30 000 zł;
- edukacja dzieci i młodzieży poprzez rozwój zainteresowań oraz pasji sportowych uczniów poznańskich szkół. W roku 2016 przeznaczono na to 70 000 zł, w I połowie 2017 r. – 35 000 zł.
7.Realizacja programów z zakresu profilaktyki zdrowotnej
Najważniejsze działania podejmowane w zakresie ochrony i promocji zdrowia mieszkańców miasta Poznania:
1) Program profilaktyki zakażeń wywołanych pneumokokami
Beneficjantami programu były dzieci od 2 do 36 miesiąca życia, uczęszczające do żłobków i klubów dziecięcych, przebywające w miejskich placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz mieszkające w Poznaniu i nie uczęszczające do tych placówek. Jego realizację zaplanowano w okresie 17.11.2016-31.12.2017. Działania są kontynuacją programu zainicjowanego w 2015 r. W tamtym to roku ze szczepień skorzystało 1,3 tys. dzieci, w 2016 r. – 605 dzieci, w tym 544 otrzymało pełne szczepienie. W ramach programu prowadzone były także działania informacyjno-edukacyjne dla rodziców. Koszt realizacji działań w 2016 r. wyniósł 200 000 zł, natomiast na cały okres zaplanowano 350 000 zł.
2) Program profilaktyki zachorowań na grypę sezonową dla mieszkańców miasta Poznania na lata 2016-2018.
Jego beneficjantami byli podopieczni i personel wybranych jednostek miejskich i prowadzonych na zlecenie miasta oraz mieszkańcy Poznania w wieku od 60 r. ż. Ustalono, że będzie realizowany od 31.10.2016 do 31.12.2018 r. Celem programu jest przede wszystkim wzrost wiedzy o profilaktyce zachorowań na grypę, promocja zdrowia poprzez edukację i bezpłatne szczepienia.
W 2016 r. zaszczepiono 3,7 tys. osób, w całym okresie realizacji ma to być18 tys. osób. Koszt realizacji działań wyniesie 600 000 zł.
3) Program profilaktyki zakażeń wywołanych wirusem brodawczaka ludzkiego (HPV), w tym raka szyjki macicy na lata 2016-2018
Beneficjantami programu byli trzynastoletnie dziewczęta i chłopcy. Realizację programu zaplanowano w okresie 06.12.2016-31.12.2018 r. Celem jest w szczególności profilaktyka raka szyjki macicy oraz zmian o charakterze łagodnym (kłykcin kończystych) poprzez edukację i szczepienia ochronne. Zaplanowano, że poda się ponad 11,4 tys. dawek szczepionki. W 2016 r. zaszczepiono 273 osoby, na liście oczekujących znalazło się 321 osób (stan na 31.12.2016 r.). Koszt realizacji działań w 2016 r. wynosił 60 000 zł, natomiast planowany koszt w całym okresie realizacji to 1,3 mln zł.
4) Profilaktyka oraz wczesne wykrywanie chorób nowotworowych, w szczególności rozpowszechnianie wiedzy o czynnikach ryzyka i samokontroli, w tym projekty:
a) „Wiem! Tak zrobię!” II Edycja
Celem działań w ramach projektu było zwiększenie wiedzy o objawach oraz zachowaniach prozdrowotnych wobec ryzyka zachorowania na raka jelita grubego i czerniaka skóry. Liczbę odbiorców spotów radiowych i tv zaplanowano na około 20 tys. osób.
b) „Badaj się!”
Celem działań była profilaktyka raka piersi poprzez zachęcanie do regularnych badań oraz wykształcenie nawyku samobadania piersi. Liczba odbiorców działań informacyjno-edukacyjnych wyniosła około 30 tys. osób.
c) profilaktyka oraz wczesne wykrywanie chorób układu krążenia
Podjęto działania polegające na zorganizowaniu warsztatów edukacyjnych promujących zdrowy styl życia – uczestniczyły w nich 84 osoby. Przeprowadzono badania profilaktyczne (krwi i EKG, objęto nimi 80 osób) oraz konsultacje kardiologiczne (Dopler, Echo serca, Holter).
d) promocja zdrowia psychicznego i zapobieganie zaburzeniom psychicznym
Przeprowadzone zostały następujące działania: indywidualne spotkania z psychologiem (108 osób), treningi redukujące stres (180 osób), edukacja skierowana do dzieci i rodziców, (126 osób).
e) promocja zdrowego odżywiania
Przeprowadzone zostały następujące działania: warsztaty zdrowego odżywiania (43 osoby), porady dietetyka, wywiad żywieniowy, ocena stanu odżywienia (64 osoby), przygotowanie i dystrybucja publikacji „Zasady żywienia osób po 50 r. ż”.
f) działania mające na celu poprawę jakości życia i poczucia bezpieczeństwa zdrowotnego osób 60+
Przeprowadzone zostały badania w kierunku retinopatii cukrzycowej (200 osób), warsztaty aktywizujące (40 osób) oraz działania edukacyjne (spoty, ulotki).
g) opieka domowa nad osobami chorymi terminalnie oraz inne formy pomocy na rzecz przewlekle i nieuleczalnie chorych
Chorzy terminalnie i ich rodziny (55 osób) otrzymali kompleksowe wsparcie z zakresu: opieki medycznej, pielęgnacji, rehabilitacji, wsparcia informacyjnego i psychologicznego.
8. Zaprojektowanie i realizacja programów prozdrowotnych wspierających rodzinę w zakresie realizacji funkcji prokreacyjnej
24 stycznia 2016 r. uchwałą Nr XLI/710/VII/2017 Rada Miasta Poznania przyjęła programu polityki zdrowotnej „Leczenie niepłodności metodą zapłodnienia pozaustrojowego dla mieszkańców miasta Poznania w latach 2017-2020”.
Program zakłada dofinansowanie do wysokości 100% (nie więcej jednak niż 5 tys. zł) kosztów co najmniej jednej i nie więcej niż trzech procedur zapłodnienia pozaustrojowego – pod warunkiem, że poprzednia dofinansowana procedura nie była skuteczna. Program ma zapewnić także dofinansowanie do wysokości 100% kosztów (łącznie nie więcej niż 2 tys. zł) dla co najmniej jednej i nie więcej niż trzech procedur dawstwa zarodka (tzw. adopcji zarodka), pod warunkiem, że w wyniku poprzednich dofinansowanych procedur nie urodziło się dziecko. Roczny koszt programu ma wynieść 1,9 mln zł.
Program „Leczenie niepłodności metodą zapłodnienia pozaustrojowego dla mieszkańców miasta Poznania w latach 2017-2020” ma zapewniać możliwość skorzystania z procedury zapłodnienia pozaustrojowego i metod wspomaganego rozrodu parom, u których stwierdzono niepłodność, a inne możliwości terapeutyczne nie istnieją lub zostały już wykorzystane.
9. Zaprojektowanie programów mających na celu wzmocnienie samodzielności mieszkaniowej rodzin
Biuro Spraw Lokalowych udziela pomocy mieszkaniowej osobom i rodzinom o niskich dochodach (zadanie statutowe). Co roku opracowywana jest lista uprawnionych do uzyskania ww. pomocy, a przy jej tworzeniu BSL opiera się na uchwale RMP z 7 czerwca 2016 r. w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu miasta Poznania. Wspomnianą uchwałą wprowadzono tzw. system punktowy, który pozwala kompleksowo zbadać sytuację rodziny i jej potrzeb (17 kryteriów oceny) uwzględniając m.in. samotne wychowywanie dzieci, niepełnosprawność czy też wiek powyżej 70 lat. Mając na względzie politykę prorodzinną, zwiększona została ilość osób na liście uprawnionych do najmu lokalu z zasobów miasta Poznania ze 169 w 2015 r. do 296 w 2017 r.
W 2015 r. PTBS Sp. z o.o. realizował program „Mieszkanie dla Absolwenta”, który jest skierowany do abiturientów
uczelni wyższych, pracujących lub prowadzących działalność gospodarczą w Poznaniu, którzy nie ukończyli 36 roku życia. Program działa w systemie rotacyjnym, tj. umowy z najemcami podpisywane były na okres 10 lat, po tym czasie usamodzielnionych absolwentów zastąpią kolejni chętni. W 2017 r. ponowiono nabór do programu na 10 zwolnionych mieszkań.
W ramach wykonywania polityki mieszkaniowej miasta Poznania PTBS Sp. z o.o. przystąpiła do realizacji programu „Mieszkanie na wynajem z dojściem do własności”. Program ten jest skierowany do osób, które nie posiadają prawa własności ani spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego na terenie Poznania i powiatu poznańskiego oraz spełniają kryteria w zakresie wysokości dochodu wynikające z Ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego z 26.10.1995 r. Ponadto opłacają lub zadeklarują płacenie podatku dochodowego w Poznaniu oraz posiadają tzw. minimum dochodowe. Program przewiduje wniesienie opłaty partycypacyjnej w wysokości 30% wartości lokalu i możliwość wykupu lokalu o wysokim standardzie od PTBS Sp. z o.o. po 5-letnim okresie najmu. W ramach naboru do programu w 2017 r. wpłynęło 698 wniosków. W I etapie inwestycji powstanie 288 mieszkań na terenie Strzeszyna.
W latach 2015-2016 kontynuowano realizację programu „Mieszkanie dla Seniora”, w ramach którego wskazano kolejnym rodzinom w wieku senioralnym gotowe do zasiedlenia lokale w zasobach PTBS Sp. z o.o. W 2016 r. udzielono pomocy mieszkaniowej 10 rodzinom, natomiast do lipca 2017 r. zasiedlono już 10 lokali. Program ten działa również w systemie rotacyjnym. W 2017 r., jak i w kolejnych latach, zabezpieczone są środki w budżecie biura na realizację ww. programu w wysokości 30 000 zł.
Ponadto Biuro Spraw Lokalowych zajmuje się realizacją pilotażowego programu mieszkań socjalnych ze wsparciem treningowym, którego założenia reguluje Zarządzenie Prezydenta Miasta Poznania Nr 99/2017/P z 16 lutego 2017 r. Działania prowadzone w mieszkaniach socjalnych ze wsparciem treningowym skierowane są do osób posiadających prawo do najmu lokalu socjalnego z zasobów miasta Poznania. Na realizację projektu w 2017 r. Biuro Spraw Lokalowych przeznaczyło kwotę 500 000 zł, która została przesunięta do Wydziału Zdrowia i Spraw Społecznych.
W celu wzmocnienia samodzielności mieszkaniowej rodzin i zwiększenia dostępności mieszkań rodzinom o różnym stopniu zamożności, Wydział Gospodarki Komunalnej uczestniczył w prowadzonych w 2016 2017 r. rozmowach dotyczących wybudowania przez Poznańskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego Sp. z o.o., Zarząd Komunalnych Zasobów Lokalowych Sp. z o.o., Nickel Development Sp. z o.o. zabudowy mieszkaniowej jedno i wielorodzinnej w rejonie ulic Koszalińskiej, Żołnierzy Wyklętych, Suwalskiej, Darzyńskiej, Darzyborskiej, Opolskiej w Poznaniu i doprowadził do wcześniejszego wybudowania infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej (Spółka Aquanet), by nowo powstające budynki posiadały media.
W ramach ww. inwestycji PTBS planuje przy ulicy Koszalińskiej powstanie 1089 nowych mieszkań, których realizacja została podzielona na dwa etapy (wg pisma PTBS z 20.01.2017 r.).
Ponadto PTBS w rejonie ulicy Suwalskiej wybuduje nowe budynki szeregowe dwulokalowe o łącznej liczbie 44 mieszkań (wg pisma PTBS z 20.01.2017 r.). Także w rejonie ulicy Suwalskiej swoją inwestycję prowadzi Spółka Nickel, która zamierza wybudować 366 mieszkań (wg maila Nickel z 10.03.2017 r.).
Infrastrukturę wodociągowo-kanalizacyjną Aquanet S.A. wybuduje także dla nowo planowanych przez ZKZL budynków socjalnych przy ul. Darzyborskiej w podziale na dwa etapy, każdy z nich będzie miał 25 lokali mieszkalnych. Również ZKZL na ww. obszarze wybuduje budynki komunalne z 235 lokalami mieszkalnymi (wg pisma ZKZL z 31.07.2017 r.).
W rejonie ulicy Opolskiej ma natomiast powstać infrastruktura wodociągowo-kanalizacyjna, która pozwoli, aby w ramach likwidowanych przez ZKZL tzw. baraków w przyszłości doprowadzić wodę i odprowadzać ścieki do miejskiego systemu kanalizacyjnego z nowo planowanych przez ZKZL budynków mieszkalnych.
10. Zapewnienie w jednostkach organizacyjnych miasta Poznania infrastruktury oraz polityki kadrowej przyjaznej rodzinie
Poznańskie Centrum Świadczeń, z myślą o zapewnieniu poznańskim rodzinom komfortowych warunków obsługi, przygotowało dwa punkty mieszczące się przy ul. Wszystkich Świętych 1 oraz przy ul. Małachowskiego 10. W powyższych lokalizacjach dla klientów przygotowano 52 stanowiska obsługowe, gdzie poznańskie, rodziny mogą złożyć wnioski oraz uzyskać niezbędne informacje na temat świadczeń realizowanych w PCŚ. Klienci oczekujący na obsługę mają do dyspozycji klimatyzowane poczekalnie oraz niezbędną infrastrukturę techniczną, pozwalającą na swobodny dostęp np. rodziców z dziećmi w wózkach. Z myślą o dzieciach, które towarzyszą rodzicom podczas załatwiania formalności w centrum przygotowano: kąciki do zabaw, w których wyświetlane są m.in. bajki. W obu lokalizacjach przygotowano pokój dla opiekuna, w którym można nakarmić lub przewinąć dziecko. W celu usprawnienia obsługi klienta w centrum obowiązuje system kolejkowy oraz możliwość umówienia się na wizytę w dogodnym terminie (elektroniczne sterowanie ruchem klientów). Akcja pod nazwą „Umów się – nie czekaj” promuje możliwość załatwienia spraw urzędowych przez rodzinę w dogodnym dla niej czasie i terminie. W ramach tej kampanii pracownicy centrum przypominają klientom o konieczności składania wniosków o świadczenia w związku z upływem czasu, na jaki zostały przyznane. Ponadto niezbędne informacje o oferowanych świadczeniach można uzyskać w miejskiej infolinii (Poznań-Kontakt) lub na stronie internetowej Poznańskiego Centrum Świadczeń, gdzie można również pobrać druki wniosków. Centrum dąży do optymalizacji procesów postępowania administracyjnego w celu skrócenia czasu rozpatrywania spraw mieszkańców Poznania.
Promuje ono także ofertę realizowanych świadczeń nie tylko w ramach standardowych godzin pracy, ale również poprzez kampanie informacyjne oraz podczas organizowanych „Drzwi Otwartych”. W roku 2017 zorganizowano w centrum dwie soboty, podczas których zaznajamiano poznańskie rodziny z katalogiem świadczeń, z jakich mogą skorzystać. Poznańskie Centrum Świadczeń bierze również czyny udział w różnych wydarzeniach plenerowych, podczas których upowszechnia informacje o realizowanych świadczeniach i formach ich przyznawania. W roku 2017 PCŚ był obecny na kiermaszu Zielony Poznań w Parku Wilsona, Festynie Rodzinnym na Ostrowie Tumskim, Festynie Rodzinnym „Powitanie Lata”, Dniu Sąsiada na ul. Św. Marcin oraz Festynie Rodzinnym na Naramowicach.
Wychodząc naprzeciw potrzebom rodzin wielodzietnych, i zdając sobie sprawę z szeregu niezliczonych czynności dnia codziennego, z którymi nieustannie zmagają się rodziny, Poznańskie Centrum Świadczeń uruchomiło program „Wygoda dla 3+” w ramach, którego pracownicy Centrum dostarczają karty do miejsca zamieszkania. Do 31 lipca 2017 r. wydano ich 19 921. Natomiast klienci, którzy odwiedzają centrum w celu odbioru kart obsługiwani są w trybie priorytetowym.
11. Wsparcie rodzin poprzez działania dotyczące transportu zbiorowego i infrastruktury
W 2016 r. wydzielono sześć kopert postojowych dla rodzin z dziećmi. Są one szersze od standardowych miejsc. Powierzchnią zbliżone są do tych, które przeznaczono dla kierowców niepełnosprawnych. Wydzielono je z myślą o zapewnieniu większej wygody i bezpieczeństwa przy wsiadaniu i wysiadaniu z samochodów osobom, które poruszają się z najmłodszymi pasażerami.
Koperty znajdują się na ul. Garbary (w okolicach szpitala onkologicznego), na ul. Jackowskiego, Polnej, Poznańskiej oraz dwie na ul. Zwierzynieckiej. Są one ogólnodostępne. Za pozostawienie samochodu trzeba uiścić opłaty w wysokości i na zasadach obowiązujących w strefie płatnego parkowania. Działanie zrealizował Zarząd Dróg Miejskich.
Ponadto w latach 2016-2017 ZDM:
- oddał do użytku przebudowane Ronda Kaponiera i zmienił układ linii tramwajowych w centrum;
- poprawił obsługę komunikacyjną Dworca Poznań Główny od strony ul. Dworcowej i galerii Avenida;
- uruchomił nową linię autobusową nr 44;
- zmienił przebieg linii autobusowej nr 55 w związku z uruchomieniem galerii Posnania;
- zwiększył częstotliwość kursów linii autobusowych nr 58, 60, 66, 71 i 73;
- zwiększył częstotliwości kursowania w weekendy nocnej linii tramwajowej nr 201;
- dokonał zmian w obrębie linii autobusowej nr 59 i zwiększył liczbę kursów z lotniska do Dworca Poznań główny;
- zintegrował komunikację Poznania i gmin Tarnowo Podgórne i Kleszczewo.
W ramach strategii informacyjno-promocyjnej ZTM, w okresie od 1 lipca 2016 do 30 czerwca 2017 r. zrealizował kilkanaście kampanii, z których większość była skierowana do ogółu pasażerów. Latem 2016 r. i wiosną 2017 r. promował Poznański Rower Miejski, kładąc szczególny nacisk na wprowadzone nowości dla rodzin, takie jak: foteliki do przewożenia dzieci, rowerki dziecięce nad Maltą, promocyjną taryfę dla osób posiadających bilet okresowy na karcie PEKA oraz zwiększoną liczbę stacji rowerów.
We wrześniu 2016 r. zainicjowano, wciąż trwającą, kampanię informacyjno-promocyjną z okazji europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu. Motywem przewodnim jest hasło „Warto jeździć z kulturą”. Elementem kampanii była organizacja eventu dla mieszkańców na Łęgach Dębińskich 17 września 2016 r., obejmującego m.in. takie atrakcje dla rodzin, jak: animacje z mimami w miejskim autobusie, wielkie kolorowanki oraz zabawy (wielkie memo) dla najmłodszych, grę,,Jeżdżę z kulturą”. Promowano wzajemną życzliwość oraz właściwe postawy w publicznym transporcie zbiorowym.
Latem 2016 r i 2017 r. ZTM promował wybrane, tzw. letnie linie transportu publicznego, dzięki którym można dojechać nad poznańskie i pod poznańskie jeziora. ZTM Promował także Bilet Seniora, tj. roczny bilet sieciowy (ważny przez 366 dni, obejmujący całą sieć komunikacji miejskiej miasta Poznania) przeznaczony dla osób w wieku 65-69 lat, kosztujący 50 zł – zgodnie z uchwałą Nr XVI/176/VII/2015 Rady Miasta Poznania z 8 września 2015 r. w sprawie wysokości opłat za przejazdy lokalnym transportem zbiorowym.